Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Superadministratör i Windows


skuss4

Rekommendera Poster

jag har sätt att det går att göra en användare i windows som är superadministratör, en administratör som inte kan tas bort eller ändras av andra administratörer hur skapar man en sådan??

 

har letat på google men jag hittar inte hur jag ska göra

någon som kan hjälpa mig??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skuss4 skrev:

 

...en användare i windows som är superadministratör, en administratör som inte kan tas bort eller ändras av andra administratörer hur skapar man en sådan?

Du behöver inte skapa honom, han finns redan. Administratörskontot skapas med automatik vid XP-installationen. Det gäller bara att hitta honom.

Det finns många sätt att göra honom synlig. Här är ett:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=755547#755719

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det var inte så jag menade

 

jag har sätta att det går att göra så ett "vanligt konto" får en behörighet över Administratör (som jag tror heter superadministratör) som gör att man som "vanlig" aministartör inte kan ändra/tabort superadministratören

 

hoppas ni förstår vad jag menar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon "superadministratör" finns inte i XP men det går att lösa på andra sätt, jag är bara lite intresserad av varför du frågar.

 

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är så att det är en kompis till mig som frågar, han och hans bror delar på en dator och när man går in i "user accounts" står det superadministrator där det brukar stå compter administrator eller limited account. Han kan inte ändra lösenord på superadministratorn eller liknande.

 

och brorsan vägrar säga hur han har gjort.

 

jag tror att han måste ha mixtrat med grupperna ("localgroup") i datorn eller något.

 

nån som har någon idé??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skuss4 skrev:

 

...när man går in i "user accounts" står det superadministrator där det brukar stå compter administrator

Menar du som på bifogad bild?

I så fall logga in med det riktiga Administratörskontot och byt namn på det. För att göra detta efter att du loggat in med ditt konto, som tillhör gruppen Administratörer, skriver du i Kör/Run i startmenyn: control userpasswords2

Markera Administratör och klicka på Egenskaper. Där byter du namn.

Om du inte ser kontot Administratör, så hämtar du TweakUI och där bockar du i "Show Administratör on Welcome screen". Klicka på Logon så ser du.

 

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

 

Efter att du bytt namn och vill se kontot Superadminstratör i user accounts, måste du återigen bocka i "Show Superadministratör on Welcome screen".

 

[bild bifogad 2007-03-17 18:26:13 av Maratonmannen]

929099_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, det var inte så jag menade

 

det jag menade var inte att byta namnet på administratören utan att skapa en grupp som står över administratörsgruppen som då kan heta t.ex superadministratörer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

utan att skapa en grupp som står över administratörsgruppen

Mig veterligen går det inte att göra så i XP. Det du kan göra är att skapa en grupp som har lägre behörighet än Administrator så att de t ex inte kan ta bort konton. Men jag har lite svårt att se vad det skulle tjäna till om man har fysisk tillgång till datorn, tar ju inte så lång tid att plocka fram lösenorden med rätt programvara och sedan är du tillbaka på ruta ett.

 

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet hur jag skapar en grupp

 

cmd

net localgroup superadmin /add

 

men hur bestämmer jag vilka rättigeheter gruppen ska ha??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...