Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installationsproblem


Castor_Fiber

Rekommendera Poster

Castor_Fiber

Har stött på stora problem vid installationen av Windows Vista Home Premium som jag hoppas någon kanske kan lösa.

 

För det första så har jag kört Upgrade Advisor och det finns inga problem enligt den.

 

Kör ett Acer Moderkort

Intel® Pentium® 4 CPU 2.26GHz

1,5 GB RAM DDR

Grafikkortet är ett Radeon 512 MB

80 GB Maxtor HD

 

Jag har både försökt installera det på en helt ren HD direkt från Start och även på den sekundära disken men alla gånger så blir det samma fel.

 

Installationen går fint, och sen startas datorn om och texten "Windows Vista förbereder för att starta för första gången. . . . . . . . . . . . ." dyker upp och sedan kommer man in i installationsprogrammet igen för att "Slutför installationen. . . "

 

Datorn jobbar och de tre punkterna som syns efter texten "pluppar" men status-linjen, den gröna längst ned som visar installationsprogressen står helt still.. Detta pågår i cirka 5 minuter och ingenting händer på status-linjen.

 

Helt plötsligt blir allt svart och datorn låser sig med svart skärm, och datorn startas om, sen dyker det upp ett meddelande om att installationen misslyckades.. VIssa gånger har det även kommit upp en blue-screen..

 

Efter detta så startas installationsprogrammet om, och om, och om... Men det hjälper inte..

 

Jag har prövat olika sätt att placera "bryggan" på hårddisken men ingenting hjälper..

 

Vad i hela fridens namn ska jag ta mig till? (Nej, jag tänker inte ge upp..)

 

Högst tacksam för svar.. MVH!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zilver Ztream

Hej.

 

Trist att höra att du har problem.

 

Men, det skulle vara till jätte stor hjälp om vi fick veta exakt vad som stod på din Blue Screen. :)

Då kan vi se vilken hårdvara det är som ger dig problem.

 

Vad du skulle kunna göra dock är att använda dig av s.k Boot CD's för att köra diagnostik på datorn.

Det finns två, en med lite tyngre applikationer och en lättare variant.

 

Den lättare heter Ultimate Boot CD

http://www.majorgeeks.com/Ultimate_Boot_CD_d4981.html

 

Den tyngre heter Hiren's Boot CD (tycker dock den är enklast att använda)

http://maxt.dk/archives/2006/08/01/hirens-bootcd-83/

 

 

Återkom med eventuella resultat ifrån de olika verktygen på Boot CD'na och gärna information om din Blue Screen

 

 

MVH

Dennis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Castor_Fiber

Tack för svaret, angående bluescreenen så är det nog dött lopp, sen syns kanske i en sekund innan den försvinner.. Det enda jag kunde läsa var någonting med Check your harddrive, eller ware, inte helt säker.. Lite väl generellt..

 

Håller på att tanka hem BOOT programmet nu, vad gör det, förstår att det diagnostiserar men vilken information vill DU ha?

 

MVH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zilver Ztream

Behöver inte ha någon direkt information såvida inte ngt av verktygen påpekar att det är ett fel på din dator.

 

Testa att köra verktyg som:

 

PC-Check

Ontrack Data Advisor

The Troubleshooter

Test Cpu/Video/Disk

Test Hard Disk Drive

DocMemory

Memtest86+

 

Och sen någon av hårddisk programmen. (vilekt verktyg beror på märket på din hårddisk, WD, Samsung, Maxtor IBM etc)

 

Om inga verktyg hittar fel på din dator så kan du alltid testa att ta ut allt ur din burk förutom det nödvändigaste.

Kör med endast det som verkligen behövs, all annan hårdvara tar du ut.

Eventuellt NY hårdvara tar du såklart ut.

 

Har du fler än 1 minne, ta ut en åt gången och testa osv osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angående bluescreenen så är det nog dött lopp, sen syns kanske i en sekund innan den försvinner

Om det var en XP-dator så skulle jag skriva så här:

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Start...Inställningar

så får du ut en blåskärm, som stannar kvar, med felmeddelande om omstarterna beror på systemfel.

 

Denna inställning finns säkert i Vista också någonstans, om du inte hittar den så sök i Vistas hjälpfunktion.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia skrev:

 

Om det var en XP-dator så skulle jag skriva så här:

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Start...Inställningar

så får du ut en blåskärm, som stannar kvar, med felmeddelande om omstarterna beror på systemfel.

Nästan exakt samma procedur som XP.

Efter Egenskaper väljer man Avancerade systeminställningar/Advanced system settings och kommer då direkt till fliken Avancerat osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Castor_Fiber

Har fixat en bild på blåskärmen nu.. Som du hittar här uppe till höger.. Inte mycket till information tror jag inte..

 

Har prövat göra så, plockat ut massa PCI-kort som inte "behövs", dock inte provat med minnet, har tre stycken, 1,50 GB totalt.. Kan det verkligen spela in?

 

Har en Maxtor HD, vilket testprogram till det?

 

[bild bifogad 2007-03-14 12:45:24 av Castor_Fiber]

[inlägget ändrat 2007-03-14 12:48:48 av Castor_Fiber]

928144_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Castor_Fiber

Så...

 

Om jag uppdaterar drivrutinen i Win XP, gäller den då för Vista också, trots att den ligger på en annan HD och partition..

 

Det är ett Radeon, 512 MB..

 

Om jag skulle ta väck det har jag ingen sån ingång på moderkortet.. What to do?

 

[inlägget ändrat 2007-03-14 15:14:04 av Castor_Fiber]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Castor_Fiber skrev:

 

Om jag uppdaterar drivrutinen i Win XP, gäller den då för Vista också, trots att den ligger på en annan HD och partition...

Nej.

 

Vilken modell är det på ditt Radeon kort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Castor_Fiber

Lite uppdateringar då..

 

Jag sitter på ett moderkort av typen Asus P4PE I845PE socket 478 DDR333 och ett grafikkort av typen GECUBE RADEON X1300LE 512MB TV-OUT DVI AGP

 

Till mitt moderkort skall det finnas en liten adapter som sitter vid ett PCI-slot, inte i. Med en sladd från moderkortet, detta är till video, skärmen alltså.. Denna adapter finns inte så jag får endast videosignal från mitt grafikkort, har inte så mycket till val.

 

Jag har hittat och hämtat hem drivrutiner till mitt grafikkort för Vista, där finns det programvara för allt som berör grafik samt drivrutiner förstås.

 

Det är uppenbarligen detta som är problemet då datorn loopar sig då den inte kan fungera med grafikkortet. Om jag bara kunde få installationsprogrammet för Vista att använda de nya drivrutinerna så skulle kanske allt lösa sig men så är inte fallet just nu.. (Jag har prövat installera den på min nuvarande version men det gick ju förstås inte, men vid detta laget blir man ju nästan religös och gör vad som helst..)

 

Finns det något som man kan göra för att ladda drivrutinerna.

Om jag bara kom in i vista kunde man ju enkelt ladda dem därifrån men då måste jag ju komma in i vista först, krävs det att jag ska köpa ett nytt grafikkort för att komma in i vista?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Castor_Fiber

...Finns det någon där ute som kan svara på mitt sista inlägg, finns det något sätt att ladda drivrutinerna till grafikkortet innan eller under installationen, för jag kommer ju inte in i Vindows, eller kan man göra det genom XP?

 

MVH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Castor_Fiber skrev:

 

...finns det något sätt att ladda drivrutinerna till grafikkortet innan eller under installationen, för jag kommer ju inte in i Vindows, eller kan man göra det genom XP?

Går inte genom XP, ej heller innan installationen.

Kommer du in i felsäkert läge efter installationen?

Vad jag inte förstår, är hur grafikkortet är kopplat till moderkortet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Castor_Fiber

Kommer inte in i felsäkert läge, prövat allt..

 

Grafikkortet ligger på AGP-platsen.. (Måste köra direkt genom det för jag har ingen annan koppling på moderkortert, förenklat..)

 

Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Castor_Fiber

Nu är problemet löst och för framtida lösningar gällande samma problem kommer nu kontentan av det hela..

 

Det var grafikkortet som spökade, då det inte gick att ladda drivrutinerna till grafikkortet via XP. In med ett annat grafikkort som var kompitabelt med Vista och laddar hem drivrutiner för det gamla grafikkortet. Sen var det bara att trycka i det gamla kortet och köra på.

 

Tack så mycket för hjälpen..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...