Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
blubb

Macintosk?

Rekommendera Poster

Simon Johansson

Firewire har inte floppat. Firewire används mest för digital videoredigering och till andra saker som flyttar stora mängder information (scannrar, flyttbara hårddiskar och liknande). Det finns tillochmed Firewire-nätverk.

Däremot är USB 2.0 förmodligen något av en konsumethit.

/s

========================================

Simon Johansson

Redaktör för Eforum

Simon.Johansson@idg.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
forkFred12

Visst Intel specade USB, men hur manga USB produkter fanns det innan Imac????

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CyberPet

Om du var intresserad av att veta mer hade du inte använt alla dessa invektiv utan haft en helt annan attityd. Så om du mjuknar lite så kan vi ta en diskussion.

/Petra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
54321

>> Jämför med en bank. Hur lätt byter dom ut sina ekonomiska system som förmodligen ofta är specialgjorda just för banken. <<

Tveksam jämförelse, komplexiteten och säkerhetskraven är oerhört mycket högre i en bank än på en tidning.

>> Om Aftonbladet skulle lägga ut jobbet att göra ett nytt redaktionellt system på några konsulter skulle det kräva att det nya systemet var helt perfekt när dom gick över till det. Det är trots allt en tidning som kommer ut varje dag. <<

Vem har sagt att man måste byta ut allt på en gång? Börja med att parallellköra, göra någon av snuskbilagorna med det nya systemet osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CyberPet

Jag har jobbat med QuarkXPress sedan den första publika betan som kom ut någon gång kring 1987. Jag har följt utvecklingen och idag kan jag säga att många av de funktioner som jag saknade då nu finns, plus några till. Nu har jag också InDesign och kan jämföra med.

Visst är InDesign bra, men inte riktigt så bra som Quark är. Jag tror nog att de flesta större tidningar som sneglar mot InDesign men som fortfarande använder Quark kommer att bli mer intresserade i version 3.0. Det är ungefär då som program mognat och de flesta buggar och tveksamheter är borta.

Att Quark Inc. dessutom har sjabblat med sina kundkontakter gynnar ju bara Adobe, de har lyssnat på vad professionella designers vill ha. Främst i tidningsproduktion. Dessa har Adobe försökt implementera så gott det går. Men nu är det ju så att en programmerare inte förstår vissa begrepp inom den grafiska branschen och då tar det ett tag innan de hajjat. Så till version 3.0 har programmerarna hajjat den grafiska branschen och InDesign kommer att bli ett mycket bra program.

När programmet är stabilt och snabbt kommer definitivt Quark att bli utbytt såvida inte Quark Inc. börjar respektera sina användare och inte utnyttjar sin dominans i prissättningen. Det ÄR orimligt att ta över 10.000:- för ett program när konkurrenten kan ligga 40-50% lägre. SÅ mycket kostar inte utvecklingskostnaderna.

Sen undrar jag bara varför PC-ägare är så hysteriska när det gäller den grafiska branschen. Jag har inte sagt i något inlägg att PC skulle vara skit för grafisk produktion. Det är andra som anser att jag tycker det. Däremot har jag sagt att det är en bit kvar.

Det är ju bara hälsosamt för branschen att det kommer nya, snabbare och billigare maskiner, oavsett plattform!

Men jag inser att många i detta Datorkrig inte kan se annat än i svart och vitt. Kommer men med lite gråskaliga kommentarer så förbises detta, eller tolkas om, till svart och vitt för att passa det egna tyckandet bättre.

Jag är mycket förvånad över att bli kallad konservativ när det inte är jag som för fram den svartvita "sanningen".

/Petra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Simon Johansson

"Tveksam jämförelse, komplexiteten och säkerhetskraven är oerhört mycket högre i en bank än på en tidning."

Givetvis har en bank mycket högre säkerhetskrav, men vad jag anmärker på är att du verkar mena att ett år är alldeles tillräckligt lång tid för att kasta ut ett annat system och implementera ett nytt, i Indesigns fall är det inte det:

Petra har alldeles rätt i när hon säger att Indesign i version 3 kommer att bli ett program som lätt kan konkurrera med Quark. Och det är ett tag dit. Tills dess får de mindre företagen skaffa sig Indesign och ta alla problem, så kan de stora tidningarna gå över (om de vill) till ett nytt system som fungerar. Men frågan är varför. Quark kommer nog inte ligga på latsidan, utan i stället utvecklar de förmodligen Quark Xpress i en rasande fart just nu.

/s

========================================

Simon Johansson

Redaktör för Eforum

Simon.Johansson@idg.se

[inlägget ändrat 2000-10-04 16:26:29 av Simon Johansson]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
54321

>> Om du var intresserad av att veta mer hade du inte använt alla dessa invektiv utan haft en helt annan attityd. Så om du mjuknar lite så kan vi ta en diskussion. <<

Snygg debatteknik. :-)

Men bollen ligger hos dig: Eftersom du inte ville bemöta påståendena första gången får du allt specificera vad som krävs för att du ska besvara dem nu.

/Mjukisen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
54321

>> Givetvis har en bank mycket högre säkerhetskrav, men vad jag anmärker på är att du verkar mena att ett år är alldeles tillräckligt lång tid för att kasta ut ett annat system och implementera ett nytt, i Indesigns fall är det inte det: <<

Javisst, det är krångligt och jobbigt att gå över till ny teknik.

>> Tills dess får de mindre företagen skaffa sig Indesign och ta alla problem, så kan de stora tidningarna gå över (om de vill) till ett nytt system som fungerar. Men frågan är varför. <<

Ja varför? Kan vi inte bara göra som vi alltid har gjort? Vi grafiker är ju redan så nydanande och ligger i utvecklingens framkant, by default. Think different! Duh.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CyberPet

Nej, bollen ligger inte hos mig då du valt att förolämpa dina motståndare och jag anser inte det är värt mödan. Jag debatterar ämnet med andra här istället.

/Petra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
forkFred12

Om det inte leder till en forbattring sa ar det inte direkt nagon ide att byta. Quark ar for tillfallet top-of-the-crop nu sa varfor byta till Indesign om det leder till omskolning/system kostnader, etc

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
[SH]

"Firewire är en god tanke, men den floppade"

Firewire en flopp?

Hur kan du kalla en standard som sitter i princip varenda DV-kamera som säljs för flopp? Även relativt billiga DV-kameror för konsumentbruk har ju Firewire...

Flopp? Knappast!

Nu önskar jag bara att det är standard på PC-sidan tills jag byter maskin nästa gång...

Mvh Stefan

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland

Ja, det låter onekligen som ett konstigt uttalande? Firewire som är så underbart och trevligt att använda och som dessutom finns i snart sagt varenda kamera...

/Weyland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland

Heh - det är en 15 år gammal konsumentleksak vi pratar om - att den kan byta språk mellan engelska å svenska med ett 'poff' var det som var intressant - att stordatorsystem tidigare, och OS av idag har avsevärt bättre stöd är väl bara en 'uppgradering' ;)

/Weyland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hans Pedersen

Den enda anledningen till att "u-länder" som Kina och Indien "satsar" på Linux är att de försöker att blidka amerikanska företag som ju definitivt tröttnade på dessa länders totala oförståelse för ord som Copyright och All Rights Reserved. Om du inte minns så var det ganska krisigt mellan USA och Kina för 1-2 år sedan för att Kineserna kopierade amerikanska (och europeiska) programvaror, filmer och musikskivor hejdlöst... Kinas "officiella" val av Linux är därför ganska logiskt då förhållandet till USA inte borde vara lika ansträngt eftersom detta OS ju är "gratis".

Jag skulle gärna vilja ha en förtydling på din definition av "nästan alla Windows-program" som är fullt körbara i OS X. Bill Gates skulle nog vara lyckligast av alla om Apple har gjort detta möjligt i OS X eftersom rättigheterna till MacOS X då enligt definition borde tillfalla Microsoft (läs rättegången mot M$ i våras om hur M$ hindrade IBM att lansera OS/2 Warp 4 ganska effektivt).

Dessutom skulle jag gärna vilja se dig visa upp ett SERIÖST bevis på att Linux är stabilare än Windows 2000 Server alt NT 4 Server. Beviset ska alltså inte vara ett rykte från en av dina "kollegor" som lyckats att installera en databasserver som tydligen krashade varje gång någon andades på den, utan ett riktigt, storskaligt, prestandatest... Kostnadsskillnaden mellan Linuxservers och andra servers är helt och hållet begränsat till inköp och inte ägandeskap.

Hans:P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
johan pålsson

Hej Petra.

Mitt inlägg var inte på något sätt menat som ironi eller kritik mot dig.

Eftersom även jag verkar i den grafiska branschen (dock mera på systemsidan) så har jag full förståelse för de argument som läggs fram till Macarnas försvar och är inte rädd att försvara dess existens när man framför uppenbart osaklig kritik mot den trots att jag personligen i grund och botten är "uppvuxen" med maskiner utan GUI (serveroperativ med GUI tycker jag fortfarande är en styggelse, klientoperativ är en annan sak).

Jag ser också Mac OS X (det lilla som jag tittat på det) som ett stort steg framåt och hoppas verkligen att det blir en succe.

Det märkliga är att Mac:ens fördelar och marknadsandelar i den grafiska branschen verkar reta en del till den milda grad att man börjar svära till varandra.

Jag menar, hur ofta är det som folk blir ohövliga för att man INTE tänker köpa en Ciscorouter utan istället väljer en från Dlink ?

Att byta produktionsplattform, oavsett vilken plattform man byter från och vilken man byter till är ett stort steg.

Ibland blir man dock tvungen, men som i ditt fall finns det ju ingen som helst fördel att gå över till Windows om du har ett fungerande arbetsflöde och alla applikationer fungerar bra.

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
johan pålsson

>W2K betor skickades ut med tidningar?

Japp, jag har för mig att det gick ut en med Mikrodatorn ganska nära releasedatumet.

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
johan pålsson

>Hade de varit bara hälften så innovativa som de försöker ge >sken av hade det funnits bättre produktionskedjor idag.

Får man fråga hur din idealproduktionskedja ser ut gällande grafisk produktion och hur den skiljer sig mot de befintliga ?

Det kan alltid vara intressant att höra för oss "i branschen" så vi vet vartåt vi skall rikta blickarna.

/Johan

[inlägget ändrat 2000-10-04 23:52:22 av Johan Pålsson]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
54321

>> Nej, bollen ligger inte hos mig då du valt att förolämpa dina motståndare och jag anser inte det är värt mödan. Jag debatterar ämnet med andra här istället. <<

Spela martyr du om du föredrar det framför att debattera.

Jag har inte försökt förolämpa dig personligen men du tog tydligen åt dig av beskrivningen av grafiker som konservativa stofiler.

Faktum kvarstår: Maccies pratar gärna om hur innovativa och nytänkande de är men har ingenting att backa upp det med, inte heller du.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
54321

>> Ja, det låter onekligen som ett konstigt uttalande? Firewire som är så underbart och trevligt att använda och som dessutom finns i snart sagt varenda kamera... <<

DV-kamera, vilket är en liten liten nischmarknad. För varje Firewire-enhet säljs det säkert 100 SCSI-enheter och 1000 USB-enheter.

Och med största sannolikhet tar USB över ännu mer när USB 2 släpps.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CyberPet

Johan,

Antar att jag är kärringen mot strömmen i alla lägen då, eftersom vi har en D-link och ingen Cisco hemma. Fast, å andra sidan var det inte jag som bestämde det utan det var fästmannen som är inbiten PC-nisse. ;-)

Förövrigt vill jag bara tacka dig för att du ställer dig bakom mig, trots att jag är en grafiker som mest gillar och pula med bilder och ägna mindre tid åt struliga system. Och jag är också intresserad över svaret på din fråga om hur man kan få ett bättre produktionsflöde inom den grafiska branschen idag. Det är ju rätt pang på rödbetan nuförtiden jämfört med när jag började jobba med repro för 20 år sedan.

Tidigare: Fotosättning, rastrerade bilder på papper plus lite vax som höll sakerna på plats --> Litografisk film --> Filmmontering --> Plåtbränning --> Press

Idag: Original --> Plåt --> Press

(fast fan vet om inte plåten är borta nu också!)

Vet inte om det går att få rakare produktionskjedja än så?

/Petra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
johan pålsson

Hej !

>Idag: Original --> Plåt --> Press

Det verkar ändå som att plåtsättarna inte har slagit igenom riktigt, annat än i de fall man har en väldigt hårt styrd och repetetiv produktion där tryckning sker inom samma hus som prepress.

Jag är ingen expert på CTP eller fotosättare men det verkar fortfarande vara bra marknad för fotosättartillverkarna.

Inte minst så märks det på mitt jobb där vi kör ut massvis med film som skickas till tryckerier runt hela Sverige.

>(fast fan vet om inte plåten är borta nu också!)

I vissa lägen skippar man plåtarna, vi har bland annat en Indigopress stående hos oss, den är ju heldigital men arbetar ändå med tryckfärger.

Den skriver man direkt till, precis som en vanlig laserskrivare.

Sen angående arbetsflödet, det finns ju massvis med saker som skall hända innan man ens kommer till film/plåt.

OPI, preflight, utskjutning, färgmatchning osv. osv..

Jag skulle tro att många lite större reproföretag (liksom oss) kör med en blandad miljö där man har dels Mac:ar, dels PC och dels Unix/linuxburkar och att man ofta först väljer applikation och därefter hårdvara/OS efter arbetsbelastning.

/Johan

[inlägget ändrat 2000-10-05 08:14:41 av Johan Pålsson]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sten-Erik Björling

FireWire kommer mer och mer att användas för att koppla in även scanners och andra enheter som kräver höga överföringshastigheter och hög säkerhet. Problemet med USB 2 är att den arkitekturen kräver att kontrollen av flödena sker i datorn samt att överföringshastigheten är mycket mer beroende av andra enheters kapaciteter för överföring än FireWire. Dessutom kommer FireWire i slutet av året att hantera 800 Mbit/sekund och under nästa år 1600 MBits/sekund.

Båda teknikerna kommer att finnas och Apple kommer att använda USB2 också - men att avskriva FireWire som en död teknik är inte realistiskt - både inom hemmarknaden och inom industrin så kommer FireWire att bli ett starkt kort för nätverk inom allt från bilar till intelligenta hem - och dessa marknader är oerhört mycket större än USB-tillbehör inom en krympande PC-marknad...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Erik Gustavsson1

Jo, självklart.. Hade inte Microsoft gjort Windows hade någon annan gjort det.. det går ju alltid att säga..

Men jag håller med om att det ingalunda hör till de revolutionerande uppfinningarna inom datortekniken. Men det är ett bidrag så gott som något..

Några som däremot betytt mycket för datorerna är enligt min mening:

Musen

GUI

Internet

mvh

ErikG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Erik Gustavsson1

"Svårt att tänka sig för en grafiker kanske?"

När det gäller stora tidningar, typ dagstidningar så använder man skräddarsydda lösningar och inte Quark, så det finns redan, men för en mindre tidning, att lägga ut en jämrans massa pengar på att skräddarsy ett eget system. Tyvärr är det ju så att kostnader styr, och inom DTP så kan ju kostnaderna lätt halka iväg samtidigt som man inte har samma marginaler som dataföretagen.

Men inte ens datakonsulterna kan ju slänga hur mycket pengar som helst på att ha det senaste.

Anledningen till att inte alla gått över till indesign har till viss del berott på att det inte ansetts fullt ut kunna ersätta Quark..

Förövrigt anser väl inte jag "grafiker" (i detta fall DTP.folk) överlag som pigga på att anamma ny teknik, det gäller iallafall inte de som jobbar på mediaavdelningen på mitt jobb. En där ville byta ut sin puck(o) mus mot något bättre. Då fick hon låna en optisk logitechmus med tre knappar och scrollhjul. Hon var väääldigt kritisk först.. vad skulle man nu med alla dessa knappar till, och ett sån´t fånigt litet hjul.. Vänta bara, sade jag, i eftermiddag har du vant dig och vill inte släppa den ifrån dig..

Ha ha tyckte hon.. sen på eftermiddagen sade hon att hon minsann ville ha en precis likadan, och att scrollhjulet varit till stor nytta.. där ser man..

mvh

ErikG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sten-Erik Björling

Genom att köra emulering som blir snabbare med OSX kan du köra nästan alla Intel-baserade operativ inom OS X. Och med detta även deras program.

Så varför skulle inte information från mina kollegor gälla som giltig informationskälla? Låt då ta lite mer kommersiella exempel:

IBM erbjuder idag en lösning som använder S390-stordator som kör ca 200-300 separata instanser av Linux var och en möjlig att skräddarsy för olika roller. IBMs satsningar med sina nya ytterst stora datorer kommer att köra Linux.

När det gäller mina kollegor som "lyckas installera en kraschandedatabas-server" så är detta utvecklare som har utvecklat databas-lösningar de senaste 30 åren och ett par av dem ansvarar för installationer med ca 70 000 samtidiga användare. Vad har du för erfarenhet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...