Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur bränner man ljudböcker i MP3-format?


Bufo

Rekommendera Poster

Jag har inga problem med att ladda ner musikfiler i MP3-format och sedan bränna dessa på CDR men när jag gör samma sak med nerladdade ljudböcker i MP3-format går CDR skivan bara att spela upp i 1 av 5 CD-spelare.

CDR-skivorna går bra att spela i datorn och utforskaren visar korrekt antal MP3-filer. CD-spelarna registrerar bara 1 fil som ej går att spela.

 

Jag har provat flera olika ljudboksfiler och flera olika brännarprogram, bla Nero 7, men med samma resultat.

 

Kan någon vänlig själ tipsa om enkla sätt att lägga ljudboksfiler på CDR, (då utrymme tillåter; 1 bok per 1 CDR) så jag kan spela dem i bilen etc ?

 

Tipsa gärna även om bästa sätt att MP3-rippa ljudböcker på CD så dessa går att komprimera till enstaka CDR eller till mobil/MP3-spelare.

 

/Bufo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att cd-spelaren inte klarar långa filnamn och det är långa filnamn på "låtarna". Andra alternativet jag kan komma på är om det är väldigt många "låtar" och cd-spelaren har problem med det. Testa att korta ner filnamnen och bara lägga in några stycken på cd'n och se om det funkar bättre då.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dina tänkvärda ideer Marcus.

 

Jag provbrände en CDR med 30 spår (motsvarande 2 audioCD; 2 x 70 min) som jag hade döpt om till korta filnamn men resultatet blev det samma som tidigare - CD spelaren registrerade bara en fil, vilken den inte kunde spela.

 

Finns det någon som har lyckats bränna en MP3-ljudbok på CDR eller har ni andra samma problem som jag?

 

/Bufo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det ska fungera i alla cdspelare måste du bränna som audio-cd. Lägger du bara dit mp3-filerna måste du använda en cdspelare som kan spela upp mp3:or.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till skillnad från när man bränner en CDR som MP3, är AudioCD-formatet begränsat till 72-74 min. Kan denna begränsning kringgås eller är det omöjligt att lägga in en hel ljudbok på 300-500 MiB (10-15 h) på en CDR?

 

Brukar det inte gå att bränna flera timmars MP3-musik på en CDR och som sedan kan spelas i de flesta MP3-kompatibla CD-spelare?

 

/Bufo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En audiocd är dryga 70 minuter, punkt.

 

Om du ska spela upp i en spelare som kan spela mp3 kan du få plats med mycket mer men då är det ingen audiocd längre, det är en datacd med mp3-låtar på.

 

Allt beror på cdspelaren du ska använda. Kan den spela upp mp3 så bränner du som datacd och mp3, kan den inte spela upp mp3 får du bränna som audiocd.

 

I båda fallen är det, förstås, CD-R som används. Det är bara olika saker man bränner, i olika format beroende på vad spelaren klarar av att läsa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste fortfarande vara någon skillnad på musik-MP3-filer och ljudbok-MP3-filer - jag kan bränna och spela musik-MP3-filer men när jag gör på samma sätt och med samma program, brännare och CD-spelare (flera olika), med ljudboks-MP3-filer, går de inte att spela, utom i min svågers bil-CD-spelare samt i datorer.

 

Jag inser att det är ett potentielt problem om analet filer överstiger 99 på samma CD, då CD-spelare normalt visar högst 99 spår i sina displayer men i övrigt förstår jag inte varför jag inte lyckas bränna en MP3-rippad ljudbok på en-, eller ett par CDR ???

 

/Bufo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

99 spår är en begränsning för en audiocd såvitt jag vet, kanske den begränsningen dyker upp på andra ställen också?

 

Kanske ljudboksfilerna är i mono och det krånglar till det för en del spelare? De kanske är inspelade med så pass låg "bitrate" att en del spelare inte klarar av det? Det är bara gissningar, du kan försöka kolla själv på filernas egenskaper och se om det är nån skillnad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...