Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Macintosk?


blubb

Rekommendera Poster

His Divine Shadow

"Båda teknikerna kommer att finnas och Apple kommer att använda USB2 också - men att avskriva FireWire som en död teknik är inte realistiskt - både inom hemmarknaden och inom industrin så kommer FireWire att bli ett starkt kort för nätverk inom allt från bilar till intelligenta hem - och dessa marknader är oerhört mycket större än USB-tillbehör inom en krympande PC-marknad..."

 

Yeah right... Krympande PC marknad?

Vaför tror du den krymper?

Tror du maccen ska ta över?

 

 

 

------------------------------

My psychic emanations have attracted the eliens

His Divine Shadow

http://PlanetDivine-Shadow.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 149
  • Skapad
  • Senaste svar
Sten-Erik Björling

PC-marknaden kommer att minska i betydelse eftersom andra tekniker kommer i focus som inte baseras på persondatorer. Mobila lösningar, lösningar som är nätbaserade, nya typer av terminaler för access till internet och olika typer av tjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

ah du menar så ja...

Jo allting kommer ju att bli integrerat.

Till sist kommer allting i huset att vara kopplat till en server och man kan sätta sig ner i vardags rummet och 'interfaca' med datorn där och spela ett spel el. surfa nätet....

 

------------------------------

My psychic emanations have attracted the eliens

His Divine Shadow

http://PlanetDivine-Shadow.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan,

 

*Klipper*-friskt här.

 

"hur ofta är det som folk blir ohövliga för att man INTE tänker köpa en Ciscorouter utan istället väljer en från Dlink ?"

 

Drar du på fullt allvar paralleller mellan Cisco/Mac kontra DLink/PC ?

 

Du kan inte vara speciellt insatt i såna fall.

 

Macen har tappat sin bild av "exklusiv" plattform, fler & fler blir varse detta trots Jobs showande och de ständiga löftena om nyare och vassare produkter.

 

Du kan utföra samma saker på PC plattformar idag som du gör på Macplattformar till ett överkomligare pris och en generellt högre prestanda - man behöver inte heller oroa sig för att en stenhårt nischad hårdvarupark hänger på ett enda företag som betett sig rätt nyckfullt enligt all historik.

 

Skrattade gott åt påståendena om att just grafiker (i den klassiska andan) skulle vara speciellt vassa när det gäller att anamma ny teknologi när det i själva verket i många fall är precis tvärtom - vi kan debattera vidare kring detta om någon vill, har lite IRL erfarenhet att dela med mig av.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

Jag vet inte om jag räknas som grafiker.. jag är webbdesigner, illustratör, webmaster och lite datorsupportperson.. men jag har iallafall en PalmVx, Wap telefon, jag kollar mailen jämt.. Har digitalkamera, digitaliseringsplatta, eget nätverk hemma, scanner, körde tills helt nyligen W2000 både hemma och på jobbet. Har Photoshop 5.5 (6an har inte släppts ännu)..

Vad är det för teknik jag måste anamma för att ligga på framkant?

 

Måste jag ha en 1GHz maskin för att räknas? Tyvärr, pengarna har gått åt till de andra leksakerna, men jag bearbetar min arb. givare för att få en ny maskin på jobbet.

 

/E

 

Dessutom lär Ciscos dyrare routrar vara bäst, men deras minsta ska tydligen vara dålig.. hemma har jag en 3com hub och 3com nätv kort..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik,

 

Du är inte en "die hard" Maccie om jag förstått saken rätt, varför tar du åt dig ?

 

"Vad är det för teknik jag måste anamma för att ligga på framkant?"

 

Du måste kunna modifiera din egen TCP/IP stack för att kunna skriva inlägg i ett högre tempo på eforum.

 

Gah.......malplacerat inlägg.

 

"Dessutom lär Ciscos dyrare routrar vara bäst"

 

Vilket även poängen antydde, vad ville du med detta ?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

>Drar du på fullt allvar paralleller mellan Cisco/Mac kontra >DLink/PC ?

 

Nej, jag menar inte att Cisco=Mac eller Dlink=PC, det var inte meningen heller att det skulle uppfattas så.

Det finns många, bättre exempel på produkter/företeelser som fungerar "nästan" likadant och som i princip ger samma utresultat.

 

>Skrattade gott åt påståendena om att just grafiker (i den >klassiska andan) skulle vara speciellt vassa när det gäller att >anamma ny teknologi när det i själva verket i många fall är >precis tvärtom - vi kan debattera vidare kring detta om någon >vill, har lite IRL erfarenhet att dela med mig av.

 

Nu skrev jag aldrig specifikt "grafiker", utan "branschen" (den grafiska branschen alltså).

Stockkonservativa människor finns överallt, det gäller bara att försöka styra förbi dem..

 

Jag tycker att det är roligt att du har "IRL" erfarenheter, det har vi förhoppningsvis alla som skriver i eforum och är det som gör att det är värt att återkomma till..

Vore forumet fyllt av folk som klipper och klistrar ur "slashdot", "tomshardware" osv.. skulle man lessna direkt.

 

Själv har jag efter 10 år "på fältet" som nätverks/pctekniker många roliga anekdoter om (auto)CAD-folk och NT sysadmins vilka jag skulle kunna använda i diverse "datorkrig"..

 

Och till sist, som jag skrev i ett annat inlägg har man ofta en blandad miljö i vår bransch (däribland även intelburkar med olika windowsvarianter) vilket gör att det inte går att generellt sätta ett likhetstecken mellan mac och grafisk industri.

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Det beror lite på hur man ser det, man skulle lika gärna kunna säga att PC-marknaden expanderar och tar över telefonerna, anteckningsblocken och TV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

"Vilket även poängen antydde, vad ville du med detta ?"

 

Ta stilpoäng, eftersom jag kan starta photoshop OCH känna igen en router.. :-)

 

Varför jag tar åt mig? Därför att så många här inne, med företrädelsevis programmerarbakgrund gör följande jämförelse:

Arbetar med grafisk design = Mac användare = pucko. Jag är varken pucko eller die-hard mac användare..

 

Jag är så j-a trött på attityden att om man inte kan sno ihop sig ett eget OP så har man inte med datorer att göra.. tydligen fattar inte ens de högst betalda preogrammerarna som har den attityden att de inte skulle ha någon hög lön om alla kunde koda själva.. De skulle ligga på samma lönenivå som städare och McDonaldspersonal (inget ont om dom, förutom dom som alltid ger en fel och inte lägger i sugrör..;-)

Nu talar jag ingalunda om alla programmerare, eller ens bara om programerare.. jag känner folk som jobbar som programmerare som är helt normala.. tja nästan ialla fall ;-)

Samtidigt håller jag med om att det finns en hel del rabiata maccies som naturligtvis anser att har man inte mac kan man inte göra något vettigt efter som man då inte är "kreativ".. jag brukar slå mot dom också.

 

mvh

ErikG

 

PS Skulle ag inte "ta åt mig" skulle det knappast bli någon debatt..eller hur :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

"Det beror lite på hur man ser det, man skulle lika gärna kunna säga att PC-marknaden expanderar och tar över telefonerna, anteckningsblocken och TV."

 

Först tänkte jag skriva att jag inte höll med, men så kom jag att tänka på PocketPC.. men då så kom jag att tänka på definitionen Personal Computer.. och tänkte på grå låda på skrivbordet.. men även med definitionen personal computer så håller PC´n på att sprida sig.. vad kan bli mer personligt än en dator mindre än handflatan, en dator man bär på sig jämt..

 

Fashinerande tycker jag.. jag blir lika glad varje gång jag har användning för möjligheten att skicka/ta emot mail från min PalmVx.. sist jag gjorde det var i bilen på väg till Malmö.. Synd att det är så jämrans dyrt med mobiltelefoni..

 

mvh

ErikG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag läste artikeln som Jesper Ek skrivit så tänkte jag hur kan man tillåta en artikel vars enda resultat kommer att bli att Mac folket börjar kriga med Linux folket... Istället!

Nu lite senare så kan jag bara konstatera att det blev så!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan kjell du vise man.... Ja håll mé

 

Dessutom:

När jag läste artikeln som Jesper Ek skrivit så tänkte jag hur kan man tillåta en artikel vars enda resultat kommer att bli att Mac och Linux folket hetsas mot varandra...

Nu lite senera så kan jag bara konstatera att det blev så!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan,

 

Debatten som handlade om att "grafiker anammar ny teknik snabbare än resten av branschen" initierades igår och gick i denna anda.

 

Paradoxen och det jag reagerade över var att jag har ett antal bekanta som pysslar med sk "klassisk" formgivning, DTP etc. Dessa bekanta är inte speciellt snabba i vändningarna vad gäller att anamma_ny_teknik_som_möjligtvis_skulle_kunna_piska_deras_trogna_system_sen_5_år_bak.

 

Jag har med blod,svett & tårar försökt få en släkting som driver företag att överväga ett test på en vecka där jag installerar programvaran han behöver och bistår med 2 kraftiga och hulkande PC maskiner med NT installerat - han kan inte förmå sig att överväga alternativet en sekund utan hänvisar till 12 års erfarenheter av ett specifikt märke, han är även fullt övertygad om att tex Photoshop och Illustrator inte existerar för PC´n och när jag hävdar motsatsen så säger han bara att han läst det i Cap & Design. (han slutade iofs prenumerera på den för 5 år sen men det är väl inte relevant).

 

Det smått komiska ställningstagandet accelererar när hans "branschbekanta" stämmer in i diskutionen och ligger på samma nivå ;)

 

Dessa personer är väldigt duktiga i sin genre och jag vill på intet sätt ta ner dem men speciellt öppna för "ny teknologi" är de inte - det eviga "kriget" mellan mig och dem kommer fortsätta på ett ganska hjärtligt plan.

 

Skulle kallsinnigt kunna sitta & kalkylera upp en TCO/prestandakalkyl åt dem men jag låter bli eftersom jag inte kommer kunna ändra på deras "uppfattning" ändå.

 

Jag vill poängtera att jag på intet sätt klassar hela yrkesgruppen som "sengångare" vad gäller att anamma "ny teknik" ( de flesta här verkar rätt ajour) men jag tyckte det var lite småkul att höra om att just denna yrkesgrupp skulle ha en oerhörd framförhållning vad gäller tekniska innovationer mm när jag har en totalt annan bild.

 

"Själv har jag efter 10 år "på fältet" som nätverks/pctekniker många roliga anekdoter om (auto)CAD-folk och NT sysadmins vilka jag skulle kunna använda i diverse "datorkrig".."

 

Har också ett "antal" år ute på fält, låter dig börja - stämmer in så fort du kommit igång ;)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Arbetar med grafisk design = Mac användare = pucko. "

 

Javisst, och ?

 

"Jag är varken pucko eller die-hard mac användare.."

 

Där ser du, ekvationen stämmer ;)

 

"Jag är så j-a trött på attityden att om man inte kan sno ihop sig ett eget OP så har man inte med datorer att göra"

 

TCP/IP stack var det, medan du håller på så vill jag se dig tentera i resten av nätverksgebitet - sen är du "värdig" att använda en dator.

 

"jag känner folk som jobbar som programmerare som är helt normala.."

 

Ofan, kan du presentera mig för dem ?

 

"PS Skulle ag inte "ta åt mig" skulle det knappast bli någon debatt..eller hur :-)"

 

Slog precis fast det, fortsätt "ta åt dig " ;)

 

Imorgon är det Fredag, lallalallaphroig ;)

 

Salute !

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne,

 

På vilket sätt är det dåligt att "Mac och Linux folket hetsas mot varandra" ?

 

Och vad anser du vara ett bättre substitut ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Imorgon är det Fredag, lallalallaphroig ;)

 

Lugna dig Whistler, du kan inte borja fira an ;-)

 

Det ar en hel lang dag kvar.....*arrrg*

 

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Johansson

 

Mmmm... Whisky...

 

Man kanske skulle köpa en flaska tills i morgon. :) En Talisker kanske?

 

/s

 

========================================

Simon Johansson

Redaktör för Eforum

Simon.Johansson@idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fF,

 

Stämning och längtan är halva grejen ;)

 

I detta mörka norrlandshelvete som dessutom är så dimmbetäckt så man inte ser ut genom bilrutorna så måste man få drömma sig till en ´hypotetisk´ morgondag.

 

Vänd på det istället för att tänka "Det ar en hel lang dag kvar" - det är bara 7 timmar och 56 minuter kvar till imorgon krasst matematiskt - korka efter *tålv* !!

 

Salute ! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Petra, många av de som skriver på Eforum är bara outvecklade småbarn, åtminstone mentalt, men det vet du väl?

 

Så man får kanske ha överseende med att de inte har vett att bete sig på ett vuxet sätt.

 

Men visst vore det bra om folk kunde sluta med personangrepp och istället hålla sig till rationella argument och sakfrågor.

 

Att vräka ur sig enfaldigt pladder leder ingenstans. Att skrika "pc är sopor" och "Macen suger" är inte intelligent.

 

Egentligen är det bättre med modererade forum där olämpliga inlägg kan plockas bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte att någonting kan bli bättre av att man hetsar folk mot varandra, det skapar bara fördommar och andra dumma saker som får folk att må dåligt. Möjligen så är den en fördel för den som hetsar som får ett mentalt överläge + information om någons svagheter.

 

Bättre substitut: ...Allt är inte svart eller vit! Inse det och du har kommit en bit på vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan,

 

"Petra, många av de som skriver på Eforum är bara outvecklade småbarn"

 

Den tackar jag för, om man nu vill skriva under ett forum som heter "datorkrig" så kanske man bör ha en viss förmåga att distansera sig vad gäller olika ämnen, även om de ligger en nära.

 

(PS. inte riktat mot Petra utan mot dig)

 

"Men visst vore det bra om folk kunde sluta med personangrepp och istället hålla sig till rationella argument och sakfrågor"

 

Nämn ett exempel i den tråden det gällde.

 

"Egentligen är det bättre med modererade forum där olämpliga inlägg kan plockas bort"

 

Forumet är modererat till den grad det är nödvändigt - än en gång, "datorkrig" är väldigt snällt i jämförelse med många dylika ekvivalenter annanstans.

 

If you can´t take the heat.....osv..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sa sant som det var sagt...

Fast korka upp efter tolv pa en vardag.... oftast sant man angrar sen nasta dag pa jobbet ;-)

 

Vagar aldrig dricka under veckodagarna langre, blir sa hemskt bakis nufortiden, sitter bara och lider pa jobbet och sa blir ju jobbet lidande - inte bra...

 

Gud vad moralisk jag blev dar :-)

 

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...