Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Cechise

Fondvägg

Rekommendera Poster

Jag ska tapetsera en fondvägg i min lägenhet. Tapeten är en svart fototapet med en bild på en blomma. Ytan är blank har jag förstått det som och detta ska göra att tapeten blir lite svår att sätta upp (är väl styvare eller nåt). Men iaf så är det otroligt viktigt att alla skarvar blir exakta och att motivet passas in så exakt som möjligt för att bilden ska se bra ut.

Jag känner mig väldigt begränsad inom tapetseringskonsten och ringde och frågade en målerifirma vad det skulle kosta att ta dit nån som satte upp väggen så det blev garanterat bra (firman rekommenderades av företaget som sålde tapeten). Mannen jag pratade med där sa att det kunde ta 1-2 dagar (8-16h arbete) att få upp väggen och att detta skulle kosta 7000-8000 (16h).

Deras timpeng är väl inget att säga om, låg runt 400inklmoms, men jag tycker detta låter som orimligt lång tid. Tom 8h låter som väldigt mycket jobb för att sätta upp 7 våder på en 3-4 meter lång vägg (inga hörn, inga konstigheter) även om man måste göra underarbete först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske skulle ställa min fråga också :)

Är det nån som har någon erfarenhet av att sätta upp sån här typ av tapet eller av att hyra in folk till tapetsering?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänta lite nu? snackar vi om att sätta upp 7 våder tapet?

Förutsatt att underarbetet är bra och att det bara är att smacka på tapeten på väggen så ska ett sådant jobb max ta en 2-3 timmar.

Jag är lite osäker på hur din tapet ser ut, hur mönsterpassningen är (förstog som att den var kunde vara rätt jobbig) och hur styv den är så kan tiden kanske dras upp lite. Men jag skulle med rätta vilja påstå att du bör kunna hitta en duktig hantverkare som fixar det på max en dag (och då har jag tagit i imin bedömning av tidsåtgång).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack. Det var ungefär vad jag förväntade mig att det skulle kunna ta.

Får fortsätta leta efter nån vettig firma som kan fixa det på riktigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå

Såg mitt inlägg och tänkte bara uppdatera lite. Jag tog hjälp av min käre far och vi lyckades sätta upp väggen på någon timme. Ser hur bra ut som helst. Spikrakt och jättecentrerat.

Så ni kan sluta oroa er för mig nu :-)

[inlägget ändrat 2007-05-08 21:37:41 av Cechise]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Så ni kan sluta oroa er för mig nu :-)

Phew! :)

Farsor är bra. Min har i vår byggt om hela mitt kök så nu ser min lägenhet riktigt schysst ut. :thumbsup:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har just fått mitt nya kök men det står fortfarande omonterat i vardagsrummet. Har problem att få tag i nån montör som kan sätta upp det.

Kanske blir till å kalla ner fadern igen ändå :-) ovärdeliga såna där föräldrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mannen jag pratade med där sa att det kunde ta 1-2 dagar (8-16h arbete) att få upp väggen och att detta skulle kosta 7000-8000 (16h).

Två dagar!? Jobbar de med gipsade händer eller vad handlar det om?

A.C.Magic

power to the people

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
För att inte tala om när ni förväntas vara farsor som ska hjälpa till!

Åja, det är en give-and-take värld. Alla delar med sig av den expertis just de sitter på. Föräldrarna får gratis professionell datasupport och jag ett kök, big deal.

:)

[inlägget ändrat 2007-05-09 14:14:58 av Anjuna Moon]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis. När föräldrarna blir helt apatiska nervvrak för att något strular med datorn, då får man tillfälle att betala tillbaka :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har faktiskt funderat mycket på det där. När jag blir äldre och får barn, eller bara skaffar hus för den delen. Vem ska då fixa grejer som går sönder, mecka med bilen och sitta inne med alla svar.

Kommer springa yrkesmän hemma hos mig dygnet runt. Blir väl dem som får uppfostra mina barn också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...