Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Dual boot

freke

Recommended Posts

Har Kubuntu och XP installerat på min hårddisk och jag har fått valt när jag startat datorn vilket OS jag vill starta.

Men sedan jag ominstallerade XP så kommer jag inte åt Linuxpartitionen. Den finns fortfarande kvar men jag får inte möjlighet att komma åt den när jag startar då XP startar direkt. Hur ska jag gå tillväga för att komma åt kubuntu igen?

/robban

Jag är inte hemma på ubuntu men det bör finnas ett sätt att fixa

installation genom att boota från ubuntu cd. När du installerade om XP

skrev den över mbr

För att undvika detta.

Installera "linux" bootlooder i början på /-partitionen.

antag att /-partionen är hda5

kopiera med dd och tex en Exton Knoppix v5 CD början på /rootparttionen till en fil

#dd if=/dev/hda5 of=lkubuntu.a5 bs=512 count=1

of namnet kan vara bara linux

men jag föredrar att av namnet se lite mer.

bra om man har tex 4 linuxdistributioner på datorn att välja mellan,

kul av testa tycker jag.

kopiera lkubuntu.a5 till c:

editera c:\boot.ini

lägg till raden

c:\lkubuntu.a5="Kubuntu 6.06 hda5 7 mars 07"

du kan skriva vad som helst mellan " "

men jag tycker det är bra med lite information.

Innan du installerar om XP spara lkubuntu.a5 och boot.ini på tex en diskett

så är det bara kopiera in dem på c:\

sedan.

Om du börjar hårdisken med en parttion på 8MB med DOS från tex bootdisk.com och lägger XP på d:

så behöver du bara editera boot.ini efter om installationen.

Går väl också med Free DOS så du inte bryter mot några licenser

Nackdelen med att använda grub är de gånger den överhuvudtaget inte klarar starta linux.

Håller på och fixa en Compaq 5373 som vänner till ägaren installerat någon linuxdistribution med grub som starthanterare på.

Och grub misslyckas med att starta linux.

Varpå vännerna gav upp.

Använde LILO när jag installerade Mandriva 2007 (Mandriva har LILO som default numera, efter en kort tid med grub vad jag tror) och inga problem.

Tyvärr har de ggr jag varit tvungen använda grub allt för ofta präglats av problem.

Och nackdelen med att lägga starthanteraren i MBR (LILO eller Grub) är att tar man bort linuxdisten som grub ligger i så går det inte att starta något annat operativsystem på datorn, Windows eller Linuxdistributioner överhuvudtaget från hårddisken. Utan handpåläggning och installation av ny MBR.

Jag står ut med omaket vid ny kärna.

Det är precis som de andra här skriver.

Men efter att ha haft problem med en krasch och ominstallation, så löste jag det på ett sätt som jag tror har beskrivits här för ett bra tag sedan.

Jag installerade grub, men behöll det på disketten. Därför behöver jag bara sätta i disketten om jag vill starta med grub och komma in i linux (i mitt fall ubuntu).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...