Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta bort onödig HD


Castor_Fiber

Rekommendera Poster

Castor_Fiber

Jag har precis fått in VISTA på enhet C: och på enhet D: ligger ett gammalt kraschat XP, och jag vill ta bort denna HD, eller i alla fall formatera den och ta väck alla spår på den från XP så man slipper välja operativsystem när datorn BOOTar, det går ju inte att bara koppla bort den för då kan man inte ens starta VISTA..

 

Så en smidig lösning på detta? Finnes det? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Castor_Fiber skrev:

 

Jag har precis fått in VISTA på enhet C: och på enhet D: ligger ett gammalt kraschat XP, och jag vill ta bort denna HD

Har du två partitioner på en disk, eller har du två hårddiskar?

Om du vill att Vista ska starta utan att du väljer OS vid booten, så är VistaBootPro verktyget för dig. Med VistaBootPro tar du bort XP från boo-loadern, så att Vista startar med automatik. Sedan formaterar du enhet D där XP ligger.

 

http://www.pro-networks.org/vistabootpro/intro.php

 

 

[inlägget ändrat 2007-03-27 10:08:01 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden flyttad till Windows Vista

 

Moderator Hårddiskar & Lagringsmedia

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Castor_Fiber

Okey, hämtade hem Vista BootPro och det funkar bra med att ta bort XP i booten så den laddar Vista direkt, (Det är två fysiska HD, inte partitioner..)

 

Så hur fixar man lite snyggt bort XP från enhet D:\ ?

Att plocka bort HD:n funkar ju inte, då går det inte att starta från BIOS.. och inte heller går det att formatera den.. (Om man skulle tvångsformatera den så skulle det väl vara samma sak som det förstnämnda, att det inte går att starta vista ens..

 

Eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Castor_Fiber skrev:

 

Så hur fixar man lite snyggt bort XP från enhet D:\ ?

Då du tidigare loggade in med XP, kommer du ihåg var XP låg? Antar att det var på C och Vista D. Det blir så om man installerar Vista genom att boota med DVD:n efter att man installerat XP. Loggar man in med Vista, så är Vista på C och XP på D. Så blir det om man bootar med Vista-DVD:n.

Installerar man Vista inifrån XP, då blir XP på C och Vista på D, oberoende av vilket operativsystem man loggar in med.

 

Om du tittar i menyn View Settings i VistaBootPRO, så ser du vilken som är Bootdrive.

 

 

[bild bifogad 2007-03-27 17:12:24 av Maratonmannen]

931843_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Castor_Fiber

Hmm.. Alltså, först låg XP på enhet C:, men sen har de två Hårddiskarna ändrat plats så XP ligger nu fysiskt på D: hur du än vrider och vänder på det..

 

Vista är inte installerat från XP... Utan bootat från DVD:n..

 

Min Bootdrive är C; där vista ligger..

 

Entry # 1
----------------------------------------------------------------------------
Name:			Microsoft Windows Vista
BCD ID:			{current}
Boot Drive:		C:
Windows Drive:		C:
System Bootloader:	\Windows\system32\winload.exe
Windows Directory:	\Windows

 

 

Jag har tagit väck booten för XP och enhet D.. (Så jag har bara "1 Entry") Men som sagt, det går inte att formatera enhet D: eller ta väck den från systemet..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat med Restore Vista Boot Loader, som finns i VistaBootPRO? Och sedan kopplar du bort XP-disken.

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-03-29 14:48:19 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Castor_Fiber

Nja, förstår inte vilket du menar, Restore Center, eller Bootloader, hittar inget som heter Restore Vista Boot Loader

 

Såg en sak nu, när jag är inne på diskhanteraren så visar den att både enhet D: där XP ligger, samt C: där Vista ligger, båda visas som primära partitioner, kan det stämma?

 

MVH

 

 

 

Gjorde en Restore på backupen, kanske hjälper dig att förstå lite?

 

Entry # 1

----------------------------------------------------------------------------

Name: Tidigare Windows-versioner

BCD ID: {ntldr}

Boot Drive: D:

Windows Drive:

System Bootloader: \ntldr

Windows Directory:

 

Entry # 2

----------------------------------------------------------------------------

Name: Microsoft Windows Vista

BCD ID: {current}

Boot Drive: C:

Windows Drive: C:

System Bootloader: \Windows\system32\winload.exe

Windows Directory: \Windows

[inlägget ändrat 2007-03-30 01:19:11 av Castor_Fiber]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Castor_Fiber skrev:

 

Nja, förstår inte vilket du menar, Restore Center, eller Bootloader, hittar inget som heter Restore Vista Boot Loader

 

Såg en sak nu, när jag är inne på diskhanteraren så visar den att både enhet D: där XP ligger, samt C: där Vista ligger, båda visas som primära partitioner, kan det stämma?

Jag har själv en dualboot XP - Vista och båda visas som primära partitioner, så det stämmer.

Med Restore Vista Boot Loader menade jag Reinstall the Vista bootloader, som du hittar i menyn Bootloader. (Då jag inte var hemma tog jag det ur minnet, som visade sig inte helt stämma.) Och sedan koppla ur XP-disken.

Efter att du kopplat ur hårddisken, har du kikat i BIOS -> Boot Device Proirity om du kan välja Vista-disken att boota från och ta bort XP-disken från boot?

 

Kommer du ihåg eller kan du logga in i XP för att se där med VistaBootPRO , vilken som är boot drive?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Castor_Fiber

Okey... Nu har jag lite matnyttig information till dig..

 

Den där personen som fixade till min dator gjorde vad jag vill kalla för ett fuskbygge då jag sa till han att kasta den lilla HD:n åt fanders och installera endast Vista på den andre, hur som helst.. Så var inte fallet...

 

Utan han gjorde som så att han placerade Vista på enhet D:\ och XP ligger på enhet C:\ och det är C:\som är Primary Master, och D:\ är Slave förstås...

 

Hmm, jag försökte då på lite olika sätt att koppla från/till, byta plats och pilla med jumpers och bios, etc.. Alla tänkbara sätt men vad jag förstår så bootar väl den till enhet C:\ och XP... Men det vill vi ju inte..

 

Sen kan jag inte komma in i XP då det kraschade fullständigt.. (och skulle man göra en ominstallation på XP så kanske man inte får igång Vista kanske, eller?)

 

Så, min herre, vad tror vi om detta?

 

Just det.. Glömde nästan... Det blev ju bara fel hela tiden och då kom detta meddelande...

 

Update ESCD Succesfully

?DOTMGR is missing

Press CTRL+ALT+DELETE too reboot

 

?=Någon bokstav som jag inte kan se då skärmen är fel justerad i DOS..

[inlägget ändrat 2007-03-31 01:05:41 av Castor_Fiber]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Castor_Fiber skrev:

 

Utan han gjorde som så att han placerade Vista på enhet D:\ och XP ligger på enhet C:\

Då är boot-filerna på C. Testade i Virtual PC med en dualboot Windows 2000 © och Vista >(D), men jag lyckades inte få Vista på C för att kunna radera Windows 2000.

I ditt fall skulle jag installera om Vista för att få det på C och samtidigt en fräsch installation med en korrekt Boot Manager.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Castor_Fiber skrev:

 

Hmm, jag försökte då på lite olika sätt att koppla från/till, byta plats och pilla med jumpers och bios, etc.. Alla tänkbara sätt men vad jag förstår så bootar väl den till enhet C:\

En möjlighet att testa är att koppla ur XP-disken, boota med Vista-DVD:n (Tryck valfri tangent för att starta med CD/DVD-skivan...) och efter att du angivit Tid- och valutaformat/Time and currency format väljer du i nästa fönster Reparera datorn/Repair your computer. Därefter bör du få upp System Recovery Options, där du kan välja Repair and restart. Svarar du No, får du fler val. Väljer du där Startup Repair blir det samma resultat som i förra bilden.

 

[bild bifogad 2007-03-31 19:41:05 av Maratonmannen]

932691_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Castor_Fiber

Jag har OEM-version av Vista.. Kan man göra en ominstallation eller behöver man då fixa ny aktiveringskod, hörde något om det...

 

Sen är det en dumt alternativ.. Då jag hade problem att installera Vista, sen länken --> Installationsproblem --> //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=927779

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Castor_Fiber

Det kan vara en möjlighet...

 

Men finns det risk för att man inte kan återställa allt som det vad för att komma in i Vista igen.. Om man ändrar om i systemet så grovt.. För som jag skrev i förra tråden, angående Installationsproblemet..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Castor_Fiber skrev:

 

Men finns det risk för att man inte kan återställa allt som det var för att komma in i Vista igen...

Jag kan inte med 100% säkerhet säga att det är så, men jag testade min dualboot genom att ändra enhetsbeteckningarna för respektive operativsystem. Vista från D till C och Windows 2000 från C till D. Efter detta gick det inte att logga in på något av systemen. Se bifogad bild angående Vista "Windows failed to start".

 

Jag använde EasyBCD 1.52 för detta.

 

http://neosmart.net/dl.php?id=1

 

Bootade sedan med Vista-DVD:n och valde Reparera datorn/Repair your computer och sedan var det inget problem att logga in i Vista.

 

 

 

[bild bifogad 2007-04-01 21:27:50 av Maratonmannen]

[bild bifogad 2007-04-01 21:28:57 av Maratonmannen]

 

[inlägget ändrat 2007-04-01 21:33:15 av Maratonmannen]

932948_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Castor_Fiber skrev:

 

Jag har OEM-version av Vista.. Kan man göra en ominstallation eller behöver man då fixa ny aktiveringskod

En OEM-licens är knuten till en viss dator, men det hindrar inte dig från att formatera och installera om operativsystemet. Byter du alltför mycket hårdvara i datorn däremot, så gäller inte licensen. Annars kan du formatera och installera om hur många gånger som helst, men det kanske inte räcker med att ange produktnyckeln för att aktivera, utan du måste aktivera per telefon. Detta är dock inget problem, tar bara några minuter extra. Har gjort det själv ett antal gånger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Castor_Fiber

Då tror jag att jag inte kan få mer information och tips om det gällande.. Ska försöka.. ;)

 

Poäng till dig, tackar åter igen!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Castor_Fiber

Hej igen.. Kom på en sak..

 

Alltså ibland så kan man ju behöva XP faktiskt, oväntat va? ;)

 

Men iaf, är det säkert att installera om XP på den andra HD:n, XP ligger ju där nu men det går inte att starta, det flippade totalt..

 

Alltså så det inte tar överhanden och gör så man inte kan starta eller köra Vista, borde ju inte vara några problem men du kan ju allt, asfalt, så vad tror du?

 

Tackar igen, på förhand..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså ibland så kan man ju behöva XP faktiskt, oväntat va?

Visst, jag har själv en tripple-boot, XP x64 - Vista Ultimate x64 - Windows Server "Longhorn" x64.

Jag har dock ingen erfarenhet av att installera XP efter att man installerat Vista, men det går. Microsoft har en beskrivande artikel om detta. Där står också hur man tar bort Vista från en dual-boot med ett tidigare Windows. Ska ge mig på ett försök så snart tillfälle ges.

 

http://support.microsoft.com/default.aspx/kb/919529

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...