Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

5.1 ljud och mikrofon?


Jungbark

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag undrar om det finns möjlighet att köra både mikrofon och 5.1 ljud ur ett vanligt inbyggt ljudkort? 5.1 systemet kräver ju 3 anslutningar, en av dem sitter ju i mikrofon-anslutningen, då är den ju upptagen?! Hur bär jag mig då åt för att koppla in mikrofonen?! Går det inte, eller kan man använda sig av en förgrening så man får två portar?

 

/Jungbark

 

[inlägget ändrat 2007-03-16 20:22:40 av Jungbark]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som har en aning??

 

Om jag ändrar frågan lite då...

 

Är det möjligt att köra två ljudkort på samma dator? Så att jag kan köra mikrofonen på det ena (exempelvis det inbyggda) och 5.1 systemet på det andra?? Det hade ju varit väldigt bra om det skulle funka...

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det möjligt att köra två ljudkort på samma dator? Så att jag kan köra mikrofonen på det ena (exempelvis det inbyggda) och 5.1 systemet på det andra?? Det hade ju varit väldigt bra om det skulle funka...

Det funkar utmärkt.

 

Däremot så tror (är i princip 100) jag inte att att det skulle fungera med en förgrening för att köra både högtalare och mic samtidigt.

 

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5.1 systemet kräver ju 3 anslutningar, en av dem sitter ju i mikrofon-anslutningen, då är den ju upptagen?!

Så har det inte varit på mina senaste ljudkort (Audigy, X-Fi). Använder ett 5.1-headset, tre anslutningar aom du säger; front/rear/center, men mikrofonen ansluts i ett fjärde.

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju himla smart!!;) Vad har du för x-fi kort?`Är du nöjd med det är det mycket bättre än ditt Audigy?

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå igen! :-)

 

Det är svårt att jämföra rättvist utan att ha saker bredvid varandra och byta emellan ljudmässigt, speciellt eftersom jag inte har kört så mycket av samma tillämpningar på korten. Jag köpte det mest med tanke på spelande i framförallt BF 2 och BF 2142, och dessutom var det en period mellan korten då jag enbart använde det inbyggda ljudkortet på moderkortet (i väntan på prissänkningar i höstas), men ja, det är skillnad framförallt just i t ex BF 2. Det spelade jag under båda korten och jag upplevde att ljudkvaliteten var väsentligt bättre under X-Fi.

 

Jag köpte ett Xtremegamer Fatal1ty FPS, dvs det lite nyare men med mindre anslutningar, fast med X-RAM. Det kan förresten vara intressant att veta att det gamla Audigaykortet även det stödde OpenAL, som används just i bl a BF 2 och BF 2142.

 

Ska man köpa ett X-Fi ska man inte köpa det billigaste Xtreme Audio, det stödjs t ex inte av ALchemy, som är Creatives wrapper för DirectX till OpenAL i Vista:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=913528#913528

(det har fö kommit en ny version av Alchemy i dagarna)

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är typ det jag kommit fram till också, så jag hoppas på att ett x-fi music blir bra!

Intressant inlägg det du länkade om! Tur att jag inte tänkt uppgradera till vista, men känner ju en del som tänker göra det. Bäst jag varnar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...