Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avlyssningsförslaget


SYS64738?

Rekommendera Poster

Anjuna Moon
Hur dåligt var deltagandet?

Strax över 80% valde att tycka till. Det är ju ingen ovanlig siffra när det gäller vardagliga frågor i riksdagen, men när man är medveten om hur frågan engagerat en så stor del av befolkningen och rimligtvis även borde förstå de stora riskerna kring att driva igenom sådana här lagar för lättvindigt så är det en skrämmande låg siffra.

 

EDIT: Röstsiffrorna var väldigt jämna (143-138) vilket antyder att ett högre deltagande faktiskt kunde ha visat sig vara ganska avgörande.

 

 

[inlägget ändrat 2008-06-30 06:32:21 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 98
  • Skapad
  • Senaste svar
[...]ett högre deltagande faktiskt kunde ha visat sig vara ganska avgörande.
Tyvärr inte :(

Det jag tänker på är kvittningsförfarandet, dvs. bland de ledamöter som bestämt sig kvittar man en ja-röst kvittas mot en nej-röst. På så sätt får de "håltimme" och "behöver" ej vara närvarande vid omröstningen.

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Majoriteten av nej-sägarna "flexade" i rädsla om sin karriär i partiet, kan vara en teori.

 

Eller så var de smarta nog och förstod varför vi behöver lagen :)

 

[inlägget ändrat 2008-07-01 18:02:08 av Idg-eforum-medlem]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den som vill men ännu inte meddelat sitt missnöje så kan man enkelt protestera via Expressens webbplats:

http://www.expressen.se/nyheter/fra-lagen/1.1214535

 

Med anledning av detta publicerar jag härmed ett mail med svar som jag fick av Roger Tiefensee (tydligen en centerpartist har jag fått fram efter att ha kollat), hoppas att detta inte på något sätt bryter mot eforums regler, ett mail från en riksdagsman borde väl anses vara offentligt:

 

[log]> From: roger.tiefensee@riksdagen.se

> To: klund6712@hotmail.com

> Date: Wed, 2 Jul 2008 14:48:19 +0200

>

> Hej,

>

> Tack för ditt mejl om FRA. Det är lite synd att du inte skickar ett

> personligt mejl utan använt dig av Expressens massmejl, eftersom det

> innehåller felaktiga påståenden. Ett mejl mellan två svenska användare

> kommer inte som Expressen påstår att "avlyssnas av FRA" oavsett om det

> skulle passera landsgränsen.

>

> Inrikes trafik förmedlas utan att den som kommunicerar kan påverka hur

> detta sker. Operatörerna väljer vanligtvis den billigaste transportsträckan

> vilket kan medföra att inrikestrafik kommer att gå över landets gräns och

> tillbaka. Därför kan det inte helt uteslutas att inrikestrafik rent

> tekniskt skulle kunna bli åtkomlig för FRA. Det innebär dock inte att

> trafiken får inhämtas - för det krävs att trafiken är relevant för svensk

> utrikes-, säkerhets- eller försvarspolitik eller för kartläggning av yttre

> hot mot landet. Om sådan trafik ändå skulle hamna i FRA:s system finns

> tydliga bestämmelser om förstöring av kommunikation som saknar relevans för

> signalspaningens ändamål.

>

> Om du har andra frågor du vill ha svar på kan du titta på dessa frågor och

> svar som finns på regeringens hemsida.

> http://www.regeringen.se/sb/d/3013/a/78411

>

> Mvh / Roger

>

> ===========================================================

>

>

>

> Som svar på:

>

>

 

Tack för ditt svar!

Jag blir förstås lite nyfiken på vad du menar med "svenska användare", jag undrar t.ex. hur FRA ställer sig till någon med invandrarbakgrund som blivit svensk medborgare, eller någon som är född i Sverige och är Svensk medborgare men som bekänner sig till den islamska läran. Amerikanska politiker vill ju gärna få oss att tro att just muslimer är särskilt farliga för oss i väst av någon outgrundlig anledning.

Eller vi skulle kunna ta mig själv som exempel, mina politiska åsikter ligger en bra bit till vänster och jag benämner gärna mig själv som kommunist utan att göra någon hemlighet av det, skulle jag inte då kunna räknas som ett hot mot rikets säkerhet? Jag skulle ju kunna ta IB-affären som en liknelse.

Hur kan man säkert veta att signalspaningslagen inte skulle kunna användas på samma sätt?

Det är ju inte FRA själva som bestämmer hur signalspaningslagen ska användas utan Sveriges regering, och vi vet ju inget om vilka som styr Sverige om 20-30 år.

Jag tycker dessutom att din slutkläm låter oroväckande.

"Om sådan trafik ändå skulle hamna i FRA:s system finns

tydliga bestämmelser om förstöring av kommunikation som saknar relevans för

signalspaningens ändamål"

 

Även om informationen förstörs så kan jag ju inte säkert få reda på att så har skett, sen tycker jag inte heller om själva tanken på att privat trafik mellan mig och någon annan ens skulle kunna avlyssnas av en militär myndighet.

 

MVH

Krister Lund

[/log]

 

Ska bli spännande att se om jag får något svar på mina frågor och funderingar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så var de smarta nog och förstod varför vi behöver lagen

 

Jag respekterar att du har den åsikten. Men jag kan tycka det är lite naivt och tro att man ska fånga fula fiskar via nätet. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg någonstans så får man göra ett antagande att om en grupp planerar ett bombdåd någonstans i Sverige (eller har svenska deltagare) så kan jag till 99.9999% säkerhet säga att de kommer använda "såkallad" säker kommunikation.

 

Som någon annan sa: Men man kan spara det och sedan dekryptera information. Visst. Det kan man. Men det blir i sånna fall efter bombdådet är utfört och alla skyldiga sprungit och gömt sig.

 

Läste för övrigt att FRA kommer spana efter visa ord används i mail...såsom "Afghanistan" och dyl. Hur går det då till med krypterade mail? Nä, inte speciellt genomtänkt alls.

 

Den här lagen kommer att medföra:

-Enorma kostnader

-Ökade kostnader för slutkonsumenter

-Integriteten kränks

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska bli spännande att se om jag får något svar på mina frågor och funderingar...

 

Jag tar på mig ansvaret att svara på ditt mail ;)

 

Självklart ska alla invandrare kollas. Alla vet att de är suspekta. Islam är en farlig religion.

 

Lika så är svensken i sig. De är dumma och vet inte sitt eget bästa.

 

Innan ni ödslar tid med att besvara detta inlägg med en massa "Men...", "Är du dum i huvudet?" och en massa annan goja. JAG IRONISERAR BARA!!! JAG MENAR INTE ALLVAR!

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

[inlägget ändrat 2008-07-02 23:28:03 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart vågar man väl inte längre ha bevakningsmailen från eforum på. Då kan det ju visa sig att man får en hel del mail från den här typen av trådar där både bomb, attentat, Afghanistan, terror, mord och ond bråd död kan komma att diskuteras helt laglydigt och i enlighet med vår grundlagsskyddade (eller?) yttrandefrihet.

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

[inlägget ändrat 2008-07-02 23:40:18 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 2 morbröder & 1 kusin "iraqi-americans" staionerade i bagdad & Rumadi. Det diskuteras intensivt mellan oss på msn.

 

Du är alltså av Irakiskt ursprung...du är alltså suspekt och bör övervakas med lupp. Du kanske planerar en rädd på ICA under påsken där du och dina gelikar kommer byta ut all påskmust mot JULMUST.

 

Jag ringer FRA nu!

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

SYS; Precis som jag anmärkt på tidigare så för du fram det bra igen -

"Det är ju inte FRA själva som bestämmer hur signalspaningslagen ska användas utan Sveriges regering, och vi vet ju inget om vilka som styr Sverige om 20-30 år."

 

Detta är det ingen tycks vilja förstå som förespråkar övervakning på hög nivå, Man använder dagens skrämselscen som bas , tar ingen som helst lärdom av historien och blundar helt och hållet för hur framtiden kan te sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Snart vågar man väl inte längre ha bevakningsmailen från eforum på. Då kan det ju visa sig att man får en hel del mail från den här typen av trådar där både bomb, attentat, Afghanistan, terror, mord och ond bråd död kan komma att diskuteras helt laglydigt och i enlighet med vår grundlagsskyddade (eller?) yttrandefrihet.

Jag tänker faktiskt vara extra frispråkig hädanefter i mina utlandsmail och jag uppmanar alla andra att också vara det. Sänk FRAs servrar med alltför många träffar och sluddra trafiken så att de inte kan avgöra vad som är sant eller falskt. Det är nästan bara den makten vi faktiskt kommer att ha kvar i den frågan och den bör vi använda. Gör det inte lätt för dem att övervaka människan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Samma "juttu" som tyska trafiken över tråd mellan Norge-Tyskland (över svenska trådar) alltså..

 

Kul! Historien upprepar sig!!!

(Och alla som avrådde mig från mitt historieintresse! HAHA!)

 

FRA ska nyanställa en massa personer.. Konjunkturen går ner..

-Kanske kan FRA "suga upp" alla arbetslösa?

;)

 

(Kungliga Telegrafverket, det som blev Telia AB, anställde en massa tjejer under kriget för att bli "växeltelefonister".. Deras jobb bestod huvudsakligen av att avlyssna vanliga svenskars telefonsamtal. Med tanke på att LME över tio år innan kriget hade börjat installera "500-väljare", dvs. automatiska telefonstationer i alla större städer, hade Televerket en massa övertalig växelpersonal. Men (MEN) man nyanställde!) Givetvis för att avlyssna. Unga flickor mest..

(Ingen bra säkerhetspolicy egentligen..)

hehe..

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Grundlagen är noll och intet värd så länge Sverige inte har en författningsdomstol.

 

Enda "författningsdomstolen" vi har, är Europadomstolen, som kan pröva svenska beslut mot europakonventionen om de mänskliga rättigheterna.

 

UK:s regering blev fälld nyligen för att de avlyssnat en irländsk människorättsorganisation. "Staten" fick betala 90.000 i böter..

Löjliga belopp!

 

-Hela BNP i tio år hade varit mer avskräckande!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2
EDIT: Jag såg just att runt 20% i riksdagen AVSTOD från att rösta. Att en sådan här diskussion, som påverkar och engagerar större delen av befolkningen, resulterar i ett sådant bortfall av engagemang hos våra folkvalda borde vara en rejäl anledning till att fundera över om vi verkligen lever i en demokrati. Var i helvete höll dessa 20% till? Satt de och tittade på fotboll medans de sket i min framtid?

 

Jag hade reserverat mig om jag satt som riksdagsledamot.

 

1) Röstar man ja/nej så vill man ha/godtar beslutet på ett eller annat sätt.

2) Avstår man, är man en fegis som inte har i riksdagen eller något annat folkvalt "yrke" att göra.

3) Reserverar man sig däremot, är man en "karl för sin hatt"!

 

Fast politiken fungerar ju inte så optimalt..

(Jag skulle kunna säga mer, men risken är väl att inlägget blir struket. Höll på i hastigheten att skriva "och FRA kunde läsa det".. Men det gör väl FRA ändå! Läs gärna ihjäl er, FRA!)

Hehe..

 

Edit:

Vilka ledamöter avstod? -Offentlig handling, och vi kan väl skicka våra frågor till dessa? -Dom är ju våra folkvalda/anställda. Svarar dom inte, kan vi ju alltid lyfta deras "lathet/illvilja" till offentligheten!

End edit.

 

Edit2: Lägg gärna ut mailadresserna här på våra folkvalda som avstod, så alla här i tråden kan ta kontakt med sina folkvalda som sket/skiter i sina jobb.. Ännu roligare: Låt dom bli medlemmar här, så kan dom debattera sina åsikter/avsaknad av åsikter i tråden!!! End edit2

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-07-03 19:38:53 av virtuosen2]

[inlägget ändrat 2008-07-03 19:43:39 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Något annat som ligger nära tråden, och som jag retar mig på:

 

Riksdagsledamöterna och regeringen snackar sig saliga om "hur bra sjukvården fungerar i Sverige", och framförallt vänstra sidan vill "förbjuda" privata sjukförsäkringar.

 

SAMTIDIGT har dom allihop en "privat" sjukförsäkring som garanterar skitstövlarna (ursäkta min franska) omedelbar vård vid sjukdom. "Gräddfil"..

 

Försäkringen är int mer "privatare" än att det almänna bekostar den!

 

-BECKOMBERGA! (finns den kvar?) Dit kan vi skicka hela rövarligan BUMS! (Fast den är väl int "privat". De folkvalda idioterna ska väl till "vitamininstitutet i Schweiz". Och bada bubbelpool. Som om dom inte hade tillräckligt med luft inne i skallen.

 

(Undrar om blöjbarnen på FRA snappade upp det här?)

;)

 

Fotnot: Jag skriver på finlandssvenska för att skoja FRA.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Tja, om det blir "systemfel" hjälper det inte så mycket om det är "bra människor som jobbar där".

 

Jämför med tyska marinen och armén under kriget, där många officerare "egentligen" var "bra", ändå begick de hemska brott mot mänskligheten bara för att de "lydde order".

 

 

Edit;

Tog bort textbiten "Lyder din farsa order?" från inläggets text, eftersom detta kanske möjligtvis kan upplevas av vissa som stötande i sammanhanget.

End edit.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-07-03 21:11:13 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
LOL @ (S). Alla röstade Nej när det var deras förslag från början.

Tja, skönt att veta att även politiker kan inse att de haft fel. Däremot bör man nog se mycket av resultatet i ljuset av populism och det faktum att sossarna gör allt för att vinna tillbaka makten. Hade de styrt idag är det inte alls lika säkert att de röstat som de gjorde.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Avstår man, är man en fegis som inte har i riksdagen eller något annat folkvalt "yrke" att göra.

Precis. Oavsett om kvittningsregler föreligger så bör man ändå gå dit för att upprätthålla förtroende för den lilla människan som betalar deras löner. Även om resultatet egentligen hade sett likadant ut så har man iallafall visat att man tar frågan på allvar, bryr sig och hörsammar upprördheten i landet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Anjuna Moon
Detta kanske kan vara av intresse:

Jodå, jag känner ganska väl till allt som händer kring just USA:s sätt att se och behandla denna fråga. Positivt därborta är dock att statens övermakt börjar ifrågasättas även där. Dessa tankar vi har om integritet och personlig frihet är nog ganska vanliga numer bland unga runt hela världen. Den gamla post-WW2-mentaliteten, som känns som en ny typ av protektionism, kommer såsmåningon att tvingas dö ut.

Det finns en gräns hur länge man kan skrämma sina undersåtar till acceptans av en paranoid översittarpolitik. Bland annat Östblockets fall påvisade detta. Dessvärre har vi beslutsfattare som fortfarande följer i de gamla spåren och lever i det förflutna.

 

 

[inlägget ändrat 2008-07-13 05:18:20 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att lägga mig i och avge mina åsikter kring det här så är jag helt emot FRA-avlyssningen.

 

För det första så känns det kränkande att vissa (dem som kommer jobba med avlyssningen med FRA) kommer kanske kunna se information som jag skickar över Internet, även om det är ett helt vanligt mejl eller vadsomhelst som man vill skicka privat till just den personen så kan det ändå finnas någon som suttit och läst det.

 

Jag skulle aldrig utgöra ett större hot vad allt innebär emot Sverige och bör därför inte vara orolig (enligt vad alla som är för FRA och FRA-förslaget själv påstår) men om jag vill disskutera bomber eller någon misstänk med min bästa kompis till exempel, då blir jag helt plötsligt misstänkt.

 

Det är också intressant hur jag läste i tidningen på senaste tiden att polisen får svårare att klara upp mindre brott och varför man inte satsar pengar på sånt istället för att lägga pengar på väldigt dyr (troligen) utrustingar för avlyssning och drivandet av det för att stoppa terrorister.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att fortsätta mitt inlägg:

 

Enligt bloggaren på följande sida: http://www.zaramis.nu/blog/2007/07/mer-perspektiv-p-terrorism.html

 

Som skrevs innan FRA-lagen kom på tal för övriga Sverige i alla fall, vad dem har haft för sig vet ju inte vi, och statistik som denna person tagit med är följande:

 

[log]Antal dödade i trafiken 1998 - 2007 (t.o.m maj 2007): 4871 (Källa: NTF)

Antal mördade de senaste 10 åren: 1000 (Källa: BRÅ)

Antal dödade i arbetsplatsolyckor 1997-2006: 504 (Källa: Arbetsmiljöverket)

Antal dödade i terroristdåd de senaste 10 åren: 0[/log]

 

Det finns viss ingen källa från terroristdåden, men det verkar någorlunda sann och detta är då bara inom Sverige. Men våran svenska FRA-lag gäller ju bara Sverige, så varför ska vi lägga ytterligare pengar mot terroristhot när det finns så mycket annat att lägga pengar för att rädda liv istället. Statistiken talar sitt tydliga språk.

 

För övrigt, så var det väl några år sedan som vi fick rösta för eller emot EURO-valutan här i Sverige om jag inte minns fel. Det är i alla fall demokrati, men vi fick inte rösta om FRA-lagen som också kommer eller kan komma beröra oss och den fick vi inte rösta om eftersom riksdagen o allt vad det heter redan visste hur röstningen skulle sluta. Var tog demokratin vägen här egentligen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

General Jaruselski (hette han så?) gjorde militärkupp i Polen under tidigt 80-tal. Min klasskamrat, som hade släkten i Polen, åkte dit för att fira jul.

 

"Du kan väl skicka mig ett julkort?"

-Javisst.

 

Julkortet kom fram i mars året därpå. Ett helt öppet julkort (typ vykort) med jultomten på. Polska censuren hade faktiskt integritet att stämpla vykortet "Granskat av polska censurmyndigheten"!!

 

-Tror inte FRA har stake nog att "stämpla" vår e-post med "Granskat/Avlyssnat av FRA"!!!

 

;)

 

Edit: Stavfel.

[inlägget ändrat 2008-07-14 18:37:10 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...