Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem vid uppgradering av min dator


axel-d

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har köpt nytt moderkort Asus P5N-E SLI, ny processor Pentium D 2,8 , nytt grafikkort Geforce 7600GT, Nytt minne Kingmax DDR2 1GB 800 Mhz, nytt nätagg på 530 Watt samt ett nytt chassi.

 

Det jag använt från gamla datorn är två hårddiskar samt två dvd-läsare/brännare.

 

Jag har monterat grejorna och inte haft så mycket problem, har visserligen aldrig monterat en hel dator någongång men jag tyckte att det gick förvånansvärt bra.

 

Nu när jag försöker starta datorn så går den i ca 30 sekunder sedan stängs den av, jag har inte kommit så långt så att windows börjar visa sig.

 

När jag startar datorn så kommer det upp en bild med moderkortets namn på skärmen, sedan så kommer det upp en bild där hårddiskarna, processorn samt minnet listas, det ser ut som det brukar göra när man startar en dator, men sedan helt plötsligt så stängs den av.

 

Jag har försökt starta den i felsäkert läge, samt lyckats gå in i bios inställningarna, samt kommit till en bild där man kan boota om olika delar av datorn men heöla tiden stänks den av helt plötsligt, efter ca 30 sekunder. slår man på datorn direkt igen så stängs den av tidigare än om man låter den vila någon minut emellan.

 

 

Är det ågon i vår tavlånga land som kan ha en idè om vad som är felet?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behåll följande i datorn:

 

Grafikkort, cpu, minne.

Gå in i bios.

Stängs den fortfarande av efter 30 sekunder?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att koppla ifrån hårddiskar samt dvd läsare.

 

Startade datorn och gick in i biosen, det dröjde ca 1,5 minuter sedan stängdes den av.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har vi uteslutit hdd och dvd som felkälla.

 

Har du försökt nollställa bios, om det är någon inställning som blivit fel?

 

Snurrar cpu-fläkten verkligen? Om du missat att pluggat i den i moderkortet kommer datorn stänga av sig då cpu'n blir för varm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat att nollställa moderkortet och fläkten går.

 

Men dte borde ju ha med värme att göra då den går lite längre om jag låter den stå ett tag, men trycker jag igång den direkt ett par gånger i följd så går den bara några fåtal sekunder innan den stängs av.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkortet har två utrag för fläktar som ska sitta i chassit, samt ett uttag för CPU fläkten. Så som det är kopplat nu så använder jag bara CPU fläktens uttag, de andra totalt tre fläktarna går direkt på nätaggregatet, kan det vara så att moderkortet säger ifrån bara för att den inte känner av att några fläktar är inkopplade på de övriga kontakterna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som är anslutet var ska inte moderkortet bry sig om.

 

Sitter cpu-fläkten som den ska då? Den kanske inte är ditsatt ordentligt.

 

Det är inte nätaggregatet som spökar då? Har du möjlighet att testa med ett annat?

 

Det låter som kortslutning eller överhettning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CPU fläkten sitter bra, det gamla nätaggregatet har inte lika många kontakter som det gamla. Men jag kan ju testa det nya nätaggregatet i den gamla burken. Belastningen på nätagget blir ju inte lika högt i gamla burken som i nya, om det nu har någon betydelse. (gamla nätagget är på 250watt)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kör jag gamla datorn med nya nätaggregatet och det fungerar perfekt, så jag hittar inga problem med nätaggregatet, även fast jag inte belastar det så mycket nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är standard fläkten.

Det borde väl vara omöjligt att sätta den fel eller?

En klipps grej i varje hörn som man ska trycka ner i ett hål tills det klickar och sedan ska man se till att klippsgrejen fortfarande sitter fast när man är klar. Eller har jag missat något, kylpastan satt på fläkten redan från början.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kylpastan satt på fläkten redan från början

Med en skyddsplast över? Som du har tagit bort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på Hardware Monitor i bios, äkar temperaturen eller ligger den konstant?

 

Om du har två minnes stickor, kör med bara en i, om den startar om, testa med den andra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var tvungen och ta bort fläkten ytterligare en gång för att kolla.

Fläkten levererades utan skyddsplast. Kylpastan har spridit ut sig jämnt över processorn och kontaktplåten på fläkten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska kolla det i eftermiddag när jag kommer hem från jobbet, jag har endast en minnessticka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär nu har jag testat en del igen. Igår försökte jag komma in i Hardware monitor men hann inte riktigt fram någongång, datorn stängdes av innan jag hann dit.

 

Nu så ställde jag ut datorn på balkongen för att den skulle få extra kylning, då har jag ett flertal gånger hunnit in och vad jag har sett så har den stängts av när CPU:n är 38-45 grader.

 

Jag har även testat att flytta runt mitt minne till de olika minnes platserna men det blir ingen skillnad, har även testat med ett lånat minne och det går inte bättre då.

 

[bild bifogad 2007-03-13 17:59:24 av axel-d]

927946_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som ni ser på bilden i förra inlägget så är VCORE voltage 1,2v

När jag läser på processorns egenskaper så kräver den 1,225-1,325v kan det vara orsaken till att den stängs av?

 

Vart finns det någon inställning där man ställer in processorns max temp, 45 grader är den högsta temperaturen som jag har avläst innan datorn stängs av.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...