Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Radeon DDR eller GeForce 2 GTS


Chemist

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa ett nytt grafikkort, är det någon som kunnat jämföra ATI Radeon DDR 64 MB VIVO mot ett GeForce 2 GTS 32MB eller 64MB?

 

Har läst att Radeon ger en bättre bild i höga upplösningar (1600x1200) vilket skulle vara trevligt. Korten verkar vara likvärdiga om man kör 32 bpp och höga (>= 1024x768) upplösningar. GeForce:en är snabbare i 16 bit, fast man kör ju inte 16 bpp på ett kort som kostar 3000+.

 

Datorn kommer att vara en 866 MHz PIII med ASUS i815 MB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GF2 är snabbast!

 

ATI kortet ligger väl i samma klass som typ GF1 ocg GF2MX. ´64Mb minne är inte nödvändigt ida.

 

/Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja.. Radeon är juh en aning snabbare än ett GF2 i höga upplösningar. Men å andra sidan så finns juh GF2Ultra som spöar det direkt ;)

 

Jag skulle nog vänta ett bra tag till innan jag vågar lita på att ATI levererar riktigt bra fungerande OpenGL-stöd....

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GeForce2 Ultra finns inte ute....

anledningen är att minnestillverkarna inte kunnat tillverka DDR SDRAM som klarar att operera med en frekvens på 460Mhz (effektiv) ännu.

Så GF2Ultra är försenat ett bra tag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog valt ett utav geforcekorten på grund av Nvidias utmärkta drivrutiner och även att deras äldre chips får stöd för nya drivrutiner.Tar man titt på några andra tillverkare så verkar dom efter någott år inte vilja lägga ner någon energi för komma ut med nya drivrutiner.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Iom Detonator3 så är radeon alltid långsammare, kolla på toms, han har en shootout mellan en massa Geforce och Radeon 64

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag valde ATI:s kort i alla fall och det verkar vara ett mycket bra kort!

 

Har redan ett GeForce SDR (mem OC till 200 MHz) och en kompis har ett GeForce 2 GTS så jag har gjort en del jämförelser.

Bildkvaliten på Radeon är MYCKET bättre i 2D (1600x1200@85 på en Nokia 445XPro) än både GeForce 1 & 2. 2D är viktigt då jag programmerar väldigt mycket.

Färgerna är också klarare med Radeon, både i 3D och 2D.

64 Mb verkar behövas i Unreal Tournament i alla fall. Jag kan utan problem köra 1280x1024x32, med GeForce 2 blir små irriterande pauser ibland när det är mycket action. Pauserna försvinner om man kör 16 bit eller 1024x768x32.

Kortet gick att överklocka till 200 MHz core och 200DDR(400) MHz mem!

 

Detta är mitt första ATI kort och jag kan varmt rekomendera det, framförallt om man har en stor monitorn eller vill köra DVD film på sin TV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...