Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sammanfoga tabeller i word 2002


Arya

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag försöker sammanfoga två olika tabeller till en enda tabell. Jag trodde det skulle räcka med att bara ta bort mellanrummet (vilket jag gjort) mellan tabellerna, men det fungerar inte för när jag försöker sortera min tabell så sorterar den bara den ena delen av den hopfogade tabellen. Dokumentet jag arbetar med är ganska stort (163 s) kan det påverka? Är det någon som vet hur jag ska göra?

 

MVH

Helena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag provade i mitt Word 2000 med två tabber som hopslagna blev dubbelt så många sidor som i ditt fall och de fungerade för mej.

 

Kan inte i hjälpfilen se någon begränsning i Word som skulle hindra dej i din hopslagnings försök.

 

Om du inte har exakt samma tabellbredder och samma antal kolumner i tabellerna så kommer inte tabellerna att markeras samtidigt och därmed inte bli heller sorterade samtidigt. När du väljer Markera tabell har du kollat att alla tabellerna verkligen blir markerade?

 

Jag hittade en notering om att om en tabell skall löpa över mer än en sida så måste man ta bort Figursättning (att tabellen kan gå runt en inlagd bild). Klicka på Tabellegenskaper på Tabellmenyn och sedan på Tabell. Klicka på Ingen under Figursättning.

 

Har du väldigt lite internminne? Själv har jag 128Mb om de nu kan ha någon betydelse. Kan tyvärr inte komma på något mera. Men som sagt de borde fungera för dej så som du gjort.

 

/Olle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

 

Tyvärr hjälpte det inte; mina tabeller hade ingen figursättning och de har båda samma antal kolumner och tabellbredder och ändå så är det som att den ena inte vill "haka i" den andra.

När jag tex skulle lägga till en kolumn så lades den inte till i den ena tabellen. Och när jag väljer markera tabell så markeras bara den ena. Om jag då markerar hela tabellen (=båda tabellerna) själv så är inte menyalternativen för tabell längre aktiva.

 

Är det någon annan som stött på samma problem eller som har någon idé om vad som är fel och vad jag kan göra för att åtgärda det?

 

Tacksam för alla tips!

 

MVH

Helena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

När jag höll på och testade så hamnade jag också i de läget att jag inte kunde lägga ihop två tabeller på en sida. De vill säga de gick inte att radera den tomrad som låg mellan tabellerna.

 

Vad jag gjorde då var att lägga in ytterliggare en tomrad mellan tabellerna och sen gick de plötsligt att radera de båda tomraderna och slå ihop tabellerna.

 

Detta inträffade i samband med att jag försökte lista ut vad förbockningen av "Dela rad över sidbrytning" innebar och om detta kunde ha något med att de inte gick att slå ihop tabeller. Inställningen finns under Tabellegenskaper, Rader och sen nere under Inställningar. Men de verkar inte som denna inställning hadde någon betydelse. Och jag kan inte återskapa tillståndet.

 

Har tyvärr inga mera tips att komma med. Vi får hoppas att de finns någon annan som har bättre förslag.

 

/Olle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...