Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Dedicerad spelserver

Jimmy85

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett nätverk mellan 2 datorer med windows Xp Home på och på den ena har jag startat en dedicerad spelserver på (call of duty 2). Mitt problem är att servern inte syns på internet och inte i Xfire heller och jag har prövat att stänga av brandväggar men det funkar inte. Vad ska jag göra?? Mitt nätverk ser ut så här:

INTERNET--------- Huvud-dator--------- Spelserver-dator.

Ursäkta men jag är ingen nätverks expert eller nåt. Hur vet jag vilken port jag måste öppna och HUR öppnar jag den? Och hur ska jag göra för att Server-datorn ska vara uppkopplad även om huvud-datorn är avstängd? just nu går ju uppkopplingen genom den datorn.

[inlägget ändrat 2007-03-19 12:18:38 av Jimmy85]

Och hur ska jag göra för att Server-datorn ska vara uppkopplad även om huvud-datorn är avstängd?

Då får du ha en annan koppling. Det normala är att man ansluter internet till en router/bredbandsdelare och från denna ansluter direkt till de två datorerna.

Tack cecilia, skaffade en router idag och nu funkar den biten iaf :).

Men det funkar fortfarande inte med Call of Duty 2 servern jag försöker öppna. Vet ju inte hur eller vilken port jag ska öppna eller vad som e felet. Hjälp mig.

Nu har jag varit inne på den där sidan och följt stegen för att fixa en statisk ip adress och "forwarding ports" och så, men det funkar ju fortfarande inte, och jag har öppnat portarna i Xp brandväggen. Vet snart inte vad jag ska ta mig till. Det där "Port Triggering", är det nåt som jag måste göra? Kan inte nån vänligen förklara steg för steg hur jag ska få servern att funka?

Nu är servern uppe! Jag hade nog fixat det innan jag skrev sista inlägget igår utan att inse det. Felet jag gjorde är ganska pinsamt så jag vet inte om jag borde/ törs skriva det, men anledningen till att ingen kunde komma in på servern bör med all säkerhet berott på att jag gett dem min interna ip adress när de borde ha fått den externa. Tack för sidtipsen Cecilia, de har hjälpt mycket.

För att trösta dig så kan jag ju säga att det är ett vanligt fel.

Det var roligt att det lyckades och tack själv för poängen! :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...