Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skrivarproblem i win 2000 pro peer to peer nätverk


vigour

Rekommendera Poster

Jag har ett problem som håller på att göra mig tokig. Jag har skapat ett peer to peer nätverk med 4 st win 2000 pro datorer och en win xp dator. Alla 5 datorerna är likadana när det gäller hårdvara.

 

Skrivaren sitter lokalt på en av dom 4 win 2000 pro datorerna och den datorn kan skriva ut vilket inte är så konstigt. Jag kan installera skrivare samt skriva ut från xp datorn, men när jag försöker installera skrivaren på någon av dom 3 win 2000 pro datorerna så dyker den inte ens upp i listan, precis som att skrivaren inte var utdelad. Att xp datorn klarar detta men inte win 2000 pro datorerna är något jag inte fattar. Jag behöver hjälp.

 

[inlägget ändrat 2007-03-27 07:55:55 av vigour]

[inlägget ändrat 2007-03-27 07:57:57 av vigour]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du försökt att lägga till den manuellt. DVS lägga till den som nätverksskirvare med adress \\datornamn\skrivarnamn

 

/jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas,

 

Jag har försökt att lägga till den manuellt som du säger men jag får felmeddelandet:

 

'Det gick inte att ansluta till skrivaren. Åtkomst nekad.'

 

Kan det ha med rättigheter att göra? I så fall, hur gör jag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är alla datorer med i samma arbetsgrupp?

Har du någon mapp utdelad på datorn med skrivare. Kan alla komma åt den?

Om du högerklickar på skrivaren och väljer egenskaper klicka sedan på fliken säkerhet för att se rättigheterna till skrivaren.

 

/jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas,

 

Här kommer svaren på dina frågor.

 

Alla 5 datorerna tillhör samma arbetsgrupp.

 

Jag har delat ut en mapp på win 2000 pro datorn med skrivare. Den mappen kan bara XP datorn nå, inte dom andra 3 win 2000 pro datorerna.

 

Jag har delat ut en mapp på XP datorn. Den mappen kan alla nå.

 

Alla har fullständiga rättigheter till skrivaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej...

 

Har för mig att du måste ställa in rättigheter till dom som ska kunna använda skrivaren, om jag inte minns helt fel så gör du det under samma flik som du delar ut skrivaren på..

 

lycka till..

 

//Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...