Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

köpa ny mobil


Gullikan

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa en ny mobil och låta sonen överta min gamla. Jag har bara haft ett par mobiler och har valt billiga modeller som funkar att ringa på, har alltså inga höga krav men heller inte någon kunskap om mobiler... Kan man sätta över sim-kortet från min nuvarande telefon i en ny och därmed behålla numret?

 

Vad ska jag köpa? Jag vill ha en billig telefon ev. med kamera och radio (inga krav). Abonnemang kan jag tänka mig om det blir billigare. Jag vill gärna behålla mitt nuvarande nummer. Idag har jag kontantkort hos Telenor.

 

Tacksam för tips!

/Gullikan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sonyericson w810i har radio, mediaspelare och kamera.

 

Om din gamla mobil är låst till din operatör måste din son även han ha telenor.

 

När du köper en ny telefon som inte är operatörsbunden (mkt dyrare) kan du själv bara sätta i ditt sim-kort.

 

Annars låter många dig portera (d.v.s. flytta över) ditt gamla nummer till ett nytt abonnemang.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars låter många dig portera (d.v.s. flytta över) ditt gamla nummer till ett nytt abonnemang.

 

Många? Gör inte alla det?

 

A.C.Magic

power to the people

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många? Gör inte alla det?

 

På din första fråga kan jag utan att tveka svara ja. De operatörer jag varit i kontakt med har alla erbjudit sig att portera telefonnummer. En del har tagit ut en kostnad för det samtidigt som andra ger kunden prisavdrag.

 

På fråga två måste jag svara att jag faktiskt inte vet, eftersom jag inte varit i kontakt med samtliga operatörer på marknaden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Jag tycker att det är konstigt att de tar betalt för det.

 

A.C.Magic

power to the people

 

[inlägget ändrat 2007-03-13 01:21:52 av A.C.Magic]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då behöver jag alltså börja med att ta reda på om den är operatörsbunden. Hur vet man det???

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon annan i familjen har ett sim-kort från en annan operatör så kan du försöka sätta i det i din telefon. Om det fungerar är den inte operatörsbunden.

 

I annat fall kan du nog ringa din operatör och fråga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att man får vägledning i denna djungel!:thumbsup:

 

Nu har jag tagit reda på att den är operatörsbunden men om jag förstått det hela rätt kan jag flytta med mitt nummer till annan telefon, oavsett operatör och skaffa ett nytt kontantkort åt sonen hos Telenor.

 

Alltså är jag "fri" att välja telefonerbjudande.

 

Vilket företag rekommenderar ni? En bra, billig telefon med kamera vill jag ha. Vilka abonnemang är bäst?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej!

 

Vilket företag rekommenderar ni? En bra, billig telefon med kamera vill jag ha. Vilka abonnemang är bäst?

 

Bra och billig går inte alltid att kombinera. Du ville ha radio också, har jag för mig.

 

Jag har SE K800i och den har en av de få bra kamerorna som finns i mobiler samtidigt som den har radio (och mp3 och epost och RSS och en massa annat).

 

Jag valde att köpa den med Comviq Knockout 18 mån bindningstid med 100 kr förhöjd månadsavgift (dvs 100 kr avbetalning utan ränta i 18 månader) från Katshing.se i Göteborgstrakten. Då fick jag betala c:a 1200 kr.

 

Abonnemanget är ett av de billigaste på marknaden. Jag har kollat (det är inte lätt att genomskåda alla alternativ).

 

Men du behöver egentligen också tänka över när och till vem du ringer och hur mycket. Det finns tjänster på nätet (t ex se.pricerunner.com) där du kan räkna ut vilket som blir det billigaste abonnemanget för dig.

 

Lycka till!

 

Lionheart

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...