Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Besöksräknare genom script...


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Hejsan !

 

Nu har jag strulat och krånglat med min hemmaserver för att få till en lokalt placerad räknare på min hemsida, som ligger på denna server. Det finns ju, som sagt, en uppsjö av räknare (hit counters) på nätet att tillgå, men jag ville envist ändå försöka att få till en egen !

 

Hittade så en på Web Wise Guide

 

http://www.webwiseguide.com/asp/tutorials/hit_counter_tutorial.asp

 

som är baserad på ett script, och den verkade lovande.

Men som vanligt så är inte beskrivningen fullständig, utan utelämnar det viktigaste, nämligen anropet i index.html till scriptet ifråga. Man får gissa sig till hur det ska se ut och man gissar naturligtvis fel hela tiden ! Så - precis som jag förutspådde - fungerade det naturligtvis inte...

(Kika - någon - på beskrivningen, den som begriper ASP bättre än jag, och återkom gärna med någon typ av lösning...)

 

I en anslutande session av tutorial kan man läsa om, dels att installera IIS på datorn/servern och dels hur man ska ställa in säkerhetsnivåerna på sina kataloger, där såväl hemsidans html-filer ligger som platsen för det script m m som man skapar.

Där lyckades jag krångla till allting så till den grad att jag tappade access till min hemsida från internet. Det tog några svettiga moment att få detta rätt igen, så nu "kommer jag in" igen på egen hemsida - tack & lov !

 

Envis som jag ändå är, fast jag nog har givit upp om detta med egen räknare, vill jag ändå ställa några anslutande frågor...

 

Det följande kanske inte direkt platsar på den här kanalen - men....

 

Vilken säkerhet ska man egentligen sätta på de kataloger som s a s är tillgängliga på webbservern, och vilken nivå på utdelning, resp. webbdelning ska ställas in ?

 

Den springande punkten för mig just nu är att få fatt på någon form av loggning !

Ska det inte finnas någon loggfil, som detekterar besök på ens hemsida och som läggs någonstans i servern. Vad heter i så fall denna loggfil och var ska man leta efter den ?

Baktanken är att jag helt enkelt skriver ett VB-program, som letar upp loggfilen och mjölkar den på information och sedan presenterar resultatet på ett överskådligt sätt...

Men jag hittar inga sådana loggfiler någonstans på datorn !

 

MVH

 

/Kalle [http://karlerik39.com]

 

ingen kan göra allting, men alla kan göra någonting, och om alla gör någonting så blir snart allting gjort...

 

[inlägget ändrat 2007-03-19 10:42:14 av VideoKalle]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en asp-sida kan du lägga in följande kod för att få en besöksräknare.

 

[MÄRK]<%[/MÄRK] [b]Application[/b].Lock
[b]Application[/b].Contents([GRÅ]"Besokare"[/GRÅ]) = [b]Application[/b].Contents([GRÅ]"Besokare"[/GRÅ]) + 1
[b]Application[/b].Unlock

[color="#0000ff"]Set[/color] F = [color="#0000ff"]CreateObject[/color]([GRÅ]"Scripting.FileSystemObject"[/GRÅ])
[color="#0000ff"]Set[/color] T = F.CreateTextFile([GRÅ]"c:\inetpub\wwwroot\visitors.txt"[/GRÅ])

T.WriteLine [b]Application[/b].Contents([GRÅ]"Besokare"[/GRÅ])

T.Close

[color="#0000ff"]Set[/color] A = [color="#0000ff"]CreateObject[/color]([GRÅ]"Scripting.FileSystemObject"[/GRÅ])
[color="#0000ff"]Set[/color] B = A.OpenTextFile([GRÅ]"c:\inetpub\wwwroot\visitors.txt"[/GRÅ], 1)

Visits = B.ReadLine

B.Close [MÄRK]%>[/MÄRK]

För att ta fram värdet skriver du

Just nu är du besökare nummer <b>[MÄRK]<%[/MÄRK] =Visits [MÄRK]%>[/MÄRK]</b>! 

 

Detta skript lägger till 1 till värdet varje gång sidan laddas vilket kan vara missvisande. Det går att göra betydligt bättre räknare om man bara tillåter besökarna att "köra" skriptet en gång per "session". Frågan är bara hur bra räknare du vill ha.

 

Notera att detta kräver att filerna har ändelsen ".asp".

 

Edit: Referens: http://iwtjanster.idg.se/webbstudio/pub/artikel.asp?id=101

[inlägget ändrat 2007-03-19 12:01:48 av Shaggo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Jag ska definitivt prova din ASP, Shaggo ! Kanske att jag t o m kommer få den att fungera...

 

Men tänkte på en sak - och när jag tänker programmässigt så blir det i termer av Visual Basic, som i mångt och mycket påminner om ASP...(?)

 

Om man i stället skrev om din ASP så att den skapade textfilen byggs på vartefter besöken, vare sig det är samma person eller någon annan

(kan man få fram vilket genom t ex IP-adress ?),

så skulle denna textfil kunna användas av t ex ett VB-program, så som jag skrev i mitt förra inlägg, för att designa en egen skräddarsydd räknare som sållade ut träffarna och gjorde räknaren mer adekvat ...

 

Kan det vara möjligt, och hur skulle då ASP-raderna se ut ?

 

/Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns mycket du kan göra...

 

Jag är inte jättehemma på det där med FileScriptitngObject.

 

Men den lösning jag visat skapar inte en ny rad för varje besökare utan uppdaterar hela tiden rad 1 och på så sätt hjälper det inte att lägga till t.ex. IP-adress här.

 

Vill du t.ex. ha in en ip-adress från besökaren använder du denna rad.

 

MinVariabel = Request.ServerVariables (REMOTE_ADDR)

 

Och för att presentera den

 

Du har IP-adress: <% =MinVariabel %>

 

Jag ska bolla lite med detta när jag kommer hem (är på jobbet) för att få skriptet att skriva en ny rad varje gång det körs. Då kan du få en lista som skulle kunna se ut så här:

 

1 143.234.12.23

1 162.199.42.154

1 128.33.14.15

1 84.28.245.255

...

 

Detta skulle du ju kunna bolla med i VB för att både ta fram träffar totalt, och unika träffar för IP. Sedan kan man bygga på hur mycket man vill. Vill du lagra en tidpunkt för varje träff kan du göra det också.

 

Läs gärna lite om FSO på : http://www.w3schools.com/asp/asp_ref_filesystem.asp

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Hej igen...

 

Ursäkta en kanske dum fråga, men hur mycket av programtexten tillhör själva scriptet, och vad ska man skriva på websidan för att tillgodogöra sig resultatet ?

 

Läste den länk som du skickade med och fick då uppfattningen att alltsammans ska stå i ASP-texten, men då funderar man hur webbsidan ska formulera sig för att snappa uppgiften...

 

Ska det vara det sparade namnet på ASP-applikationen, eller ska det vara variabeln "Visits", och i så fall hur korresponderar Webbsidan (index.html) med scriptet för att koppla variabeln "Visits" ?

 

Just detta brottades jag med vid den förra applikationen, hur man anropar scriptet eller dess resultat...

 

Asp-dum men enveten...

 

/Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att plocka upp resultatet så skall index vara en asp-sida. Dvs. index.asp.

En asp-sida beter sig precis som en vanlig html-sida frånsett att den kör all asp-kod på servern innan den läses ner från servern.

 

Asp-taggen ser ut så här <%

och sluttaggen %>.

 

Sedan körs all asp-kod först, sedan presenteras det i html.

 

Ett exempel.

 

<p>Detta är mening 1</p>

<% response.write "<p>Detta är mening 2</p>" %>

<p>Detta är mening 3</p>

 

När du laddar ovanstående sida kommer källkoden se ut så här:

 

 

<p>Detta är mening 1</p>

<p>Detta är mening 2</p>

<p>Detta är mening 3</p>

 

Har du därför en variabel (såsom "Visits" i mitt tidigare exempel) så kan du infoga det i vanlig html-kod med:

 

Start-tag "<%"

Kalla på variabeln "="

Variabeln namn "Visits"

Och slut-tag "%>"

 

Till detta resultat: <% =Visits %>

 

Men, sidan måste ha fil-tillägget *.asp".

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Tack !

 

Detta var en både ny och nyttig upplysning !

 

Ingenstans tidigare har jag sett att scriptet skulle vara detsamma som webbsidan, och heta xxx.asp ! Har hela tiden trott att det var åtskilt och skulle anropas !

 

Ljusnar betydligt och blir mycket intressantare...

 

Ska testa småningom - återkommer !

 

/Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

...Ändå igång med att fundera, så kan jag fundera vidare...

 

När man anropar en webbsida, en domän, letar då inte systemet efter en fil som heter "index.html" ! ?

 

Om där istället finns en fil som heter "vadsomhelst.asp", hur ska då hemsidan kunna komma fram på den servern/domänen ? Ska den länkas på något sätt ?

 

Nyss fick jag lära mig att man kan placera sin räknare på hemsidan genom att programmera en script och sedan kalla hela filen för "xxxx.asp", för det är ju ändå på hemsidans uppslag som räknaren ska sitta och räkna besök. Hur stämmer det med att introduktionsfilen alltid ska heta "index.html" ?

 

Kanske en dum fråga, men logisk för en oupplyst...

 

/Kalle

 

ingen kan göra allting, men alla kan göra någonting, och om alla gör någonting så blir snart allting gjort...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

standard är att systemet skall leta efter index.html, index.asp, default.html, default.asp.

I vilken ordning den leta kan jag inte rätt av, der beror på om man konfigurerat det annars. Men i praktiken skulle man kunna sätta apa.asp som startfil om man skulle vilja detta. Detta ställler man in i IIS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Aha - så intro-filen kan också heta index.asp ! Det förklarar.. Hade en svag, men dock, aning om att det kanske kunde vara så...

 

Jättebra att få veta att man kan ställa in detta i IIS, men superbra vore också att få en hint om hur...

Har kladdat mycket nu med Säkerhet och Behörighet och grundligt gjort bort mig så att jag plötsligt tappade möjligheterna att logga in på min egen hemsida - så jättetacksam om jag får höra alla verserna...

 

/Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på den virtuella mappen i IIS och bläddra bland flikarna så skall det finnas i någon av dem. Kommer själv inte på vad fliken heter och har inte tillgång till IIS f n.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har inte tillgång till IIS f n

Inte jag heller, men skall snart sätta ihop en server med IIS på den min gamla dator. Men först måste jag bli klar med min nya dator.

 

Jag hittade dock en sida som kanske är intressant för dig att läsa. På svenska för en gångs skull.

http://www.supportdata.net/skolor/iis/

 

Den beskriver de vanliga stegen man går igenom när man sätter upp sin egen webbserver.

 

Edit: Vill du lära dig mer om ASP så rekommenderar jag för övrigt Webstudio:

http://iwtjanster.idg.se/webbstudio/pub/avdelning.asp?id=32

 

Jag plöjde igenom alla steg i den guiden och efter det klarar man det mesta i Asp.

 

[inlägget ändrat 2007-03-21 07:08:01 av Shaggo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Tack Shaggo och Jonas Bo för upplysningarna så här långt !

 

Jag ska ta vara på länkarna och fördjupa mig lite i ASP-mystiken, så att det blir lite klarare begrepp om detta.

 

Jag fick goda erfarenheter av att göra om en gammal dator till webb-server, så är det någonting som jag utifrån dem kan bidra med i form av praktiska råd e dy, så återkom gärna !

 

Jag har ju nu väl fungerande såväl räknare som gästbok, men vill nog gärna försöka att skapa mina egna lokalt och helt oberoende av andra reklambärande siter...

 

Någon som vet något om eventuell loggfil, som detekterar besök på ens hemsida....?

 

/Kalle

 

 

ingen kan göra allting, men alla kan göra någonting, och om alla gör någonting så blir snart allting gjort...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan Kalle!

 

Någon som vet något om eventuell loggfil, som detekterar besök på ens hemsida....?

 

Här är en textsnutt på det angläsiska språket om saken.

http://support.smartertools.com/Customer/KBArticle.aspx?articleid=14

Du kan väl återkomma om något är oklart.

 

Hmm, det går faktiskt att köra Webalizer på Windows-burkar har jag för mig, så att man får ut snygga grafer av listorna.

 

Mvh Mathias

------

'Me, myself & I!'

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet något om eventuell loggfil, som detekterar besök på ens hemsida....?

 

För att se vad jag pratar om så titta på någon av mina datorer som står och snurrar i mitt arbetsrum,

http://amd64.unsol.se/webalizer/usage_200703.html ,

http://www.unsol.se/webalizer/usage_200703.html'>http://www.unsol.se/webalizer/usage_200703.html &

http://mail.unsol.se/webalizer/usage_200703.html .

 

varav min gateway/trafikföredelare/alltiallomaskin http://www.unsol.se/webalizer/ har levt längst.

Mvh Mathias

------

'Me, myself & I!'

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Jag tackar för tipsen, och ska fördjupa mig i detta med loggfil - med baktanken att möjligen skapa en egendesignad räknare.... i Visual Basic.

 

Vilka finesser jag sedan lägger i den beror ju på vilka informationer som finns i loggfilen !

 

Intressant är det...

 

/Kalle

 

 

ingen kan göra allting, men alla kan göra någonting, och om alla gör någonting så blir snart allting gjort...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Hej !

 

Varit inne och kollat på nedanstående länk och försökt att följa den.

 

Här är en textsnutt på det angläsiska språket om saken.

http://support.smartertools.com/Customer/KBArticle.aspx?articleid

=14

Du kan väl återkomma om något är oklart.

 

Tyvärr så stämmer inte innehållet på de kataloger i IIS som jag har, men stämmer till fullo på dem som jag inte har. För att illustrera vad jag menar, ska jag försöka att skicka med en bild.

 

På den kan man se hur den katalog som heter Standardwebbplats är röd med texten "Error" samt att den är stoppad (syns i högra fältet). På den får jag fram just de uppgifter som jag skulle behöva konfigurera för att få till en loggfil.

(Att jag inte får fram någon loggfil beror väl då på att den är stoppad - för det finns ingen sådan i Windows\System32\Logfiles\)

 

Min serverkatalog heter "kalle", lite längre ner, och ligger under wwwroot, exakt så som jag ska göra enligt anvisningarna som jag använde för att sätta upp en server. Den fungerar till 100 % och jag vill ogärna ändra på det och slarva till det.

 

Men hur får jag ned egenskaperna hos Standardwebbplats till min "kalle", för att kunna skapa en loggfil (kanske - man vet ju aldrig...)

 

/Kalle

 

 

[bild bifogad 2007-03-22 22:06:28 av VideoKalle]

930602_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så stämmer inte innehållet på de kataloger i IIS som jag har, men stämmer till fullo på dem som jag inte har. För att illustrera vad jag menar, ska jag försöka att skicka med en bild.

 

Vilket stämmer, medges. Jag skrev fel adresser til log-filen.

Rätt är

Tyvärr så stämmer inte innehållet på de kataloger i IIS som jag har, men stämmer till fullo på dem som jag inte har. För att illustrera vad jag menar, ska jag försöka att skicka med en bild.

Jag har hittat en sökväg som ska vara rätt,

%systemroot%\system32\LogFiles\W3SVCX\.

Där %systemroot% är sökvägen till ditt windowsbibliotek.

Tips, du får fram %systemroot%, och mycket annat, genom att öpnna ett dosfönster/kommandotolk och skriva kommandot 'set'.

Observera att den här loggfilen är för hela IIS-servern, och inte har något att göra med din webbplats "kalle". Den ligger alltså INTE i ditt "kalle"-bibliotek.

För att bara leta upp "kalle"-uppgifterna så måste man göra ett urval på bara "kalle"-posterna, och det tror jag blir lite knepigt, jag ser ingen sådan här enkel möjlighet.

Annars så betyder de röda små 'Error!'-skyltarna normalt sätt att det är något fel på inställningarna för IIS som får IIS att stanna.

Förslag, om du högerklickar på raden med 'Error!'-markering så kan den kanske berätta lite om felet.

Det står ju också 'Standarwebplats stoppad' på bilden.

Då skapas inte alls någon log-fil, och du borde över huvud taget inte kunna komma åt din websida.

Så vida du inte anger fullständig sökväg, tex 'c:\inetpub\wwwroot\kalle\minsida.htm', i adressfältet.

Så länge det lyser rött i statusen så kommer du inte åt din sida på 'http://'datornamn'/kalle/minsida.htm'.

 

 

Mvh Mathias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Hej !

 

Tack, Mathei, för info !

 

Som jag kanske skrev, skapade jag min webbserver 'kalle' innan jag ens visste att IIS fanns över huvud taget, eftersom där inget nämndes om detta i mina instruktioner. Jag kom in på min sida och kunde kontrollera framstegen genom att skriva 'Localhost/...'.

Vid anskaffande av min domän kunde jag sedan knyta domännamnet till 'wwwroot/kalle' via konfigurationsfilen och i katalogen finns ju 'index.html' som startfil till min hemsida....

 

Det var först i samband med att jag började strula med script och ASP, när jag ville försöka att skapa min egen räknare och min egen gästbok, som jag kom in på och fick info om IIS, vilket jag då installerade. Inte heller då såg jag något som visade fel eller "Error". Jag konfigurerade säkerheten och behörigheten på mina kataloger och sökte sedan efter loggfilen, bl a m h a den länk som du skickade. Först då fick jag syn på "Error-skyltarna"

 

Detta egendomliga fel tycks inte påverka körningen av min hemsida, vilken fungerar utmärkt. Men för att kunna konfiguerera för loggfil, så måste jag gå in på en bestämd flik i Egenskaper hos en webbkatalog. Den fliken finns i 'Standardwebbsida', som är Error, men finns inte i vare sig 'wwwroot' eller '/kalle'.

 

Vad jag fruktar är att funktionen på min hemsida, via Apache (som verkar ganska känsligt för störningar och sedan kinkigt att få igång igen), ska bli lidande - men samtidigt känns det inte bra att ha kataloger, som troligen är viktiga, visandes 'Error' och varandes stoppade...

 

Därför skickade jag min undran, som fortfarande är stor. Jag vet heller inte vilken egentlig funktion denna 'Standardwebbsida' har jämte min egen 'wwwroot/kalle', eller hur viktig den är i ett eller annat sammanhang.

 

Detta kanske någon skulle vilja upplysa mig om... Men då är jag inte inne på rätt forum för den frågan, misstänker jag..

 

/Kalle

 

ingen kan göra allting, men alla kan göra någonting, och om alla gör någonting så blir snart allting gjort...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag fruktar är att funktionen på min hemsida, via Apache (som verkar ganska känsligt för störningar och sedan kinkigt att få igång igen), ska bli lidande - men samtidigt känns det inte bra att ha kataloger, som troligen är viktiga, visandes 'Error' och varandes stoppade...

Haha, du är rolig du! Det är väl inte så att du möjligtvis använder ReactOS också, bara att du 'glömde' att berätta det?

Efersom du nu verkar hålla på med 'alternativa' saker.

Eller så framgår det av något jag missat tidigare i diskussinen.

Nejnej, tillbaka till allvaret.

Apache fungerar INTE normalt sätt utan 'handpåläggning' med ASP-filer. Att man antingen installerar ett speciellt 'ASP-tolkarprogram' eller använder någon Apachevariant som är ihopkopplad med ett sådant tolkningsprogram.

Vilket ligger på en helt annan svårighetsgrad än de sakerna vi pratar om här.

Så det är kanske inte så konstigt att du kan se Websidor trotts att IIS-konfigurationen visar att den är stoppad. Du ANVÄNDER helt enkelt inte IIS, du kör Apache som webserver.

Då kan vi nog bortse från flera kommentarer tidigare i tråden.

Och du har aldeles rätt, Apache kan vara mycket 'petig' med sina konfigutrationsfiler, så ta en säkerhetskopia innan du börjar ändra, så att du har något fungerande att återställa till.

Hos dig borde du hitta filen med med 'Sök'-funktionen i utforskaren.

I 'httpd.conf' finns bl.a. en variabel som heter ServerRoot, hos mig står det 'ServerRoot "C:/Program Files/Apache Software Foundation/Apache2.2"'.

Däri finns normalt alla filer och bibliotek som styr Apache.

Lite längre ner finns 'DocmentRoot' vilken pekar på biblioteket med websidorna i, hos mig står det 'DocumentRoot "C:/Program Files/Apache Software Foundation/Apache2.2/htdocs"'. Vilket normalt är en sökväg som börjar med %ServerRoot%.

Logfiler sparas av Apache som filen 'access.log' i biblioteket 'logs' under %ServerRoot%, vilket hos mig blir 'C:\Program Files\Apache Software Foundation\Apache2.2\logs\access.log'.

En rad per access, återkom om du vill ha förklaring av innehållet, det går annars att lista ut genom att läsa 'httpd.conf'.

Apache är helt klart svårare att konfigurera, dessutom så förstår det normalt sätt inte ASP. Jag är inne på Apache eftersom jag kör mycket NetBSD/OpenBSD/Linux/Solaris/HPUX/IRIX.

Och du kör väl XP misstänker jag?

Vill du ha det enkelt och lyssna på allmänt snack så föreslår jag att du i 'Kontrollpanenelen/Lägg till-Ta bort program' avinstallerar IIS. För att sedan installera det igen.

Fast nu har du en fungerande Apache-installation. Och det går oftast inte att köra både IIS och Apache på samma port.

Det går även att ha både IIS och Apache installerade på olika portar.

Så att när du i webläsaren skriver "datornamn" så anropas IIS och "datornamn:8080" så är det Apache som svarar.

Men detta är lite (eller mycket) överkurs.

Du kan väl återkomma med övriga frågor som säkert uppstår, så får jag försöka ta tag i dem.

 

Mvh Mathias

-------

'Me, myself & I!'

 

Vet ni va, guys & dolls? REDIGERA e tebax!

 

[inlägget ändrat 2007-03-24 18:46:29 av mathei]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Ja du, Mathias !

 

Visst ska man ha humor, men det är inte alltid så roligt att tampas med system där man inte har en aning om vad man egentligen gör, utan har att helt förlita sig på att de som skriver instruktioner och ger råd och anvisningar är seriösa och kompetenta nog att veta vad de informerar om...

Är du seriös ?

 

Visst kör jag Apache som webbserver ! Det har jag ju berättat ! Detta med IIS kom väl in i bilden för att någon skrev att man behövde använda det, eller misstolkade jag det på det sättet...

Jag är enormt lättlurad och godtrogen, speciellt på en site som den här, som jag känner förtroende för...

Vid någon tidpunkt i alla projekt är man novisen, vid en annan kanske man är den sakkunnige, som kan föra kunskapen vidare till någon annan. Det är ömsom ett förlitande, ömsom ett ansvarstagande...

 

Jag har Idg E-forum att tacka för många tips och uppslag från kunniga, kompetenta och ansvarskännande personer - och det gör ingenting att man ibland framstår som lite bakom flötet, när man ställer dumma frågor. Jag bjuder på det ! Det är slutresultatet som räknas...

 

Kämpar vidare nu med dina och andras råd och anvisningar, men återkommer säkert...

 

Tack !

 

/Kalle

 

ingen kan göra allting, men alla kan göra någonting, och om alla gör någonting så blir snart allting gjort...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst ska man ha humor, men det är inte alltid så roligt att tampas med system där man inte har en aning om vad man egentligen gör, utan har att helt förlita sig på att de som skriver instruktioner och ger råd och anvisningar är seriösa och kompetenta nog att veta vad de informerar om...

Är du seriös ?

Haha, humor, är jag seriös? I den mån mina råd fungerar kan du betrakta mig som seriös.

Och observera, jag gör inget fullt medvetet försök att 'spela' seriös.

Jag inbillar mig i alla fall att jag försöker ge seriösa råd, men de kanske går förlorade på vägen eftersom jag är så förtjust i att snacka.

Men, om jag är seriös, du fick mig faktiskt att köra en Apache2.2-installation på min XP-burk för att prova det jag pratade om.

Learning by doing.

Nu är det här kanske inte första gången jag gör det, men jag försökte det i alla fall.

Min seriosotet i övrigt lämnar jag till dig att avgöra.

Men, du ska veta, att bland 'Open Source'-nördarna och Microsofthatarna så är ASP=dödssynd och det är bara PHP som gäller.

Det är väl lite därför som jag inte räknar mig dit, jag försöker använda de verktyg som ställs till mitt förfogande i ett projekt.

Vilket för övrigt skulle fungera med Apache, men då måste du installera PHP på din dator.

ASP kontra PHP, som jag ser det två lite olika sätt att göra nästan samma sak.

Men, nu är vi rätt så långt ifrån ämnet, och det är kanske inte så bra att propagera för PHP i en ASP-grupp.

Då kommer genast någon religiös fanatiker och halshugger mig!

För vettigt tänkande i ämnet se http://www.backendmedia.se/2005/11/21/vilket-ar-bast-php-eller-aspnet/

 

Lev väl!

 

Mathias

------

'Me, myself & I!'

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ok, efter att snabbt ha ögnat igenom tråden så tolkar jag det som att den egentligen har hamnat fel.

 

Här handlar det om hur man skall få fram statistik för en webbplats som körs på Apache. M.a.o ganska långt från ASP (som i regel och med fördel körs på IIS).

 

Tar därför och flyttar tråden till ett mer lämpligt forum.

Passar även på att tipsa om AWStats som är väl spritt, iof kanske lite bökigt för en nybörjare (ursäkta mitt antagande om erfarenhetsnivån) men ändå.

http://awstats.sourceforge.net/

 

//Cluster

Moderator för ASP & VBScript

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...