Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avlyssningsförslaget


SYS64738?

Rekommendera Poster

Det känns otrevligt att bo kvar i Sverige om avlyssningsförslaget går igenom:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1017254,00.html

 

Jag hoppas att tillräckligt många i riksdagen röstar emot förslaget.

Finns ju även folk i alliansen som är starkt kritiska till detta.

Hoppas bara dom gör det rätta och röstar emot det istället för att i alla lägen försöka hålla ihop alliansen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 98
  • Skapad
  • Senaste svar

 

Tycker inte det är något fel i förslaget. Som det står i AB's artikel gäller det avlyssning för att säkra Sverige från yttre hot. Har man inget att dölja som skulle kunna äventyra rikets säkerhet drabbas man ju inte.

 

Snarare konstigt att detta inte kommit tidigare. Om FRA ska kunna hitta tänkbara hot måste de ju kunna avlyssna samtliga kommunikationsvägar, även de civila.

 

Står för övrigt mer om förslaget på http://www.fra.se/omfra_faq_lag.shtml

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om FRA ska kunna hitta tänkbara hot måste de ju kunna avlyssna samtliga kommunikationsvägar, även de civila.

Detta blir nog ett uppsving för Posten, så länge FRA inte sprättar alla försändelser också!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man inget att dölja som skulle kunna äventyra rikets säkerhet drabbas man ju inte.

 

Det har aldrig slagit dig att oskyldiga kan drabbas?

För mig är det mer en principfråga, oavsett om jag har rent mjöl i påsen eller inte så har inte myndigheterna rätt att avlyssna sina medborgare.

Dom länder där man redan gör detta är inga demokratier, historiskt sett är det bara i diktaturer som DDR och Sovjet som såna här övergrepp mot sina medborgare. Sverige brukar ju slå sig för bröstet och påstå sig vara det mest demokratiska landet i världen, men i och med FRA:s förslag påminner Sverige mer om ovan nämnda diktaturer.

Det mest skrämmande är dom som inte förstår vidden av förslaget utan säger istället: "Har man inget att dölja drabbas man inte".

 

Jag låter mycket hellre några få möjliga terrorister gå fria än att ett helt lands befolkning ska avlyssnas.

Undrar hur mycket det skulle kosta med avlyssningsutrustningen?

Det kanske är därför som regeringen tokhöjer skatter på tobak, sprit, bensin och trafikförsäkringar för att få råd med svindyr avlyssningsutrustning.

 

Om FRA ska kunna hitta tänkbara hot måste de ju kunna avlyssna samtliga kommunikationsvägar, även de civila.

 

Och vem ska avlyssna FRA?

Eller alla andra makthavare för den delen?

Och vad är dessa diffusa hot?

En regering som vill avlyssna civila är väl ett hot om något.

 

 

Nej tyvärr, jag tycker dina argument är lika ihåliga som regeringens.

Går förslaget igenom skulle vi som är emot det lätt kunna sabba för FRA genom att lägga in fraser som t.ex. Assasinate Bush i varje e-mail vi skickar och varje inlägg som görs på forum. Man skulle kunna använda det som hälsningsfras i telefonen också.

Först då kanske FRA förstår det bristfälliga i förslaget och lägger ner det.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

-Benjamin Franklin

 

 

[inlägget ändrat 2007-03-08 15:28:14 av SYS64738?]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Jag håller med SYS, tillåter man avlyssning av "alla", är man inte demokrat längre.. Man är STASI.

 

Å andra sidan kanske det spelar noll roll.. Avlyssnandet sker högst antagligen redan.. Förslaget ska bara göra det lagligt.....

 

Idén om att klistra in suspekt text om terrorism i all e-post kan ju få avlyssningssystemen att "DOS"-a, men kanske kommer det då ett nytt lagförslag att det blir förbjudet att "DOS"-a på detta sätt??

 

"Försvårande av polisutredning", som i andra fall faktiskt redan är förbjudet i bland annat USA..

 

Nä, hela den fria världen verkar tyvärr vara på väg mot kvasi-demokrati. Med fri- och rättigheter i teorin, men i praktiken begränsade av massa undantag. Ungefär som teleoperatörernas reklam! (Ring "gratis"!, sen står det en jävla stjärna efter "gratis", den pyttelilla texten under stjärnan säger "4990:-").. Typ.

 

Teleoperatörerna verkar i en jämförelse (med mänskliga rättigheter/grundlagar/politrucker) vara ljusår ärligare, som i alla fall skriver ut en stjärna efter "gratis".. ;)

 

[inlägget ändrat 2007-03-08 17:07:02 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Jag håller helt och hållet med SYS64738 (och det är inte första tråden jag sagt vad jag tycker om system som Echelon). Det är ett sjukt förslag och ett hot på så väldigt många sätt, mer orkar jag faktiskt inte säga om det för förslaget gör mig matt vid blotta åtanken på att det skulle kunna gå igenom.

Kanske Bush fått en ny bundsförvant nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avlyssnandet sker högst antagligen redan

 

Jo, med lagarna vi har nu kan polisen få tillstånd att avlyssna telefonsamtal till och från individer skäligen misstänkta för brott.

 

Men med FRA:s förslag kan man godtyckligen avlyssna vem som helst, skyldig eller oskyldig.

Lagarna vi har om avlyssning idag är fullt tillräckliga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig för man gärna avlyssna vad man vill, om det ger något.

 

Tror dock inte att FRA har varit så användbar sedan kalla kriget. Deras existens börjar bli ifrågasatt och då kommer detta förslag som ett ogranaskat brev på posten.

 

Det jag är emot är dessa skattekronor som det kommer att kosta. Det borde kunna användas på bättre sätt. Till specialundervisning för de som behöver, stödpersoner till värstingar, till poliser på gatorna och till knarkpolisen.

 

Har man räkna med hur många mail det skulle bli som passerade landets gränser på en dag ? Hur ska man kunna med ett sökurval kunna hitta ett meddelande i en text-, ljud- , video-, powerpoint- eller bildfil på ett vettigt sätt ?

 

Sluta lek med skattepengar! Jag hoppas att detta är ett steg närmare regeringsskifte!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

SYS skrev:

 

Jo, med lagarna vi har nu kan polisen få tillstånd att avlyssna telefonsamtal till och från individer skäligen misstänkta för brott.

 

Men med FRA:s förslag kan man godtyckligen avlyssna vem som helst, skyldig eller oskyldig.

Lagarna vi har om avlyssning idag är fullt tillräckliga.

 

Jo, men jag tror vi "pratar förbi varandra":

Jag menade: Den "fel"-avlyssning som FRA/SÄPO etc. sysslar med hittills, och som hittills är olaglig, blir laglig med lagförslaget..

 

Kommunikation med "utlandet"???

-Om en e-post (inom Sverige) tar "omvägen" via norska servrar, är det alltså "okej" att avlyssna??? (exempel)

 

FRA har hittat ett väldigt bra kryphål för att avlyssna "i princip" allt!

Hur vet man som medborgare/konsument att kommunikationen sker enbart inom Sverige/tar omvägen över "utlandet"?? -Det vet man inte..

 

Jag har absolut inget mot att ta fast skurkar. Problemet är att jag vet att folk som har "tystnadsplikt" inte håller käft. Sverige hade ett liknande problem under andra världskriget där post/brevcensuren "läckte ut".. Trots tystnadsplikt läckte censorerna som såll.. Sen vet jag andra fall om tystnadsplikt (om privatpersoner) som inte hållits. Tja.. Nä, jag är oerhört skeptisk om den nya "censuren"..

 

Förtryck-Frihet-Förtryck-Frihet etc. etc. Ungefär som börsen, det går upp ett tag, sen går det ner...

 

Själv tycker jag att det var skoj att vi i väst hade demokrati och mänskliga rättigheter mellan 1945-2001 (generellt sett). Ganska lång tid utan krig-..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade: Den "fel"-avlyssning som FRA/SÄPO etc. sysslar med hittills, och som hittills är olaglig, blir laglig med lagförslaget..

 

Du verkar ha information som inte jag har. Det du beskriver är ett brott mot sveriges grundlag. Vad menar du ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar ungefär det samma som försvarsministern menade, fast han talade mellan raderna...

 

Givetvis är "allt" redan avlyssnat. Enda skillnaden om det blir lagligt, är att avlyssnarna inte kan åtalas..

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Nu är det inte många timmar kvar innan vi vet ifall Erich Honeckers, Stalins och Hitlers våta drömmar om övervakning av sina medborgare går igenom i sverige.

 

Jag har följt debatten och är allvarligt skrämd.

Förvisso vet jag hur människor i grupp fungerar, det visste ovanstående herrar också. De visste att majoriteten av befolkningen litar på att makten vill deras bästa för all framtid och att det aldrig någonsin kan komma regeringar som kommer att utnyttja detta formidabla vapen mot befolkningen som man nu är på väg att införa.

 

De som opponerar sig är statsfiender i diktaturer och konspirationsteoretiker i demokratier. Båda epiteten faller massan för varje gång eftersom det är enklare att lyssna på pappa än att tänka själv.

 

Denna lag är likställt med att ge ett barn vapen och säga till honom att "du får inte trycka på avtryckaren" och sätta ett annat barn att vakta den första. man tycks inte förstå vilka möjligheter framtidens regeringar får nu när man öppnar pandoras box. Men svensson kanske är så klok och framåtseende att han vet att i sverige finns det inga, och kommer aldrig att finnas, onda människor som vill ha makt.

 

Denna grop som de historieokunniga likgiltiga gräver åt sitt huvud att stoppa i har alltid varit stötdämpare åt diktaturer och odemokratiska styrelseskicks på deras väg mot makten.

 

Svenskarna är så totalt inbäddade i bomull att de inte längre har förmåga att se längre än till sin egen tillvaro "öööh...jag har ingenting att dölja öööhh.."

 

Tragiskt. Men, det är sant som det sägs; en befolkning har och får den regering den förtjänar.

 

[inlägget ändrat 2008-06-18 17:25:48 av Pentti H]

[inlägget ändrat 2008-06-18 17:27:02 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öhhhh.

 

Jag komm på en gräj. Kansche man kan köpa en tilägstjänst hos FRA som skule kuna heta rätstavning ?!

 

Dvs de rättar svavelen i ens mail på väg till mottagaren ?!?!?!;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Instämmer helt. Att dessutom spela på människors rädsla för (i det här fallet) terrorism är ett välbeprövat trick för att införa maskinerier i samhällen som annars aldrig hade accepterats.

Hade vi vid det här laget hunnit lägga in integritetsskyddet i grundlagen (vad hände med den diskussionen förresten?) så hade detta förslag inte kommit så här långt.

 

När man följde debatten var det också rätt skrämmande att se hur mycket energi som lades åt de klassiska gamla blockangreppen, istället för att diskutera sakfrågan till 100%. Riksdagen tycks verkligen inte se hur allvarligt och viktigt det är att inte skynda på sådana här beslut och att utreda riskerna långt mer än vad som gjorts

.

Såvitt jag vet har jag inte hört en enda fallstudie där FRA beskriver hur de planerar att utnyttja lagen. Man gömmer sig bakom kommentarer som att "den stora massan har inget att oroa sig för" eller ""naturligtvis kommer inte ALL trafik att lagras". So what, som individ är man bara en del av "den stora massan" tills någon bestämt sig för att sålla ut mig.

 

Dessutom försöker de lugna oss med att det bara är internationell trafik som kommer att beröras, inte kommunikation mellan svenskar. Jaså, bor alla svenskar i Sverige? Använder alla svenskar helsvenska mailtjänster som inte reläas ut och sedan in i landet igen vid kommunikation? Sicken bullshit.

EDIT: Vilken kul överraskning att se dig tillbaka här Pentti H, det var inte igår. Välkommen tillbaka!

[inlägget ändrat 2008-06-18 17:40:06 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir mer och mer övertygad om att hela projektet är ett beställningsjobb från USA/Nato. Väldigt mycket av Rysslands internettrafik går över Sveriges gränser på sin väg ut i världen (och även tillbaks till Ryssland) via bl.a. TeliaSonera International Carrier...

 

Enligt uppgift så kan det röra sig om så mycket som ca 80% av den ryska trafiken. Detta i kombination med FRA-lagen skulle ge Sverige mycket bra förhandlingsläge att använda insamlad data som handelsvara i med andra nationer och underrättelsetjänster eftersom lagen medger att FRA får "etablera och upprätthålla samarbete i underrättelsefrågor med andra länder och internationella organisationer."

 

Se t.ex:

http://www.idg.se/2.1085/1.168493

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Instämmer helt. Att dessutom spela på människors rädsla för (i det här fallet) terrorism är ett välbeprövat trick för att införa maskinerier i samhällen som annars aldrig hade accepterats.

 

Frågan är HUR tricket är utformat. Det finns ingenting som hindrar att ett land/stat beställer terroristdåd för att skrämma folket och sen använda det som argument för att i lugn och ro införa lagar och teknik för att övervaka varenda person, kvadratmillimeter och mikrosekund som finns.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, någonting konstigt måste det vara eftersom de så ihärdigt vill införa det trots att varje tänkande varelse förstår att den inte skyddar mot terrorism (som förespråkarna påstår)

 

Man kan på sin höjd få fast några småglin som vill skryta inför varandra att de tilverkat en socker och salpeterbomb.

 

Det enda förslaget gör är att ge makten möjlighet att granska "den som inte har någonting att dölja" de som har någonting att dölja gör det väldigt enkelt.

 

Tack Anjuna. Ja, det var några år sen. Jag har hängt på utrikiska forum för att göda mitt beroende av olika säkerhetsprogram.

 

Jag är också förvånad över att det inte har debatterats mer om grundlagen. Jag kan inte den tillräckligt, men kanske är det så att grundlagen egentligen inte har något integritetsskydd....jag har bara förutsatt det eftersom vi hittills levt i demokrati. Eller så är det som med religion; var och en är fri att tolka den som man vill...

 

för den som är intresserad (inte känner till Oscar Swartz) så har Oscar länge bloggat som ett djur om denna sjuka lag.

http://swartz.typepad.com/texplorer/

 

[inlägget ändrat 2008-06-18 18:47:13 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir mer och mer övertygad om att hela projektet är ett beställningsjobb från USA/Nato

 

Givetvis är det så.

Sverige och regeringen vill ju visa sig duktiga inför omvärlden och visa att vi också kan fånga terrorister. ;)

 

Hade nästan helt glömt bort att jag startade denna tråd för över ett år sedan, nu när jag fick bevakningsmail om att det kommit nya inlägg i tråden blev jag ju nyfiken så jag var tvungen att gå in och kolla.

När jag skrev inlägget i början av tråden trodde jag nog aldrig egentligen att regeringen verkligen var beredda att dra det hela så långt som man gjort nu.

Tycker det hela verkar väldigt olustigt och skrämmande.

Ännu mer fundersam blev jag när jag läste på någon blogg att moderata politiker kunde hotas med uteslutning om dom röstade mot förslaget.

Regeringen börjar bli farlig, man kan ju undra vad nästa steg blir om dom skulle få igenom detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då gick den igenom. Personval i sverige är bara kosmetika för att ge intrycket av att folk får vad de röstar för, att den man röstar på skulle ha någon slags integritet och kämpa för det han tror på. Till syvende och sist är politiker karriärister. Säger partiet att så här ska ni rösta så gör de så, oavsett vad de röstar på. Där finns ingen skillnad mella kommunister och moderater.

 

Om folkpartiet efter detta fortsätter kalla sig liberaler så är det en lika stor skymf som när Robert Mugabe diskuterar mänskliga rättigheter på internationella möten.

Sen kan vi ju inför framtiden komma ihåg att t.ex. socialdemokraterna i princip inte har någonting mot avlyssning av befolkningen, de ville bara ha lite kosmetika i förslaget så att det på pappret ser bra ut.

 

Om några veckor har alla glömt och undrar vad bråket handlade om, det har ju inte fängslats några oliktänkare....

 

Men vi har ju inget att dölja så framtiden är ljus.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-06-18 22:56:07 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tragiskt...

Både att lagen gick igenom och att våra politiker är så ryggradslösa!

Folk som ville rösta nej röstade inte alls för att gå någon "medelväg". De vågade helt enkelt inte rösta på det de ansåg vara rätt. Dessutom har vi ju hört hur en del politiker "våndats" inför omröstningen.

 

Det måste ju innebära att de känner sig tvugna att rösta på något de inte tror på, eller stöder.

 

Fy skäms riksdagen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om folkpartiet efter detta fortsätter kalla sig liberaler så är det en lika stor skymf som när Robert Mugabe diskuterar mänskliga rättigheter på internationella möten.

 

Haha, ja fp har väl inte varit riktiga liberaler sen Bengt Westerbergs tid.

 

 

Tragiskt att förslaget gick igenom, undrar hur det funkar nu, om det är möjligt för nästa regering att lägga ner signalspaningen?

För regeringen vi har nu sitter ju knappast kvar efter 2010, särskilt inte efter detta.

Hade man haft en folkomröstning om FRA-förslaget så hade det troligen blivit över 80% nej, snacka om att man kört över väljarna.

 

Såg dessutom att mitt hatobjekt nr. 1 i regeringen, Fredrik Federley, givetvis ändrade sig och röstade ja till förslaget.

Bara ännu en anledning att hata denna politiker-brat till snorunge som någon borde ge ett rejält kok stryk så han växer upp nån gång...

 

[inlägget ändrat 2008-06-19 02:42:39 av SYS64738?]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Regeringen börjar bli farlig

För regeringen vi har nu sitter ju knappast kvar efter 2010, särskilt inte efter detta.

Det här är ju dock något som tycks ha stöd från maktgalna eller förståndshandikappade idioter från alla partier.För en gångs skull tror jag att vi bör vara överrens om att något håller på att ske i vårt land som inte är styrt av partipolitik utan av en yttre säkerhetsattityd som våra folkvalda inte är mogna att hantera överhuvudtaget.Det känns som större delen av dessa idioter vi kallar våra representanter spenderar sin tid framför amerikanska dokusåpor eller Fox News.

 

Kul att se dig också förresten SYS :thumbsup:

[inlägget ändrat 2008-06-19 03:59:03 av Anjuna Moon]

 

EDIT: Jag såg just att runt 20% i riksdagen AVSTOD från att rösta. Att en sådan här diskussion, som påverkar och engagerar större delen av befolkningen, resulterar i ett sådant bortfall av engagemang hos våra folkvalda borde vara en rejäl anledning till att fundera över om vi verkligen lever i en demokrati. Var i helvete höll dessa 20% till? Satt de och tittade på fotboll medans de sket i min framtid?

 

 

[inlägget ändrat 2008-06-19 04:22:54 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Sidetrack - SYS/Rodden och alla andra där vi inte alltid står på samma sida: Är det inte intressant att vi ändå har en hel del grundläggande tankar gemensamt. Sådant bör man förvalta, det öppnar för bättre och sundare diskussioner mellan människor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjänare Anjuna....länge sedan sist.

 

Håller med alla om att det är skrämmande.

 

Läser man på denna sida:

http://www.stoppafralagen.nu/

 

Så är det ganska mycket blockpolitik ändå. Blått röstade Ja och Rött röstade Nej (förväntade resultat). Även om de största röda partiet (sossarna) tyckte bara att det handlade om teknikaliteter som dom inte kunde ställa sig bakom.

 

Har dock pratat med en del personer om detta privat från båda blocken och de personer har varit i princip 100% från båda håll att ingen stödjer FRA. Så ännu en gång har våra politiker satt sig över våra huvuden och bestämt åt oss något som majoriteten (verkar det som) inte stödjer.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[inlägget ändrat 2008-06-19 05:20:11 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...