Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med val av router!


Silverstrom

Rekommendera Poster

Silverstrom

Hej.

 

Jag tänkte skaffa trådlöst bredband hemma och tyckte det var en smart idé. Men det verkar som många billigare varianter av trådlöst är inget bra.

Jag har routern i ett hörn. Det enda stället som det går att ha den på.

Sedan har jag en tjock vägg på ca 40 cm och en tunnare vägg på 20 cm som den ska förbi.

Jag har testat 2 billiga trådlösa routers hemma av märket d-link dir-655 och netgear WPN824. Ingen av dem fungerade särskilt bra.

Så jag blev rekommenderad att köpa en D-link DGL-4300.

Men tyvärr är det så att det fungerar att surfa med men det är typ det enda. När jag spelar så är min ping ca 20-30 högre än med kabel. Sedan ska vi inte prata om hur torrentsnedladdning fungerar. P2P tappar mellan 20-30 procent mot kabel.

Är det så här det är med trådlösa routers? Att det är så mycket sämre.

Jag bytte till och med mitt trådlöda netvärkskort och köpte en bättre antenn men det hjälpte inte.

Köper jag för billiga routers för mina krav.

Jag är jakt på en router som inte tappar så mycket i p2p. Klarar q&s och med möjlilghet att tilldela / begränsa bandbredd för respektive enhet. LAN och uPNP bör finnas också.

Är det någon som kan hjälpa mig för jag orkar inte köpa en router till för att behöva lämna tillbaka den.

 

MVH

Håkan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har routern i ett hörn

Kan du inte dra en längre nätverkskabel mellan modem och router, så att routern kommer närmare datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Silverstrom

Jag måste dra en 30 meter lång tp kabel för att kunna nå datorn och en trådlös router skulle fungera bra för mitt ändamål om det skulle fungera.

Och 30 meter tp kabel plus en massa lister kostar ju en del trots allt.

Jag har småbarn och en löst liggande tp-kabel kommer inte överleva särskilt länge.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa en bättre antenn till routern, 400-500 kr + flytta routern något närmare (100 m kabel utan kontakter kostar 298 kr hos Biltema).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Silverstrom

Problemet är att jag kan inte flytta routern närmare. Alla kontakter och så sitter i ett hörn och routern står i min mediabänk. Kan inte ha den framme för då är min dotter direkt framme och vill leka med den och jag inte ha den högre upp pga av att jag har en bokhylla plus en massa fönster i vägen. Det enda vettiga platsen för router + modem är i tevebänken. Jag har skaffat en bättre antenn till mitt nätverkskort.

Då den senaste routern hade 3 st antenner DGL-4300 så tyckte jag att signalen borde vara tillräckligt stark vid routern.

Jag bor i en hörnlägenhet så det borde ju inte vara så mycket utrustning som stör ut? Det finns dock en 3G mast ca 50 meter ifrån på ett hustak. Kan den påverka?

Jag hade hoppats på att det var någon som hade problem men som löste det genom att köpa någon router som är bra.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Silverstrom

Jag blir alltid skeptisk när jag ser någonting som är billigt.

Jag har testat 2 billiga modeller och de fungerade inte hemma hos mig.

Men jag ska kolla upp ditt förslag.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår dig, har själv en kass d-link router hemma som jag ska byta när jag kommer mig för att beställa en ny. Det finns massor att läsa om den routern och en hel community runt den verkar det som, den bygger ju på linux så det kan man väl nästan förvänta sig antar jag :)

 

Om du köper en återkom gärna med hur den fungerade sen.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Silverstrom

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Det verkar som att man får finna sig i att inte ha bra uppkoppling hemma när man kör trådlöst.

Det finns sätt som att köpa en bättre router + bättre antenner + bra nätverkskort men ändå läser man jättemånga som trots det har problem med trådlösa nätverk.

Jag kanske blir tvungen att dra 40 meter tp-kabel genom hemmet istället.

Det verkar som det är enda lösningen.

Jag har ju ip-telefoni och i med att DECT telefoner och IP-telefoni inte är den bästa lösningen så tänkte jag skaffa wifi hemma. Så just nu funderar jag på att dra en massa kabel + ha en accesspunkt som jag kopplar upp wifi telefonen på istället. Det verkar bli den bästa och minst dyra lösningen men dock inte enklaste.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att byta kanal på routern? Om den dåliga signalen beror på störningar kan det hjälpa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Silverstrom

Jag vet inte riktigt vad du menar.

Jag ringde tom D-Links support med DGL-4300 och de sa att det är rätt individuellt hur bra anslutning man får. Generellt så funkar den bra. Men de rekommenderade mig att köpa bättre antenn till nätverkskortet och till routern för att få en bättre signal då de trodde att jag har många störningskällor där jag bor. De var väldigt hjälpsamma faktiskt. De sa till och med att jag kanske borde prova ett annat märke då det kan vara problem med mitt modem och min router.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanal är något som man ställer in i routern, det finns åtminstone 11 stycken att välja på. Om det finns andra lokala nätverk i närheten och bärbara telefoner och dessa använder sig av kanaler som ligger i närheten av vad din router sänder på så stör de ut varandra.

 

Mediabänk skriver du att routern står i. Om den är i metall så så skärmar den av signalen så att den har svårt att komma fram.

 

Sedan finns det väl trådlösa repeaters om du kan placera en sådan halvvägs. D-link har en modell som heter DWL-G710.

 

Vad får du för resultat med TPtest och hur snabb internet-hastighet har du?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Silverstrom

Okej. Då förstår jag vad du menar.

Grejen är att jag får rätt bra signal fram.

Tevebänken är i trä.

Kör jag ett tp test med kabel så får jag nära 8 ned och 8 upp i både tcp och udp. Men kör jag trådlöst så får jag blandade resultat men kommer sällan upp i samma hastighet. Jag brukar tappa runt 400 kB mot kabel.

Men det som märks tydligast är att jag får runt 20-30 högre i ping och torrents kommer knappt upp 500 som mest mot att kunnat maxat min lina.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar tappa runt 400 kB mot kabel.

400 kByte/s eller 400 kbit/s?

Om du menar att du TPtest-värde som 7,5 i stället för 7,9 Mbit/s så får man nog anse att det är ett bra värde.

 

Pröva med några andra kanaler och kolla gärna om det är någon förbättring om DECT-telefoner och dess basstation är avstängda, liksom mikron förstås.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P2P tappar mellan 20-30 procent mot kabel.

Är det så här det är med trådlösa routers?

 

Detta har redan avhandlats här på eforum tidigare. Pga av att man dels använder halv duplex och dels all protokoll-overhead som finns i trådlösa nät kan man bara räkna med en faktisk överföringshastighet motsvarande lite drygt hälften av använd data transfer rate. Dvs vid 54Mbps flyttar du data över nätverket med en hastighet av ca 25-27Mbps.

 

"Halv duplex" innebär i det här sammanhanget att man både sänder och tar emot på samma frekvens. Alla skickade ramar och paket i en riktning ska även bekräftas av en acknowledgement tillbaka, annars sänds de om tills ack kommer. Dessutom föregås all sändning av sk "arbitration" och/eller någon form av "sändningstidsallokering". Dvs man kommer först överens om vems tur det är att sända genom att sätta olika timers på ett slumpat antal mikrosekunder som man räknar ner från, exempel på ett sådant är t ex SIFS (Short InterFrame Spaces) och sedan talar man om hur länge övriga ska vara tysta genom RTS/CTS eller CTS to self.

 

Som ett exempel kan man säga att om du har 2Mbps mot internet så sänks det till ungefär 1Mbps över det trådlösa. Detta är helt normalt och precis vad man kan förvänta sig.

**********************

http://www.oreillynet.com/pub/a/wireless/2003/08/08/wireless_throughput.html

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-03-19 15:26:50 av WiFiFoo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...