Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Installera Vista på ny partition

Sippeangelo

Recommended Posts

Sippeangelo

Okej.

Nu var det så att jag har köpt en Windows Vista Ultimate, och jag vill installera den på en annan partition på min hårdisk för jag vill inte ge upp Xp än.

Problemet är att först hittade jag inget sätt att skapa en partition, så jag gick in i Vista installationen för att kolla om det fanns ett sätt att skapa en ny partition som jag kunde installera på, som jag viste fanns i XP installationen.

Jag såg något och tryckte, den skapade någon sorts partition-grejj och i en dialogruta frågade den "Om du gör detta så kan gu inte skapa nya partitioner senare" eller något i den stilen.

Jag tror att jag gjore en "Utökad" partition.

Jag tryckte på OK och den gjorde någonting, men jag fich ingen ny partition. Allt va som förut.

Nu har jag googlat runt lite och lyckats starta Återställningsconsolen som jag körde Diskpart i.

Men det gick inte, den sa bara att den inte kunde skapa en till partition.

Jag skrev "help diskpart" och såg att man kunde få en GUI version om man bara srev diskpart.

Jag skrev Diskpart och fick upp menyn man får upp i Windows XP installationen.

Men det fanns inget opartitionerat utrymme!!!

Okej, hoppas att jag har förklarat det bra.

Nu till frågan:

Måste jag göra den aktuella partitionen mindre? Hur i sånt fall?

Demot på PartitionMagic är så dumt...man borde i alla fall få använda programmet i minst två dagar ;)

Sippeangelo skrev:

Nu var det så att jag har köpt en Windows Vista Ultimate, och jag vill installera den på en annan partition på min hårdisk för jag vill inte ge upp Xp än.

Välkommen till Eforum!

Hur stor är din hårddisk där du har XP? Tror inte Vista innehåller verktyg för att krympa en partition med ett befintligt operativsystem, utan det får du göra i XP. Däremot kan du med Vistas verktyg utöka en partition med Vista, om det finns opartitionerat utrymme på hårddisken. Du kan också krympa partitionen med Vista om den är tillräckligt stor. Räkna med minst 25-30GB för Vista. Själv installerar jag inte Vista på en partition mindre än 50GB, men oftast 75 eller mer.

Sippeangelo

Jag har redan XP, och ska installera Vista på en ny partition så jag kan ha två operativsystem.

Men nu löste det sig.

Det fanns inget opartionerat utrymme så nu krympte jag C: med 18 gb och skapade en ny partition (V: för Vista ;) på 18 gb.

Installerade Vista och nu funkar allt perfekt!

Installationen av Vista tog upp 9 gb, så jag har fortfarande 17 gb ledigt?!

Konstigt eftersom...ärs, huvudsaken är att det funkar!

Tack så mycket!

Sippeangelo skrev:

Installationen av Vista tog upp 9 gb, så jag har fortfarande 17 gb ledigt?

Vill du ha lite mer ledigt utrymme kan du ta bort hiberfil.sys, såvida du inte använder hibernation. Hiberfil.sys tar lika mycket hårddiskutrymme som du har RAM.

Starta Kommandotolken genom att högerklicka på den i startmenyn och välja Kör som administratör. I kommandotolksfönstret skriver du följande:

powercfg -h off

Sedan trycker du Enter.

Sippeangelo

Oj! Tack så mycket!

Det behövdes verkligen!

Edit:

Hmm...den säger att jag inte har behörighet att aktivera eller inaktivera funktionen för viloläge.

Jag har fulle adminrättigheter, måste jag skriva mit lösenord någonstans?

[inlägget ändrat 2007-03-06 20:41:48 av Sippeangelo]

Sippeangelo skrev:

Hmm...den säger att jag inte har behörighet att aktivera eller inaktivera funktionen för viloläge.

Startade du kommandotolken som "Kör som administratör"?

Hej!

Jag har en liknande fråga och lånar därför tråden.

Jag har en ny hårddisk (Raptor 74GB) som jag ska partitionera och lägga in XP. Senare vill jag ha Vista på samma hårddisk, men på en annan partition. Jag tänkte därför partitionera hårddisken nu i två delar (ca 20GB för XP och ca 50GB för framtida Vista), kan jag sedan lägga in Vista på den andra partitionen eller måste man skapa en ny partition vid Vista-installation?

Tacksam för svar!

Salmone skrev:

Jag har en ny hårddisk (Raptor 74GB) som jag ska partitionera och lägga in XP. Senare vill jag ha Vista på samma hårddisk, men på en annan partition. Jag tänkte därför partitionera hårddisken nu i två delar (ca 20GB för XP och ca 50GB för framtida Vista), kan jag sedan lägga in Vista på den andra partitionen eller måste man skapa en ny partition vid Vista-installation?

Du behöver inte skapa en ny partition, utan väljer 50GB-partitionen för att installera Vista. Antingen bootar du med Vista-DVD:n eller så installerar du Vista inifrån XP.

Bootar du med Vista-DVD:n så blir Vista på C och XP på D, när du sedan loggar in med Vista. Loggar du in med XP blir XP på C och Vista på D.

Installerar du Vista inifrån XP, så blir Vista på D och XP på C, oberoende av vilket operativsystem du startar med.

Tack för svaret, det var som jag hoppades då!

Man bör göra båda partitionerna primära, va?

Salmone skrev:

Man bör göra båda partitionerna primära, va?

Jag gjorde båda partitionerna primära.

Jag har också installerat Vista på en opartitionerad partition. Vista formaterade med automatik den partitionen vid installationen.

Sippeangelo

Jag gjorde en sekundär (tror jag, det var inte en primär i allafall) och installerade Vista på den.

Går hur bra som hellst (tror jag :P)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...