Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Midi till Audio i Cubase SX


Smaragd

Rekommendera Poster

Har just lyckats skapa mitt första projekt i Cubase SX 2.0 och vill nu få ner alltihop till en wav- eller mp3-fil. Problemet är att <Export Audio Mixdown> enbart lägger ner audiospåren. Inte så konstigt i och för sig. Midi spåren måste spelas ner till ett audiospår först. I hjälpfilerna står det bara:

 

"To make a complete mixdown containing both MIDI and audio, you first need to record all your MIDI music to audio tracks (by connecting the outputs of your MIDI instruments to your audio inputs and recording, as with any other sound source)."

 

Jag fixar inte detta! Hur kopplar jag min Midi output till min Audio input ?

 

Någon som är bra på Cubase? Själv nybörjare.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Hur lyssnar du på MIDI idag? Har du en "riktig" synt, eller en mjukvarusynt?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Santa Cruz DLS synth [Emulerat]

 

Det är alltså de ljuden som fanns på datorn. Vet inte om de finns på ljudkortet eller någon annastans på datorn.

Midi in = Santa Cruz External MIDI [Emulerat]

Midi out = Santa Cruz DLS synth [Emulerat]

 

Jag har andra plug-ins att välja också såsom:

B4, Orchestral, Super Quartet, Embracer, Monolouge

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Vet inte om de finns på ljudkortet eller någon annastans på datorn.

 

Ljuden produceras av mjukvarusynten då det kommer MIDI-data, alltså även då man gör en mixdown. Finns det nån inställning i synten där man kan enabla/disable mixdown eller liknande?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte ens hur man kommer åt synten i datorn.

 

Som jag förstår det måste man ju på något sätt spela in midispåren till ett audiospår ?

 

Ur hjälpfilerna:

"To make a complete mixdown containing both MIDI and audio, you first need to record all your MIDI music to audio tracks (by connecting the outputs of your MIDI instruments to your audio inputs and recording, as with any other sound source)."

 

Eller har jag fattat helt fel?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar faktiskt som att midi filerna kommer med när jag inte använder en Emulerad synt. testade med B4 mjukvarusynt som är en orgel och den kom faktiskt med i min wav-fil.

 

Vad är en emulerad synt ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Som jag förstår det måste man ju på något sätt spela in midispåren till ett audiospår ?

 

Nej, inte om det är en mjukvarusynt, så skapas ljuden direkt i datorn och finns då tillgänliga för Cubase via VST, och kommer med vid en mixdown.

 

Om du däremot har en hårdvarusynt, då måste du först spela in dess ljud som audiospår. Är det dessutom en multitimbral synt (alltså kan spela ljud från flera midi-kanaler på en gång) bör du spela in varje kanal för sig.

 

Vet inte ens hur man kommer åt synten i datorn.

 

Då är jag nyfiken på hur du fått det att fungera...

 

Det jag menar med mjukvarusynt, är alltså en VST-synt du installerat i Cubase, och då finns den som ett plugin där, under VST Instruments.

 

Om det är en synt du installerat i Windows, då måste du i så fall koppla Line-out till Line-in och sen spela in det ljudet alternativt om ditt ljudkort har "record what you hear", så kan du använda det, men inget av dessa är att rekomendera.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag börjar så smått förstå.

 

Från början valde jag inga plug-ins alls. Dvs det du kallar mjukvarusynt.

 

Jag kopplade helt enkelt in mitt midi-keyboard (ingen synt bara ett dött keyboard köpt för att koppla till datorn) valde precis som jag sa tidigare

Midi in = Santa Cruz External MIDI [Emulerat] = Mitt keyboard

Midi out = Santa Cruz DLS synth [Emulerat]

 

Datorn har Turtle Beach Santa Cruz ljudkort så jag utgick från att Santa Cruz DLS synth var en mjukvarusynt i ljudkortet. Vad kan det annars vara?

 

Jag kunde också valt Microsoft MIDI mapper [Emulerat] eller Microsoft GS Wavetable SW Synth [Emulerat] men dessa lät inte lika bra (om man nu kan använda ordet bra om dessa ljud överhuvudtaget)

 

Ok, med dessa emulerade syntar kom inget ljud med i wav-filen. När jag däremot använde mig av VST-pluggarna B4, monolouge och embracer så verkar ljudet komma med. Problemet är att jag inte verkar ha någon mjukvarusynt med trummor.

 

Tack för tipsen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Ok, jag börjar så smått förstå.

 

Underbart! Visst är det kul att lära sig?

 

Santa Cruz DLS syn

 

Jag har ingen som helst aning om vad det är för synt, men ju mer du berättar, desto mer tror jag det är en "Windows synt", vilket är mer eller mindre värdelöst i dessa sammanhang.

 

så jag utgick från att Santa Cruz DLS synth var en mjukvarusynt i ljudkortet

 

Jag är inne på samma linje.

 

Jag kunde också valt Microsoft MIDI mapper [Emulerat] eller Microsoft GS Wavetable SW Synth [Emulerat] men dessa lät inte lika bra

 

Dom finns där enbart för att det ska finnas nån form av MIDI-stöd i systemet, men det låter *#$@%&¤. Dessutom har det dett MIDI dåligt rykte om att låta dåligt, som om MIDI har med det att göra...

 

Ok, med dessa emulerade syntar kom inget ljud med i wav-filen. När jag däremot använde mig av VST-pluggarna B4, monolouge och embracer så verkar ljudet komma med. Problemet är att jag inte verkar ha någon mjukvarusynt med trummor.

 

Själv använder jag Hypersonic när jag gör musik, det låter bra och är enkelt använda, samtidigt som man har en del möjligheter att påverka ljudet. Dock håller det inte professionell klass i något avseende, men det fungerar för en låtskrivare och för att göra demos med.

 

Annars, en trumsynt du ska kolla på, är Addictive drums, den är snorbra :) Givetvis beror det på vilkens sorts musik du gör, men testa den gärna.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...