Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Macintosk?


blubb

Rekommendera Poster

His Divine Shadow

Så hela din post kan samlas i denna fras:

Allting kommer att bli bättre för Apple och jag säger så.

 

W2K betor skickades ut med tidningar?

 

------------------------------

My psychic emanations have attracted the eliens

His Divine Shadow

http://PlanetDivine-Shadow.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 149
  • Skapad
  • Senaste svar
Sten-Erik Björling

Vid en dragning av en representant för Adobe för ett år sedan så kom frågan upp vilken plattform som var den bästa att använda för Adobes produkter - jätten inom publishing. Hans svar var att Mac fortfarande var bättre - och detta beroende på att de omgivande strukturerna i form av standardformat för överföringar, kommunikation mellan program och enkelhet i underhåll och expansion var avsevärt bättre än för Windows. Förutom att G4-datorerna var snabbare vid hanteringen av deras produkter.

 

Hantering av grafik på de nivåer som vi talar om här kräver rätt mycket av datorerna - att applicera komplicerade filter på stora bilder kräver stora mängder beräkningar i en skala som få andra områden kan presentera. Dessutom måste grafiker och publicister prestera resultat på tid vilket huvuddelen av PC-användaren inte är tvingade till på samma sätt - man kan inte komma och beklaga att skrivaren inte fungerar eller att man inte hittar rapporten när tidningen skall ut inom ett par timmar.

 

Ett annat litet exempel som jag fått berättat från en återförsäljare i södra Sverige. Två lika stora tidningar med samma inriktning, den ena kör Mac, den andra Windows. "Mac-tidningen" har 2,5 tjänster avdelade för underhåll av datorerna i verksamheten, "Windows-tidningen" har 11 tjänster och gick senare upp till 13 tjänster för administration av sina datorer. Vilken lösning tror du ÅF och intern datoransvarig rekommenderar om de vill säkra sitt eget arbete?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

"man kan inte komma och beklaga att skrivaren inte fungerar eller att man inte hittar rapporten när tidningen skall ut inom ett par timmar."

 

I rättvisans namn, klantiga användare som inte har koll på var de lägger filerna har knappast med Mac kontra PC att göra.. inte heller det faktum att en tredjeparts skrivare inte funkar. Ska vi prata skrivare så är det ju betydligt mer som kan gå fel i de fall där en Mac ska skriva ut är en PC.. Då utgaår jag i från situationen där en Mac ska skriva ut på en färglaser med tillkopplad RIP, användandes Postscript, jämfört med standardfallet på PC sidan där det i regel handlar om ett worddokument som ska skrivas ut på en vanlig kontorsskrivare användandes PCL. Men förhållandet kan ju vara det omvända.. I få av fallen JAG har varit med om kan skrivarproblemen härledas till Operativsystemet. I de flesta fallen är det användarfel, eller problem med skrivaren.

Varför skulle inte en PC användare jobba under tidspress? Jag får intrycket att du går omkring och tror att alla PC användare är glada amatörer som gärna öppnar maskinen och står och mekar istället för att vara "kreativa".. nej, kreativ, det kan man ju inte vara på PC, för när man skruvat klart sitter man ju i DOS och gör MS-loggor av ASCII text.

 

Nämn några yrkesområden idag som inte har några krav att prestera någor inom en viss tid.

Världen är inte svart-vit, där alla Mac-användare springer omkring i sina designerkläder och är otrooligt viktiga eftersom de jobbar med ett jobb som kommer ta hem årets guldägg och alla PC användare sitter och skruvar på maskinerna för att kunna spela senaste shootemup spelet istället för att göra sina menlösa word-sysslor...

 

.. Ja, jag jobbar på en PC på jobbet..

.. Ja, jag vet att jag inte hinner med jobbet bättre genom att gnälla på detta forum ;-)

 

mvh

EriKG

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Eriksson

Det är roligt att se alla grafiker som är mac lovers. Jag är uppväxt i den grafiska branschen, och den reklambyrå min far ägde då var nog bland dom första som vågade använda PC istället för mac detta var typ i slutet på 80-talet. Det gick alldeles utmärkt att köra på detta sätt..

Man fick mycket mer prestanda för pengarna.

 

Senare köpte han ett repro företag.

Och även här var han smart nog att köpa in några pc maskiner.

Behöver jag säga att han använde sig utav en NT server.

 

Men då alla andra kollegor i den världen är såna mac fanatiker så var han tvungen att ha macar också.

 

Sist jag jobba med macar var typ 98 då med G2??? Och MacOS 7?? OCh det sög rejält hängde sig hela tiden.

 

Till Erik->

Jag vågar också sticka ut hakan och säga att mer minne är allt som behövs.

 

Vi hade en gammal Mac som vi hade bra med minne i och den fungerade alldeles utmärkt att göra avancerade bild retuscher med.

 

Men men Macen kommer väl tyvärr att vara nummer 1.Bara för att grafikerna vägrar ändra inställning.

 

Som tur är har jag lämnat den branschen, så jag slipper numera att argumentera med allt och alla mac lovers.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

"Multispråk-hanteringen" introducerades av NeXT redan för 10 år sedan och är fast inbyggt i alla strukturer i systemet - även filernas interna struktur. W2K Multilingual är i så fall beviset för att MS även i detta fallet kopierat Apple.

 

När det gäller Linux så har den kinesiska ledningen "standardiserat" på Linux - denna marknad representerar den största marknad som världen har sett, detsamma gäller den Indiska marknaden där mellanklassen omfattar ca 200 miljoner människor som alla vill ha den senaste tekniken i form av mobiltelefoner, datorer och internet. Och i Indien så växer Linux starkt.

 

Poängen med OS X är att det är ett system som dels kan erbjuda en mycket stor applikationsbank, är genomtestat och som tillåter enkel omkompilering av Linux-program för användning inom OS X. Att man samtidigt kommer att kunna köra även Windows-program på systemet är ändå bättre. Och att man med en utvecklingsinsats kan leverera sina lösningar för ett otal språkområden i en enda installation är en stor fördel för leverantörer i dessa länder parat med egenskapen som finns i OS X utvecklingsverktyg att på upp till 10 ggr kortare tid utveckla lösningar jämfört med t ex Windows-baserade utvecklingsverktyg.

 

Redan idag finns det ett flöde av Windows-kunder till Linux på serversidan. Detta beroende på kostnadsskillnaden, stabiliteten och prestandan. Det OS X presenterar i denna bilden är ett basoperativ som är lika bra och i vissa fall bättre än Linux, kan använda samma program, kan även köra alla program på Mac-sidan samt nästan alla Windows-program och som är mer moget som utvecklingsplattform än Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

"Till Erik->

Jag vågar också sticka ut hakan och säga att mer minne är allt som behövs."

 

Då föreslår jag ett byte, du ger mig en G4 med 64 mb ram och jag ger dig min Powermac 7200 uppgraderad med 64 mb ram.. fair?

 

Visst kan man "hotta upp" prestanda med minne, men det krävs ju även en CPU som kan skyffla runt datamängderna samt utföra beräkningar på bilderna.

Mer minne ger ju bättre prestanda vad än man håller på med, och inte endast grafiska tillämpningar.

 

"Som tur är har jag lämnat den branschen, så jag slipper numera att argumentera med allt och alla mac lovers."

 

Men du fick ett återfall och tog dig hit? ;-)

 

/E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Även two-byte-baserade språk som Kinesiska och Japanska? Med full hantering av sorteringsordningar, datumhantering och strängmanipulationer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

OS X körs under Intel - men det gäller Darwin och viss gränssnittshantering. Apple har ett antal stora kunder för sina WebObjects-installationer som kör Intel-servers så för dessa så måste man genomföra parallellkompileringar av OS X för både Mac och Intel. Dock gäller inte detta Aqua, Quartz.

 

Apple kommer inte att släppa en version av OS X till Intel på bra länge än - Apple tjänar sina pengar på datorer och inte operativ eller program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Eriksson

Ja ett litet återfall fick jag då jag såg debatten på idg.se.

 

Vad jag ville komma fram till är följande:

Macar suger inte på något sätt dom är säkert bra på vissa områden.

Anledningen till att jag föredrar Pc datorer är att jag får mycket mer för pengarna..

 

Jag gjorde en uträkning en gång och kom fram till att jag skulle få en lika kraftfull Pc som mac för halva priset.

 

Kanske är skit sak samma för dom anställda men om man jobbat i familje företag som föredrar man ju det som ger mest för minst pengar.

 

Vad jag däremot stör mig på är att dom flesta grafiker är så emot PC och windows.

 

På den tiden det begav sig så var det alltid någon artikel i någon tidning om att mac visst hade bättre prestanda än pc på vissa områden.

 

Kom dock aldrig fram till något vettigt så jag sluta läsa dom.

 

Jag skolade om mig och jobbar nu som IT-Tekniker i en Windows dominerande värld.

*Tack Bill Gates*

 

Så det enda jag har att säga om macintosh är att dess användare är enkelspåriga.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger bara: lev vidare med dina myter. Jag har tröttnat på Datorkrig, men gör ett inlägg i.a.f: tror du att Mac-användare (och andra användare av konkurrerande datorer/OS) är "enkelspåriga" i jämförelse med Windows-användare får du väl tro det då. Att försöka rätta dig är meningslöst, men MS är ju duktiga på marknadsföring.

 

NER MED MONOPOL - IN MED KONKURRENS!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> Det är helt enkelt inte lönsamt att byta plattform då jag isåfall skulle behöva köpa nya programvaror utöver själva hårdvaran. Så att säga att jag skulle vara konservativ är nog inte riktigt sant, snarare ekonomisk. Även en uppgradering till OS X kan visa sig vara för kostsamt i nuläget <<

 

Vem var det som precis sa att grafiker är så pigga på att anamma ny teknik?

Påminn mig...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> Det är till att väga orden på guldvåg. Tyvärr tar jag inte såna här inlägg på allvar då jag tycker att din attityd tyder på desperation än kunskaper i ämnet. <<

 

Jag hade inte väntat mig något svar. Mac-vänner börjar gärna prata om hur nytänkande de är men när man ställer era myter mot väggen och argumenten faller platt till marken är det inte lika roligt längre.

 

>> Som sagt, du har inte så gott grepp om den grafiska branschen idag, det är tydligt när du uttalar dig så tvärsäkert om vissa bitar. <<

 

Lätt för dig att haspla ur dig när du inte behöver backa upp det med argument.

 

Kan du inte utbilda mig istället, berätta hur det egentligen ligger till, bättra på det där greppet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> Hade det inte varit för jättar som Adobe, Quark Inc, Macromedia och även Microsoft så hade vi inte haft de datorer och operativsystem vi har idag. <<

 

Förklara gärna vad Adobe och Quark har bidragit till i de datorer vi har idag.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

"Förklara gärna vad Adobe och Quark har bidragit till i de datorer vi har idag."

 

Quark kan jag inte tala för, men Adobe har ju bidragit med PostScript ialla fall.. Portable Document Format (PDF) är en annan Adobe pryl..

 

Har inte Adobe varit med och tagit fram TrueType också, eller var det enbart en Apple/Microsoft grej?

 

mvh

Erik G

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> För att PageMaker och FrameMaker inte har varit seriösa konkurrenter.

Quark är i publishingbranchen vad Windows NT är i databranchen. Byter man så är det ofta fråga om en uppgradering. Väldigt få byter system eftersom den produktionkedja man har är intrimmad för det gamla systemet/programmet. <<

 

Det är ju det jag säger - grafikerna sitter fast i sina gamla sunkiga system och det skulle krävas grovt våld för att få dem att tänka i nya banor.

 

Hade de varit bara hälften så innovativa som de försöker ge sken av hade det funnits bättre produktionskedjor idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

"Jag skolade om mig och jobbar nu som IT-Tekniker i en Windows dominerande värld.

*Tack Bill Gates*

 

Så det enda jag har att säga om macintosh är att dess användare är enkelspåriga."

 

Hmm.. först visar talar du om för oss att du gör "som alla andra" DVS omskolar dig till "IT Tekniker" .. sen kallar du alla macanvändare enkelspåriga..

 

"Vad jag däremot stör mig på är att dom flesta grafiker är så emot PC och windows."

 

Vad jag stör mig på är alla som kategoriskt kategoriserar folk, typ: Mac användare är enkelspåriga, PC användare älskar Bill Gates..

 

Det KAN ju vara så att de flesta grafiker du hört vara negativa mot Windows kanske testade det för några år sedan och fann att många finesser de var vana vid på sina burkar inte fanns, därför behöll de sin mac, på samma sätt som du testade en kass mac en gång för några år sedan och konstaterade att det inte var något för dig. Själv har jag jobbat på en mängd olika Windows och Mac maskiner, och jag kan avslöja att det kan vara en j-a skillnad från en Windowsmaskin till en annan. Det samma gäller Macar. Vissa är stabila som berget, andra hänger sig om man nyser. Somliga som använt W2K här har aldrig sett en blåskärm i W2k. ANdra ser den titt som tätt. Jag såg en i snitt varje månad. NT4 hänger sig då och då, särskillt när jag kör freehand. På 98an hemma har jag bara varit med om EN krash..

 

mvh

EriKG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

"Det är ju det jag säger - grafikerna sitter fast i sina gamla sunkiga system och det skulle krävas grovt våld för att få dem att tänka i nya banor.

 

Hade de varit bara hälften så innovativa som de försöker ge sken av hade det funnits bättre produktionskedjor idag."

 

Ok, så du menar att orginalarna ska ta och utveckla sina egna system, på samma sätt som du utvecklar dina egna operativsystem?

Nu har ju Adobe kommit med sin Indesign, men det tar tid att gå över från ett system till ett annat.

Dessutom förstår jag inte vad du menar med "gamla". Quark kommer ju då och då med nya versioner, även om de inte direkt gödslar med dom. Eller trodde du att alla satt med Quark v1 fortfarande?

 

Vilka nya banor skulle det förresten vara dom stackars puckade grafikerna ska tänka i? Skapa tidningar med tankekraft? Man måste ju ha verktyg att arbeta med, och då får man använda de som finns. Är det bästa verktyget inte tillräckligt bra så får man pusha tillverkaren att göra det bättre. Tyvärr verkar inte Quark vara ett företag som lyssnar på sina användare, vilket Adobe har utnyttjat med sin Indesign.

 

Det spelar ju ingen roll om hela sveriges kår av orginalare och layoutare slängde ut sina macar och stälde sprillans nya Win 2000 bestyckade 1GHz Pentium maskiner på borden.. de är ju fortfarande utlämnade åt samma verktyg, Quark/Indesign, Photoshop m.fl.

 

mvh

ErikG

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ujujuj... "Biased" fick just en ny innebörd... Det är ju bara en massa tyckande och påståenden... Välformulerat, men helt utan substans..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, visst ar de sena med MacOS X, men det gor dem inte samre an nagon annan OS tillverkare. NT5, det som blev win2000 skulla ha kommit ut hosten -97, alltsa nastan 3 ar forsenat...Gick ju bra anda! Linux 2.4 karnan ar sen som bara den, hellre vanta an att slappa nagot halvfardigt

 

Dessutom, Det var appla som drog igang USB, firewire, enknappars-mus (oops, errr, glom den punkten ;-)

Sen ar de ju som sagt efter pa CPU, busshastighet och sant...

Dock ar mac hardvara i mangt och mycket 'good enough' och 'fast enough' plus mer problemfri an PC hardvara (ar val inte sa svart nar hardvaran ar last av en tillverkare - apple, priset for det blir tyvarr dyrare hardvara)

 

Tror nog MacOS X kan bli nat javligt bra, synd bara att de bara kor pa MAc hardvara

 

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haller med om Datorkrig - det ar 'soooo last century"

 

tjingling!

PS. lite lustigt, har varit PC maniska i alla mina ar sen 89, men sen ett ar tillbaks jabvar jag pa en mac (eh, gor ASP med BBedit), skumt i borjan, men ratt OK i langden faktiskt....Far se hur MacOS X ter sig sa kanske, kanske jag koper en... Tja, kommer inte gora mig av med PC for det - har mitt hjarta dar, men det ar ju alltid kul att kora nat nytt - inte sant?

 

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> Quark kan jag inte tala för, men Adobe har ju bidragit med PostScript ialla fall.. Portable Document Format (PDF) är en annan Adobe pryl.. <<

 

PS och PDF är vettiga uppfinningar. Men hur har de påverkat dagens datorer? Hade PS inte funnits hade alla kört PCL eller något annat sidbeskrivningsspråk istället, skillnaden för dator och OS är minimal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> Ok, så du menar att orginalarna ska ta och utveckla sina egna system, på samma sätt som du utvecklar dina egna operativsystem? <<

 

Ja faktiskt. Många företag gör just så, när man inte är nöjd med standardsystemen gör man en kravspecifikation på ett eget system och lägger ut jobbet på konsulter. Har man tänkt rätt kan man sen sälja systemet till andra och göra sig en hacka. Svårt att tänka sig för en grafiker kanske?

 

>> Nu har ju Adobe kommit med sin Indesign, men det tar tid att gå över från ett system till ett annat. <<

 

Ja, men Indesign har funnits i ett år nu och det går tröööööögt med övergången för dessa "snabbanpassande" grafiker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Josses, vad har du emot Quark? Forrutom att det ar dyrt, etc...

KAn ju vara sa att de flesta ar mer an nojda med Quark... Man ska inte byta teknik for teknikens skull....

Nagonsin hort talas om mottot:

 

"if it ain't broke, don't fix it"

 

A och O nar det kommer till dator system...

 

 

 

 

 

 

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Johansson

 

Fast ett år är inte så lång tid i dessa sammanhang. Tänk dig Aftonbladets redaktion och deras redaktionella system. Det är ofantligt svårt att byta ut över en natt. Eller rättare sagt: det är omöjligt. Mindre tidningar har nog börjat gå över till Indesign redan (dom som vill använda det, vill säga). Men Indesign är också bara ute i version 1.5 och saknar fortfarande saker som Quark har. Dessutom är utbudet av tredjepartstillämpningar till Quark stor, men inte till Indesign.

 

Jämför med en bank. Hur lätt byter dom ut sina ekonomiska system som förmodligen ofta är specialgjorda just för banken.

 

Om Aftonbladet skulle lägga ut jobbet att göra ett nytt redaktionellt system på några konsulter skulle det kräva att det nya systemet var helt perfekt när dom gick över till det. Det är trots allt en tidning som kommer ut varje dag.

 

 

/s

 

 

========================================

Simon Johansson

Redaktör för Eforum

Simon.Johansson@idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> Dessutom, Det var appla som drog igang USB, firewire, enknappars-mus (oops, errr, glom den punkten ;-) <<

 

Det var Intel som skapade USB. PC-datorerna började utrustas med USB 1997, macarna 1999.

 

Firewire är en god tanke, men den floppade (pga priset?).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...