Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Evakuera?


Einar Zettergren

Rekommendera Poster

Einar Zettergren

Jag stör mig på att man säger t ex "30 människor evakuerades från byggnaden".

 

Men att evakuera en människa innebär väl att man suger ut inälvorna ur henne? Mer korrekt torde vara att säga "byggnaden evakuerades på 30 människor".

 

Medan jag ändå är i gasen vill jag gnälla på att många inte kan pluralformen på minut och sekund. I st f det korrekta "minuter" och "sekunder" förekommer alltför ofta "minutrar" och "sekundrar" (* ryyys *).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser det som att "30 människor sögs ut från byggnaden", och då tycker jag det är riktigt. Men din variant är också rätt.

 

Minutrar o d låter inte bra, det håller jag med om. Men språket är levande, och används ett uttryck av många kommer det till slut att bli accepterat. Jämför "jag stör mig på" som är en sammanblandning av "jag irriterar mig på" och "det stör mig".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Einar Zettergren
Men språket är levande, och används ett uttryck av många kommer det till slut att bli accepterat.

 

Den typen av svar får man så fort man påpekar något som är inkorrekt i dagens norm. Med den attityden, är det någon som helst poäng med ett Språkvård-forum? Poängen är väl just att försöka stoppa folk från att säga/skriva fel, och därmed förhindra att dagens felaktigheter blir morgondagens norm? Annars reduceras det till ett gnällspiksforum.

 

Det borde gå att nydana språket utan att bryta mot dagens norm. Man har ju tidigare försvenskat ord från bl a tyska, franska, romani och senare engelska och nu även farsi etc via "blattesvenska". Det är mer intressant än att komma dragandes med "minutrar"...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du förstod tydligen inte, jag håller med dig om minutrar, försökte bara förklara att om folk använder detta kommer det antagligen att bli accepterat.

Jag accepterar också "stör mig på" även om jag tycker lika illa om det.

 

Slutsats: Jag använder varken minutrar eller "stör mig på", men jag kan inte göra något åt att folk använder dessa uttryck.

 

Vad beträffar Språkvård här på Eforum, tycker jag att det är bra att man kan ventilera sina åsikter. Denna avdelning har inte på något sätt en styrande funktion i utvecklingen av svenska språket vad jag vet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Einar Zettergren

Att påtala rena språkfel tycker jag har en språkvårdande funktion. Ett forum som detta kanske kan få dess besökare att ta påpekandena till sig, eller åtminstone fundera över dem.

 

Sedan finns det ju gränsfall, där det är mer en tolkningsfråga, och då kan det bli intressanta diskussioner i sådant här forum.

 

Slutligen skall jag nappa på din tidigare avledning om mitt påstådda "fel" med "jag stör mig på". Jag tycker att "störa" och "irritera" i detta sammanhang är tämligen synonyma, och om de används reflexivt så går det inte att komma från ett "på" efter det reflexiva pronomenet. Jag får stöd i SAOB för detta; kolla http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ och sök upp "störa", v2, sektion 5b. Motsvarande finns inte i SAOB för "irritera". Man kan ju spekulera i att det beror på bokstaven "i" behandlades mycket tidigare än bokstaven "s"; den tidigaste referensen för "störa sig på" är från 1992. Kanske "i" inte uppdateras så snabbt, har någon i detta forum tillgång till senaste SAOL och kan kolla "irritera"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis ska vi fundera över hur vi uttrycker oss. Det gör det enklare att bli förstådda. Men språket är levande och reglerna anpassas till språket, inte tvärtom. Man får hoppas att i första hand media låter bli att använda minutrar o d. Då kanske sådana missfoster försvinner av sig själva.

 

mitt påstådda "fel" med "jag stör mig på"

Fel? Jag anmärkte på detta eftersom uttrycket inte passar mig. Men ok, det blir mer och mer vanligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars reduceras det till ett gnällspiksforum.

 

Man kan väl ha olika åsikter om vad som är språkutveckling och vad som är slapphet/okunskap?

 

Man ska väl inte behöva acceptera vilken skit som helst men å andra sidan tycker jag det är rätt fascinerande att se hur vissa sätt att uttrycka sig blir alltmer accepterade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...