Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bra virus & trojan skydd


goat63

Rekommendera Poster

Hur uppdaterar jag BIOS?

Man laddar ner en ny BIOS från moderkortstillverkarens webbplats och flashar det enligt anvisningarna där. Men om du inte har bytt hårdvara så vänta med det.

 

men sen så började det låta och väsnas från datorn

Som att fläktarna gick på högvarv? Eller kollade du varifrån ljudet kom?

 

Jag tror det, har datorn varit avstäng under natten för att startas upp på morgonen, så blir det garanterat omstart på omstart...

Kan tyda på nätaggregats problem. Har du något annat nätaggregat att pröva med?

 

Iso filer

Bränns på CD/DVD med ditt brännarprogram. Vad har du för brännarprogram?

 

Förlåt, det var ju inte CPU-Z du skulle ha utan SpeedFan:

http://www.almico.com/sfdownload.php

Spara på Skrivbordet

Dubbelklicka på den.

Ta en skärmdump av den flik som visar olika spänningarna (står sådant som 12V och 5V) och bifoga till ditt svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Som att fläktarna gick på högvarv? Eller kollade du varifrån ljudet kom?

 

Det låter olika, ibland som ett grovt morrande, ibland som ett skrammel, kan liknas vid lössittande skruvar som skrammlar och ibland så har det bara låtit som ett vrål eller tjut.

 

Kan tyda på nätaggregats problem. Har du något annat nätaggregat att pröva med?

 

Tyvärr nej.

 

Bränns på CD/DVD med ditt brännarprogram. Vad har du för brännarprogram?

 

Nero 6.3

 

Ta en skärmdump av den flik som visar olika spänningarna (står sådant som 12V och 5V) och bifoga till ditt svar.

 

Bifogas skärmdump

 

 

/goat63

 

[bild bifogad 2007-03-14 19:58:16 av goat63]

928278_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut att vara lite varmt, så plocka och blås bort damm från ventilationshål och fläktar.

 

Enligt skärmbilden så ser du ut att ha en till hårddisk, en Seagate. Det är kanske bäst att köra testprogrammet för Seagate-diskar. Om du har en diskettenhet på datorn så hittar du testprogrammet här: http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=SeaTools&vgnextoid=720bd20cacdec010VgnVCM100000dd04090aRCRD

Annars så finns en CD med diverse testprogrammet inkl. Seagates här:

http://www.ultimatebootcd.com/

 

I Nero så bränner man iso-filer genom att i någon meny välja Burn Image.

 

En del spänningar på skärmdumpen ser alldeles tokiga ut, så jag undrar om programmet visar rätt. Har du något ställe i BIOS-inställningarna som heter Monitor där man kan se spänningar och/eller temperaturer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut att vara lite varmt, så plocka och blås bort damm från ventilationshål och fläktar.

 

Varmt, tycker du???;)

Jag var o köpte mig en ny CPU- fläkt i dag och har monterat den.

Datorn går mycket lugnare och tystare (Än så länge i alla fall...).

De här oljuden jag beskrev som "vrålande" har inte låtit höra av sig än i alla fall...

 

 

Enligt skärmbilden så ser du ut att ha en till hårddisk, en Seagate.

Det är kanske bäst att köra testprogrammet för Seagate-diskar. Om du har en diskettenhet på datorn så hittar du testprogrammet här: http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=SeaTo

ols&vgnextoid=720bd20cacdec010VgnVCM100000dd04090aRCRD

Annars så finns en CD med diverse testprogrammet inkl. Seagates här:

http://www.ultimatebootcd.com/

 

Jag har 2 Maxtor a' 120GB vardera och 1 Seagate a' 80GB. Maxtordiskarna är testade och de var felfria. Seagate disken däremot har jag ej testat. Jag var in på sidorna du länkade men det var ju rena djungeln där för mig. Vaet inte vad jag skall välja? Vågar inte chansa i fall det blir fel för då ställer jag väl bara till med en mer oreda...

 

 

En del spänningar på skärmdumpen ser alldeles tokiga ut, så jag undrar om programmet visar rätt. Har du något ställe i BIOS-inställningarna som heter Monitor där man kan se spänningar och/eller temperaturer?

 

Var in i Bios mwen hittade inget Monitor.

 

Huvudmenyerna är:

MAIN- ADVANCED- SECURITY- POWER- BOOT- EXIT.

Fanns inget i undermenyerna heller?

 

Nu är det väl bara att vänta o se i fall datorn börjar att omstarta igen. Omstarterna har inte låtit höra av sig sedan jag bytte CPU- fläkt. Vad tror du, kan det varit CPU- fläkten som förosakat alla ständiga omstarter?

 

 

Jag berättade att jag för ett par månader försökt att byta grafikkort men att det misslyckats. Kan det också i så fall berott på CPU- fläkten? kan det vara värt att försöka att byta grafikkortet igen?

 

Jag bifogar en ny dump på Speedfan.

 

 

/goat63

 

 

 

 

[bild bifogad 2007-03-15 14:51:52 av goat63]

928485_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ju ut att ha blivit lite svalare i datorn, det var väl bra. :thumbsup:

Hur var det med damm i datorn?

 

På Seagate-sidan så trycker man Download SeaTools for DOS now! för att ladda ner testprogrammet, genom att sedan köra den nedladdade filen så kommer en diskett med testprogrammet att skapas.

 

Ultimate Boot CD: Download UBCD till vänster - skrolla ner till Mirror Sites, på raden med MajorGeeks (t ex) tryck på symbolen bredvid texten EXE - blir en ny sida där du trycker på en av raderna under Free Downloads From: och sedan startar nedladdningen. Dubbelklicka på den nedladdade filen och du får en iso-fil som du kan bränna ut med Nero.

 

Att det blir för varmt kan orsaka avstängningar och startproblem i alla fall. Fast det var dina problem med grafikkortet som fick mig att undra om det inte var problem med nätaggregatet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp!:):):)

 

Jag skall ladda ner och testa Seagate- disken i kväll, jag medelar resultat sen.

 

Damm är det väl alltid i datorn, men det var inte mycket. Däremot så var det ett rejält fel på CPU- fläkten. Jag har testkört den och den går ju inte runt konstant?! Den går något varv och sen stannar den en stund och om och om igen... Varje gång den stannar till så "vrålar/ morrar" den...

 

Att det blir för varmt kan orsaka avstängningar och startproblem i alla fall. Fast det var dina problem med grafikkortet som fick mig att undra om det inte var problem med nätaggregatet.

 

Hur menar du, att nätaggregatet också är slut??? Det är på 500W och låter hur bra som helst? Tog i sär det och damsög det grundligt...

Tror du alltså inte att det funkar med det andra grafikkortet då?

Jag är bra sugen på att testa det nya grafikkortet ändå...

 

Skall i alla fall installera TV- kortet (Hauppauge WinTV-PVR 350) nu och se om det funkar utan att det blir problem.

 

 

/goat63

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du, att nätaggregatet också är slut??? Det är på 500W och låter hur bra som helst?

Det kan vara som så att det inte levererar tillräckligt med ström på 12V som grafikkort använder sig mycket av. Men det är bara att pröva, jag håller tummarna. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...