Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Jumpen

Fel låt vann!

Rekommendera Poster

Hej!

Solklart. FEL LÅT VANN!!!!

Ska vi skicka en fjant i kvinnokläder som vårt bidrag till euro ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ehhh...

Solklart. FEL LÅT VANN!!!!

Har det vatt nå´t?

// Gästen

Sopa alltid rent framför egen dörr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Solklart,FEL LÅT VANN !!!!

Håller inte med,jag tycker att rätt låt vann,hoppas dom vinner den

stora finalen i Helsingfors också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men hallå. Vad sänder detta för signaler til våra ungar?

En flamsig, tramsig, femenin kille i kvinnokläder som åmar sig ?!?

Det är dåligt, uselt och tyvärr ett hot mot vår slager framtid. Förbereder er på att kvala för att få vara med nästa år!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Den svenska finalen i medolifestivalen gick av stapeln i Globen ikväll,

The Ark vann.

Aha...Är inte så speciellt intresserad. Blev en gammal chuck norris film istället.

// Gästen

Sopa alltid rent framför egen dörr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Att vara tolerant och att acceptera att folk är annorlunda, kanske.

Det visar även hur framtiden kommer att se ut :)

A.C.Magic

power to the people

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dragqueens eller vad det nu heter har jag inget emot men det passar väl inte att skicka som nationellt bidrag till finnland ?

Att vara tolerant och att acceptera att folk är annorlunda, kanske.

Vart ska man dra gränsen då det gäller att vara annorlunda då man ska representera sverige utomlands. Stadsministern, kungen osv. Skulle du ha samma inställning om de fjollade till sig ?

Jag tror att i allmänhet behövs inga "negativa" förebilder för unga. Den dragningskraften hittar man själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle hellre vilja att mina barn/ungdomar får signaler ifrån olika typer av människor. Män i kvinnokläder,kvinnor i manliga kläder, homo-, bi- eller heterosexuella , svarta, gula, vita... Olika människor.

Det är faktiskt farligare med männsikor som dömer andra efter deras kläder, om de är "fjolliga" eller ej o.s.v.

DET kan man säga sänder FEL signaler till vår barn/ungdomar.

Det är verkligen dags att våra barn/ungdomar förstår att om en klasskompis är annorlunda har man inte rätt att trycka ner denna psykiskt. Jag tror lärarna har ett helvete i skolan med att få barnen att förstå allas lika värde...Mobbning är ju faktiskt ett väldigt stort problem. De flesta vet någon på sin skola som var/är utanför. Det behöver inte handla om fysik våld, eller ens psykisk. Att bara vara utanför är jä-t nog!

Sitter dessutom vuxna/syskon/släkt e.t.c. hemma o berättar för dem att en fjolla minsann inte kan få representera Sverige...Då blir det ännu värre. Man ska inte visa barn/ungdomar att man inte får vara "annnorlunda". Annorlunda inom citattecken eftersom det är svårt att säga vad som är normalt och vad som är annorlunda. Inget vill jag gärna hoppas!!

Jag blir bara så TRÖTT!! Om det vore låten man anmärker på...

Men, nu verkar det vara MYCKET personen som stör.

Ifall nu Sverige röstade på honom och på att han ska representera Sverige...Ja, då kanske man ska fundera över om ens egen inställning inte är lite gammal och ur tiden, innan man skäms över att han skall representera oss!! Då skall man kanske ändra på sin inställning..

Det är 2007 och dags(för länge sedan) att se olikheter som något bra. Något som kan göra att vi bär mänskligheten framåt! Ingen kan bestämma vad som är onormalt eller annorlunda. Alla är vi människor...

På tal om det där med kläder... Jag undrar jag...

Om en snygg tjej skulle kliva upp i en manlig kostym med manliga skor och ha manlig frisyr och inte ha något under kostymen.

Nästintill visa allt som fanns under... Hade någon ens reagerat?

Jag blev så irriterad.. Blev både feminist o jag vet inte vad i en smäll..

:)

Men allvarligt talat så är jag less på detta synsätt. Dags att tänka om.

I längden handlar ju detta om precis det som skrevs ovan...

Hur våra barn/ungdomar skall få det i framtiden.

Skall de våga vara som de är eller ska de rätta sig efter hur man "skall" vara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bryr mig inte så mycket om hur artisterna är klädda,tycker det var en

bra låt som vann,för en gångs skull var juryn och svenska folket eniga

om att rätt låt vann.

[inlägget ändrat 2007-03-11 18:45:38 av Brynäsarn]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, med tanke på vilken grupp som gjorde att det är Finnland de ska till så kan jag inte tycka att The Ark är sämre på representation.

Tillägg:

Kom på att det var ju "folkstorm" när Abba vann en gång i tiden också, med ungefär samma skäl. Inte går vi klädda som de gjorde i alla fall.

[inlägget ändrat 2007-03-11 22:14:07 av Cecilia]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du tycker det sänder ut fel signaler till ungdomar att han kanske klär sig annorlunda och/eller sminkar sig?

Lär dig respektera andra oavsett hur de ser ut...

Rätt låt vann, Ola Salo är kunglig!

Personangrepp och ovårdat språk håller vi på andra ställen.

Mvh Moderator Öppet forum! Ordet är fritt...

[inlägget ändrat 2007-03-12 18:29:49 av Stefan Eklinder]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att ni blandar ihop två viktiga saker.

Att vara annorlunda av naturen och att ha en image som är annorlunda är inte samma sak. Det ligger nämligen i det sistnämda exemplet att vara just annorlunda. Blir den imagen accepterad tenderar den hela tiden till att gå ett steg längre.

Det var fin det paema skriver i sitt inlägg ovan om om ungdommar som är annorlunda tex i skolan men jag ser inte någon direkt koppling till frågan i denna tråd, även om rubriken var lite illa vald.

Jag vet inte vilken grupp i samhället som skulle kunna få en bredare förståelse eller mer acceptans i genom att Sverige skickar en kille i kvinnokläder till Finland.

Även om detta inte är något nytt fenomen inom musiken så tycker jag att man måste vara anständig då man representerar sitt land. Detta gäller oavsett om det gäller hockey-vm, fotbolls-vm eller vad det nu är.

Sedan är väl smaken som baken. Den låt som finnarna tog hem spelet med tycker jag inte var värdig att vara med i en slagertävling, än mindre att de vann.

Sen brukar de väl inte ha samma kläder i tävlingarna, har jag kommit på efteråt.

[inlägget ändrat 2007-03-16 20:49:49 av Roddden]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nää.. förstår att alla inte ser koppligen.

Ska vi skicka en fjant i kvinnokläder som vårt bidrag till euro?

Men hallå. Vad sänder detta för signaler til våra ungar?

En flamsig, tramsig, femenin kille i kvinnokläder som åmar sig ?!?

Jag tror att i allmänhet behövs inga "negativa" förebilder för unga. Den dragningskraften hittar man själv.

Jag tyckte inte längre det bara handlade om image då dessa ord användes för att kommentera den.Jag vet att det inte är tillåtet med personangrepp och det är inte det jag menar att göra när jag nu hela tiden hänvisar till bara dina citat Roddden.

Jag svarar eftersom du nämnde just mitt inlägg i din text.

Att vara annorlunda av naturen och att ha en image som är annorlunda är inte samma sak. Det ligger nämligen i det sistnämda exemplet att vara just annorlunda.

Det är just sättet att kommentera på. Att killen har en image som inte alla gillar; OK. Men att sedan skriva att det är en fjolla, att det påverkar ungdomarna negativt o.s.v. Det är då det går över från av vara ett påpekande om hans image till att tycka att man inte skall vara annorlunda tycker jag. Men det är ju bra att du Roddden klargör att det är imagen du anser är fel och inte dessa "typer av människor".

Nu kan jag ju säga att jag tycker att även olika typer av images ökar förståelsen för olika typer av människor. Ta t.ex

Di Leva. En karl som många slår ner på just på grund av hans image. Dessutom tycker jag ofta image och personlighet går hand i hand.

Di Leva har ju en personlighet som få andra har, precis som med hans kläder, låtar o.s.v. En underbar människa. Att låta människor med egen image/personlig stil vara precis som de är och vill vara tror jag ökar förståelsen.

Jag vet inte vilken grupp i samhället som skulle kunna få en bredare förståelse eller mer acceptans i genom att Sverige skickar en kille i kvinnokläder till Finland

Om bara jag struntar i att panta flaskor, att återvinna, att köpa bil med katalysator o.s.v så är det skitsamma.. eller?!

Jag kan välja att se det lilla perspektivet:

Då tror jag att det lilla jag fortsätter slänga på sopberget spelar ingen roll och att den lilla avgas jag släpper ut inte gör någon skillnad. Jag kan också välja att se det stora, att om jag tänker så, så är det förmodligen fler som gör det. Ifall alla dessa skärper sig kan det göra reducera flera ton på sopberget och koldioxidsläppet...

Och vad hade detta med schlagerfestivalen och ungdomar att göra?

Jo, sett ur ett litet perspektiv så får alla tycka vad de vill...

En person kanske påverkar ett barn/syskon/syskonbarn e.t.c och sedan inga fler.

Sett ur ett stort perspektiv så kanske det är många som ser upp till den enda människan man själv påverkade. Detta kan göra att det tillslut är flera personer som påverkats att tro att man inte får vara på ett visst vis.

Dessutom har jag svårt att tro att ett barn/ungdom har svårt att veta att det är bara imagen man sitter och kommenterar då och då. Om man inte tydligt säger det och förklarar skillnaden kanske... Tror ändå det är svårt för barn/ungdomar i vissa åldrar och veta skillnaden, veta gränsen mellan image och personlighet.

Så, visst det händer inte över en natt att en viss grupp i samhället får förståelse av att skicka en viss artist till schlagerfestivalen. Det är att se det ur det lilla perspektivet. Men ur det stora perspektivet gäller det att låta alla vara som de vill, för att på sikt öka förståelsen i vårt samhälle.

Jag har som sagt förstått att du Roddden skiljer helt på image och att "vara annorlunda av naturen". Jag tycker gränsen för vad som är människan och imagen är hårfin. Jag skulle inte kunna tänka mig t.ex. vissa personer i min närhet som tyvärr lider av en viss homofobi gå upp på scenen och göra det Ola Salo gjorde. (Han har en viss feminin stil, det kan jag hålla med om.)Det känns som att allt inte bara är show och tillgjort, utan att det även är männsikan Ola Salo som syns då han gör sin show om ni förstår vad jag menar.

Även om detta inte är något nytt fenomen inom musiken så tycker jag att man måste vara anständig då man representerar sitt land.

Anständig? Vem skall avgöra vad som är anständigt ?Jag tycker som jag tycker, grannen tycker säkert annorlunda. Vems röst är viktigast?

Det är ju det jag menade med mitt inlägg. Alla får tycka. Man kan ha en debatt om saken, som nu. Men till slut är det ju ändå så att det inte är upp till mig eller någon annan att avgöra vad som är ok. Nu var det ju dessutom stor del av Sverige som var inblandade i framröstningen så många anser ju att han kommer representera oss bra.

Jag är som ni nog förstått en tänkare. Jag ser mycket ur stora perspektiv.

Självklart måste alla få tycka vad de vill.. eller ja... Ibland skulle man ju gärna vilja att man inte FICK vara fördomsfull o.s.v. Men det hör väl till människans natur att ibland vara rädd för det främmande. Jag är inget undantag! Bara det att om man vet att det är fördomar och insnöade tankar som snurrar runt i huvudet gör att man kan försöka åtgärda dem. Bli öppnare, lära av varandra.

Så sett ur det lilla perspektivet:

Varför ens lägga ner tid på att försöka övertyga om att image och personlighet till stora bitar går hand i hand. Om att det handlar om att få vara "annorlunda"?

Varför inte bara strunta i det?

Ju för ur det stora perspektivet behöver inte ordet "annorlunda" finnas. Inte om människor! Det är en människa. Punkt slut.

[inlägget ändrat 2007-03-19 18:27:10 av Paema]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jaha,18:e plats

Jepp,det blir till att kvala nästa år.F.ö trodde jag att den där pajasen

från Ukraina inte skulle få så många poäng,men ack vad jag bedrog

mej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nog är det väl otroligt intressant i denna tråden om könsroller och att vara annorlunda, att det var en (citat från Christian Luuk Skywalker) "lesbisk kampsång" som vann hela tjotaballonget?

/ RMK

Jobbiga_färger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...