Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inkoppling av ojordad köksfläkt


EMM236

Rekommendera Poster

Vi har köpt en ojordad köksfläkt och har kopplat in den i vårt kök. Där finns jordad ledning med 3 kopparstift i kabeln med blått, brunt och svart hölje. Vi trodde först att svart ledning var jord och kopplade brun mot brun och blå mot blå. Inget funkade. Då testade vi med att brun stiftledning var jorden och kopplade blå mot blå och brun mot svart. Allt funkade klockrent så vi skruvade upp kopplingsdosa och ledningar mm. Nu har vi använt köksfläkten ca 1 vecka och inget konstigt har hänt. Jag blir dock lite orolig då min jobbarkompis är MYCKET orolig över vår inkoppling, kan vi ha gjort nåt fel? Kan fläktkåpan som är av rostfritt aluminium bli strömförande då fläkten är ojordad?

 

Tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att elinstallationen i ditt kök är gjord någongång mellan 1970-2000?

 

Enligt standarden från den tiden så är svart fasfärgen och skall då kopplas mot brun i köksfläkten.

 

Blå är nollan och skall i så fall kopplas mot blå i köksfläkten.

 

Men brun ledare är antingen "tändtråden" till belysningen, alltså den som går från strömbrytaren till en lampa så att lampan kan tändas och släckas, eller så är det en fas ledning för andra fasen, dvs. säkringsrad 2 om du har proppsäkringar, den skall du inte ansluta mot köksfläkten och speciellt inte till jordledningen!!! livsfara i så fall!

 

Om det finns jord i den dosan du anslöt köksfläkten till så skall den vara grön/gul eller om fastigheten är gammal röd, men det måste kollas då röd även används som tändtråd i äldre fastigheter.

 

Du bör kontakta en elektriker och be honom dra fram en jordtråd till köksfläkten.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...