Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Försämras kvaliten på JPG-bilder?


Lilla Mindy

Rekommendera Poster

Lilla Mindy

Hej!

 

Jag undrar om kvaliten på JPG bilder blir sämre när jag säkerhetskopierar dom till extern hårddisk, och sen lägger in dom i datorn, och kanske gör om samma sak flera gånger?

 

också undrar jag om kvaliteten blir sämre när jag jobbar med dom i photoshop och sparar lite då och då, altså inte "spara som" utan bara klickar på "spara" ????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Jag undrar om kvaliten på JPG bilder blir sämre när jag säkerhetskopierar dom till extern hårddisk,

Nej, det fungerar inte så. Så länge du inte själv förändrar kvalitetsinställningarna i filen (via ex. Photoshop) så är det exakt samma fil, oavsett hur många gånger du kopiera den.

 

också undrar jag om kvaliteten blir sämre när jag jobbar med dom i photoshop

Nä, samma sak där. Om du bara väljer Spara så sparas den med de inställningar du öppnade den med, såvida du själv inte ändrat detta när du redigerar bilden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man öppnar den och sparar om den så försämras den. Ja.

Ska man redigera en JPEG bild är det bäst aom man kopierar över den till ett icke förstörande format, ex.v. PNG, BMP, TIFF, i vilket man kan öppna och spara utan någon förlust.

Varje gång man sparar om en JPEG bild komprimeras den om. Varje gång den komprimeras förloras en del information.

 

Men, för att klargöra, om du öppnar en JPEG bild och redigerar och sparar lite efterhand så blir slutkvalitén inte påverkad av att du sparat den flera gånger. Problemet är om du öppnar och sparar filen flera gånger.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

också undrar jag om kvaliteten blir sämre när jag jobbar med dom i photoshop och sparar lite då och då, altså inte "spara som" utan bara klickar på "spara" ????

 

I en del fall finns i alla fall _möjligheten_ att spara bilden så den inte förändras. En förutsättning är förstås att man inte har ändrat något på enskilda pixlar, en annan att inställningar som påverkar algoritmen för JPEG-kompression inte har ändrats. Men att spara om en bild man inte ändrat i känns ju lite poänglöst?

 

En del andra program kan göra vissa ändringar som t ex rotering 90 grader utan att försämra kvaliteten när man sedan sparar om den.

 

Sparar man om JPEG-bilden med hög kvalitet (10 eller 12) får man nog se till att spara om den rätt många gånger innan det blir nån direkt synbar kvalitetsförsämring.

 

Nej, när man jobbar med bilder i Photoshop är PSD-formatet det enda raka. Det komprimeras till viss del, det hanteras snabbt av Photoshop och stödjer - naturligtvis - alla funktioner och finesser. Många andra program kan dessutom öppna PSD-filer med lager och annat intakt.

 

Alla andra förlustfria format (vad jag kan komma på, DNG undantaget) dras med olika stora nackdelar, främst eftersom de oftast inte kan hantera t ex lager du gjort i bilden utan dessa måste "plattas till" först och det är ju väldigt synd om man vill fortsätta redigera bilden.

 

[inlägget ändrat 2007-03-21 10:48:30 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant LizardKing.

 

Rotation innebär inte att bilden komprimeras om. Bara en rotation av presentationen så att säga. Det gäller om man roterar i vissa fasta vinklar (dvs kvart av varv).

 

Och givetvis - ska man arbeta i Photshop ska man använda Photoshops egna filformat. Inget snack om saken.

Och sparar man i hög JPEG-kvalité är det som du säger svårt att se några försämringar av bilden men det sker.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa gång man har en massa tid över och inget att göra skulle man ju kunna testa hur många generationer man klarar av på på olika kvalitetsnivåer innan skillnaden blir märkbar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lilla Mindy

 

Så det bästa är att redigera i PSD format, men när jag lägger in bilder från digitalkameran så är dom i jpg, ska jag då ändra dom till psd på nåt sätt, och hur gör man det isåfall?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du öppnat den i Photoshop sparar du den i PSD (Save as, välj PSD). Ha den i detta formatet så länge du arbetar med den, sedan kan du spara den i JPEG-format igen. Spara alltid originalet tills du är helt säker på att du ej behöver det längre.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...