Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SQL


Kalle Ljung

Rekommendera Poster

Kalle Ljung

Jag tänkte övergå till SQL server istället för Access.

 

Jag har gjort en liten test applikation som bara skriver ut ett par poster ur en databas, allt fungerar bra med Access, men jag får inte igång det under SQL.

 

Jag anvöder en Fil DNS o global.asa, den ser ut så här:

<SCRIPT LANGUAGE=VBScript RUNAT=Server>

Sub Session_OnStart

 

Session("Test") = "DRIVER={SQL Server};SERVER=\\svalan;DATABASE=test;UID=xxx;PWD=xxx;"

 

End Sub

</SCRIPT>

 

Min web server och SQL server är samma "dator" och heter "Svalan", databasen heter "test", alla "xxx" byter jag ut mot inloggningsnamnet och lösenordet. Men när jag kör global.asa får jag detta felmeddelande:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'

 

[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][DBMSRPCN]General network error. Check your network documen

 

Är det fler inställningar jag måste göra för att kunna komma åt databsen, jag kan länka tabeller ifrån den intill Acces på min Workstation.

 

Sen en fråga till....Om jag vill ha en "räknare" (så heter det under Access) i SQL databsen, så att jag får ett unikt Id nummer på varje rad, hur gör jag??..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sven Pernils

SQL Servern skall gå att anropa som "localserver", fast det är enklare att sätta upp ett system-dsn. Det som kallas för Räknare eller Autonumber i Access kallas för identity i SQL-Server. Du måste också sätta Identity seed (startvärde) och increment (storlek på ökning) som default är satt till 1.

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...