Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Desperat Nybörjarfråga

larsopold

Recommended Posts

Hej, jag har en fråga angående om hur man kan använda access.

Jag har försökt på alla vis, men det går inte! Kanske har jag missuppfattat nåt grundläggande?

Såhär är det, vill ha två tabeller.

A

Tabell1 : (filmer

Varje post består av 5 fält (kolumner)

1.Titel 2.År 3. Genre 4.kort beskrivning 5.skivnummer

B

Tabell2: (dvdskivorna filmerna ligger på)

Tänkt att varje post ska innehålla 2 fält(kolumner):

1. skivnr 2.Titel/Titlar

Problemet: Jag vill att EN post i Tabell2 ska motsvara innehållet på EN skiva.

Men i Tabell1 kommer siffrorna i kolumnen skivnummer upprepa sig flera gånger..Eftersom en skiva kan innehålla två filmer.

Skivnummer 2 kanske måste innehålla två titlar i titelfältet.

Kan någon ge ett forslag på hur man kan gå tillväga här? antar att det måste till nån sorts sql-formel i någon av fältdefinitionerna? Eller ska jag lägga till nåt id-fält ytterligare?

Finns det någon metod att allt som matas in i Tabell1, förs över till Tabell2, men att skivnummerkolumnen i Tabell2 baserar sig på nån sorts formel - som scannar igenom skivnummer-fälten i Tabell1, och om samma nummer upprepar sig två gånger föra över 2 Titelfält från 2 poster i tabell 1, till ett fält i EN post i Tabell2? Eller tänker jag helt falet?

Tabell1 : (filmer

Varje post består av 5 fält (kolumner)

1.Titel 2.År 3. Genre 4.kort beskrivning 5.skivnummer

Kan du inte bara skriva då

SELECT * from filmer WHERE skivnummer=5

Då får du ju ut alla skivor som ligger på exempelvis skiva 5. Det känns som att din tabell2 är onödig.

ok, tack. jo, jag har börjat förstår att jag kan göra nån sorts tillfällig tabell utifrån en rapport eller sql-fråga..

men eftersom jag haft den här tanken så länge (och "lösningen" kanske kan användas i andra sammanhang) skulle jag ändå vilja veta om det är nån som vet OM det överhuvudtaget fungerar att skapa en tabell 2 där skivnumren är primary-keys?

typ såhär

tabell1

TITEL År Genre Skivnr

Forest Gump 1994 Drama 1

Plutonen 1992 Krig 2

Hamburger Hill 1987 Krig 2

Blablabla 1988 Strunt 3

Tabell2

DVDNR Titel

1 Forest Gump

2 Plutonen

Hamburger Hill

3 Blablabla

Det är inte enbart en presentationsfråga, utan jag tänker mig att om man på nåt vis kan göra två såna här tabeller, där titlar är huvudnyckel i tabell 1 och förs över automatiskt till tabell2, men att huvudnyckel där ska vara dvdnumret (skivans nummer)

Anjuna Moon
där titlar är huvudnyckel i tabell 1

Nej, detta är absolut ingen fungerande idé (även om den kanske praktiskt skulle fungera för just din filmsamling). Det finns hundratals filmtitlar som delas av två eller fler filmer (inte minst det enkla exemplet remakes).

Nä, så som du vill ha det så krävs det tre tabeller. En som enbart innehåller info om en specifik film, där ett löpnummer används som primärnyckel. En tabell som representerar dina skivor samt en relationstabell som knyter samman filmer inom en och samma skiva.

FilmTabell: FilmId, Titel. År, Genre

DvdTabell: DvdId, DvdBeteckning (ex. namn på skivans etikett, typ "Krigsfilmer 2")

FilmDvdTabell: FilmId,DvdId

Så för att lägga till två filmer (med FilmId=13 och FilmId=21) till en Dvd med DvdId=5 så skall alltså två poster skapas i FilmDvdTabell

FilmId, DvdId

-------- -------

13 , 5

21 , 5

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...