Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IP Telefoni hackar


sini

Rekommendera Poster

Hej!

 

Först, en kort beskrivning av systemet där hemma. Morsan och farsan har skaffat sig ip-telefoni dosa och körde den i samband med internet via kabel (0,8 mbps upp och 8 mbps nerladdning).

 

Nu har de flyttat och tvingas ha internet via ADSL (0,8 mbps upp och ca 4 mbps ner). Detta borde gott och väl räcka för ip telefoni tycker man.

 

Om det nu uppstår problem, är det väl i så fall att man inte har tillräckligt med bandbredd uppströms. Men problemet här är det motsatta. Om de ringer mig, hör jag dem underbart, men när jag pratar hör de ingenting. Alltså, någonting blockerar det hela, eftersom det enda de hör är att det hackar.

 

För mig låter det som ett problem med bandbredden nerströms....vilket låter lite osannolikt.

 

Jag körde även det där tptest programmet som finns att tanka ner via konsumentverkets hemsida. Det visar följande hastigheter: 3,8 mbps ner- och 0,7 mbps uppströms.

 

På ADSL modemet/routern (en netgear dg834) har jag ställt in att just den aktuella ip adressen som ip telefonidosan har, har alla portar öppna. Har även testat att köra det i DMZ, men ingenting verkar hjälpa.

 

Är det någon som har hört om liknande problem, eller om det är någon som har lite tips att ge, så att man kan börja felsöka på rätt ände....då vore jag jättetacksam för dessa tips.

 

 

Tack på förhand

//sini

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det kanske är DIN uppströmshastighet som är knasig? Hämtar dem/du filer samtidigt som ni pratar?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att slå på UPNP i routern också. (Även fast du har öppnat portarna manuellt, det verkar finnas dosor som helt enkelt inte fungerar utan UPNP).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, det kan man inte säga. Så mycket som att inaktivera allt annat, dvs datorn som är kopplad till samma routern...det har jag gjort. Alltså vad som finns aktivt är fölkande:

 

1. ADSL modem/router

2. IP Telefonidosa + en vanlig telefon

 

 

på andra änden finns inget annat än en vanlig telefon som är kopplad till telias nät alternativt en vanlig mobil telefon som ringer till ip dosan.

 

Alltså, uppströmshastigheten är att utesluta....eftersom jag (fast telefoni) hör utmärkt, men de (ip telefoni) hör inte mig förutom att det hackar.

 

alltså, uppströms har de tillräckligt med bandbredd. problemet skulle i så fall vara den att det är nerströms som det finns problem med...vilket låter lite otroligt. de flesta internetanslutingar har ganska mycket (i mitt fall 4 mbps).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UPnP är påslaget by default, så att säga. Kanske att testa att slå av den i så fall....det ska jag pröva.

 

Alltså, de har Telia abbonemang. Till det kör de ADSL internetuppkoppling. Telia kan man självklart använda, men det blir dyrt. Då finns alternativet att använda IP telefoni, vilket oxå är fallet. Alltså, vad de vill är att sluta använda telia telefonin.

 

Men en sak som jag kom att tänka på var, när de använder den vanliga telefonen som går via telia, hör jag de oerhört svagt. Linan från telestationen till hemmet är ca 7 km (enligt telia). Kan det vara så att signalerna helt enkelt är för svaga från telias basstaion? Nu syftar inte jag endas på internetuppkopplingen, utan även vad gäller telefonin.

 

Det är lite komplicerat, jag gissar på att många inte ens förstår vad jag är ute efter när de läser detta. Om så är fallet, säg till så försöker jag omformulera det hela.

 

Tack på förhand

//sini

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag har samma problem, sitter med ett telia adsl 2Mbit ner 0,4 upp.

 

Jag hör kannon men den i andra änden upplever att det hackar. Det är uppströms problemet är inte nerströms. Intressan att fler har problem med telia adsl. Jag använder phonzo som lev och de säger att telia kan felsöka.

 

Har du fått ordning på din ip telefoni?

 

/Tobbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TCP 360kbit sändning och TCP 2,07Mbit motagning.

 

Varierar något men sändningen ligger alltid över 125kbit som phonzo säger att det ska behövas för felfri sändning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det borde ju räcka, jag förutsätter att du inte har något igång på datorn som stjäl bandbredd. Hur ser pingtiden ut då? Några konstigheter där?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur testar jag det lämpligast?

 

Kör jag ping www.sunet.se fungerar det med en svarstid på 46ms i medel vilket jag inte ved om det är bra eller ej.

Jag testade att köra tracert www.sunet.se och då blir det problem vid tredje ipadressen där det inte blir några tider. Vet dock inte hur det påverkar.

Jag kanske ska kolla upp ipadressen som länkar it till det fasta nätet och mobila nätet. Då kan jag kolla tiderna för trafiken den väg som telefonsanmalen går.

 

Vad tror du?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut när jag gör tracert www.sunet.se

Spårar väg till www.sunet.se [130.239.8.25]

över högst 30 hopp:

 

1 x ms 1 ms 1 ms 81-235-178-239-no54.tbcn.telia.com [81.235.178.239]

2 21 ms 21 ms 24 ms gw3-no54.tbcn.telia.com [81.232.2.1]

3 21 ms 20 ms 20 ms hy-d10-link.se.telia.net [81.228.74.122]

4 21 ms 21 ms 21 ms hy-c5-link.se.telia.net [81.228.79.217]

5 21 ms 21 ms 21 ms fre-peer1-link.se.telia.net [81.228.75.103]

6 21 ms 20 ms 20 ms sunet.se.telia.net [195.67.220.150]

7 21 ms 21 ms 21 ms a1sth-ae5.sunet.se [130.242.82.210]

8 30 ms 34 ms 30 ms umu-g.sunet.se [193.11.0.226]

9 31 ms 30 ms 30 ms u2k-te.gw.umu.se [130.239.0.201]

10 30 ms 30 ms 30 ms mit-sr01-te.gw.umu.se [130.239.0.222]

11 30 ms 30 ms 31 ms wsunet.umdc.umu.se [130.239.8.25]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...