Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Va nu då?


0x2A

Rekommendera Poster

H.

En nära vän har ett gmail-konto och plötsligt sprutar det in spam på kontot

bifogar en bild

Vad kan detta bero på, hon har bara reggat sig på propellerhead (musikskaparprogram) och nåt vernisageställe i Stockholm med den adressen.

 

-

 

[bild raderad 2007-03-29 20:53:40 av 0x2A]

[bild bifogad 2007-03-29 20:55:44 av 0x2A]

932286_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så enkelt att förlora en adress, tyvärr. Kan vara oaktsamhet från någon där, det kan vara ett virus/trojan som massmailat ut din adress. En vän eller där du reggat dig. Men var glad - gmail är bra på att rensa ut spam men det är ändå trist att det ska vara så.

 

Egentligen ska man göra som en av mina vänner. Registrerar en egen adress/domän. Sedan varje gång han reggar sig på något ställe använder ex.v. propellerhead@mittnamn.com och ser då senare vilken adress det är som generar spam. Alla "okända" adresser till domänen, till servern, skickas till ett default-konto som standard. Dvs skickas ett brev med adressen tjolahopp@mittnamn.com så får han det till defaul@mittnamn.com. Sedan ingen konst att blocka en adress, att studsa allt som kommer in...

 

Man borde men vem orkar?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag ju inte vilken mejl-adress det gäller men en del är för lätta. Det förekommer ju att de som ägnar sig åt spam håller på och testar sig fram med vanliga namn, ord i lexikon och så. Att det blev många på en gång kan ju betyda att mejl-adressen har kommit in i något bot-nät i Kina.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia skrev:

Nu vet jag ju inte vilken mejl-adress det gäller men en del är för lätta.

Tja lätt o lätt, adressen är mona2002och resten till gmail, googlade lite och får en hel del träffar, betyder det något speciellt eller ?

 

 

/-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det påverkar, men länken till friendfinder (nummer 2 vid googling) verkar ju vara en mona2002 i Hongkong (med tanke på att mejlen verkar vara kinesiska), så det kan ju vara att några försöker med det namnet och så vanliga mejlställen som hotmail, gmail osv. för att få kontakt med den personen och så har någon av deras datorer blivit infekterade. Men bara en gissning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Registrerar en egen adress/domän. Sedan varje gång han reggar sig på något ställe använder ex.v. propellerhead@mittnamn.com och ser då senare vilken adress det är som generar spam.

 

Ett mycket bra sätt kan jag intyga, har själv gjort så i flera år.

 

Tack vare det har jag kunnat se att det är mycket sällsynt att adresser missbrukas på det sättet. Lite missbruk har jag sett men inte så mycket som jag trodde.

 

[inlägget ändrat 2007-03-30 12:01:50 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...