Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem med LEFT OUTER JOIN

wallerius

Recommended Posts

Hejsan

Har hittat ett sjukt problem. Har skrivit en Query som fungerar precis som den skall i SQL-analyzer, men när jag kör den i ASP så returnerar den inte dom recordset som är NULL

Kort kan man säga föäljande. Jag har två tabeller;

a: innehåller id, aktiv-falgga, ordingstal etc

a_translate: innehåller text och språk-id

Jag vill lista a_translate.text på resp språk, och är inte texten översatt vill jag att den skall returnera NULL

Detta har jag

SELECT a.ID_Tetx, a_translate.text FROM a

LEFT OUTER JOIN a_translate ON (a.ID_Text = a_translate.ID_Text AND a_translate.ID_Language=3)

SOm sagt, detta fungerar perfekt i analyzer men inte i ASP!! Exempelvis;

Detta får jag i analyzer (ID_Text, Text)

1 hej

2 bil

3 NULL

4 hund

Och i asp om jag loopar igen min recordset

1 hej

2 bil

4 hund

den missar 3:e raden, trots att den hittar ID_text

HILFE!! Fattar inget

Anjuna Moon

Låter skumt ja. Det fungerar när jag gör ett snabbtest. Det enda jag på rak arm kan komma på är att det i asp är viktigt i vilken ordning man hämtar data från binära fält i sql server, som ex. av TEXT-typ.

Har också läst om detta, men jag försökte bara plocka ut ID_Text, samma sak ändå

MEN, det är nu jag börjar bli konfunderad. Laddade upp scriptet på vår hostade server (har exakt samma db-där) och allt FUNGERADE !?!!

Nu är inte jag någon expert på SQL-Server, men felet torde då ligga lokalt på min utvecklingsmiljö? Eller?

Kan det vara IIS:en eller min installation av SQL? Lutar kanske åt IIS, eftersom queryn fungerar i analyzern

All hjälp är MYCKET välkommen, sitter med ett jobb som skall vara klart efter helgen *sigh*

Anjuna Moon
Kan det vara IIS:en eller min installation av SQL? Lutar kanske åt IIS, eftersom queryn fungerar i analyzern

Jag skulle snarare tippa på att det har med mellanlagret att göra. Har du verkligen installerat senaste versionen av MDAC?

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?DisplayLang=en&FamilyID=6c050fe3-c795-4b7d-b037-185d0506396c

[inlägget ändrat 2007-03-16 12:09:54 av Anjuna Moon]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...