Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Screenshot


Andesh

Rekommendera Poster

Hej

 

Ponera att jag får tag på ett screenshot (ögonblicksbild från ett dataprogram/dataspel).

 

Bilden kommer från en läckt betaversion av programmet/spelet.

Dvs inte från utvecklaren själv.

 

Ponera vidare att jag lägger upp den här bilden på min hemsida.

Sen blir jag kontaktad av utvecklaren som snällt ber mig ta bort dessa bilder.

 

Vad gäller, måste jag ta bort de, kan jag vägra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

detta handlar om en upphovsrätts brott

 

Ponera att jag får tag på ett screenshot (ögonblicksbild från ett dataprogram/dataspel).

 

är du verkligen säker på att du fick ta dom av personen som la ut dom

på internet? personen som la ut bilderna, kan ha tillstånd att lägga ut sådant material på sin hemsida..

 

tex. du kan såklart inte fråga Fredrik om du får låna Jonas bil, bara för att Fredrik har fått tillstånd att använda Jonas bil.

 

direkt du tog en screenshot(om du gjorde det alltså).. av ett data/spel program, har du brytit mot upphovsrätten, FRÄMST om du inte har tillstånd att behålla bilden eller publicera den!

 

tyvärr, du kan inte vägra.. spelar ingen roll.. personen som har tagit bilden har gjort sig själv skyldig till brott.. och det du gör genom att publicera en bilden, är att skapa en dominoeffekt.. alla blir skyldiga till brottet.. bara för att dom "trodde" att den som publicerade bilden, hade tillstånd.

 

//sacke

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

direkt du tog en screenshot(om du gjorde det alltså).. av ett data/spel program, har du brytit mot upphovsrätten

 

Verkligen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viss oenighet verkar det som.

 

Sacke/Lizardking, vad stöder ni era uttalanded mot?

Prejudikat eller citat hade suttit fint :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jah, kan förklara

direkt du tog en screenshot(om du gjorde det alltså).. av ett data/spel program, har du brytit mot upphovsrätten

 

 

Verkligen?

 

det jag verkligen menade är mer att om du fotar och publicerar något som inte får visas tex, en ny bmw mobell eller ett foto av kontrollbrädan i JAS 39G... så har man inte rättigheten att behålla bilden eller sprida vidare det..

 

och eftersom det handlade om en BETA version, dvs en testversion av en ny modell av något program, så borde det var "hemlighetsstämplat" om man nu inte får rättigheterna att publicera bilder på programmet/spelet.

 

fotar man JAS 39Gs kontrollbräda, medger det konsekvenser

fotar man en ny BMW, medger det konsekvenser

fotar man ett program, kan medge konsekvenser

 

 

 

[bild raderad 2007-03-24 13:15:24 av sacke23]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, det finns de som försörjer sig på att fota framtida bilmodeller, jag kan inte se att det skulle finnas något förbjudet i det alls? De färdas på allmänn väg och det är väl bara att fota så mycket man orkar?

 

Om du däremot fotograferar där det är fotograferingsförbud (kanske du gör studiebesök i JAS-fabriken) är det förstås inte tillåtet.

 

Samma sak med ett program, om du har tillgång till det har jag svårt att se att du inte får ta en skärmkopia. Om du däremot distribuerar bilden vidare, ja då kan det bli annorlunda. Du kanske testar programmet och har skrivit på ett avtal som reglerar vad du får göra eller liknande. Jag har för mig att just det diskuteras i kompendiet jag länkade till, gränsen går nånstans då man börjar prata om att verket är konstnärligt eller att skaparen har lagt ner en del av sin själ i det eller nåt sånt.

 

Ursprungsfrågan då. Jag gissar så här: Eftersom bilden kommer från en läckt version har någon annan gjort sig skyldig till att ha spridit den. Om bilden har upphovsrättsligt skydd får man inte lägga upp den annars borde det gå bra.

 

Men det är rätt mycket gissning i det, kanske fhe dyker upp och rättar mig :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...