Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vid installation av OP-system hittas ingen harddisk drive??

palle284595

Recommended Posts

palle284595

Hej är det någon som har varit ute för samma sak. Jag bootar cd o väljer ny installation. Efter att allt har initierats i vanlig ordning o gåtts igenom får jag detta medelandet. Misstänker starkt att det är en SCSI.

När hårddisken sitter på primär IDE o cd:n på sekundär,bootar inte cd:n.Den syns då inte i utforskaren heller.De är rätt byglade(master).Bootningen är också rätt inställd i BIOS.

Sätter jag cd:n på primär o alla inställningar efter det bootar den. Vid denna koppling sätter jag HD:n på ATA 100 sidan o den hittas vid uppstart men vid installation av nytt OP-system kommer samma medelande,som ovan beskrivits.

Tacksam för svar

Misstänker att det är byglingen, har du provat med att bygla "Cable Select"? Har du testat att sätta disken på Primary (master) och CD på Secondary (master)?

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

palle284595

Hej Nisse

Jo jag har testat med primär o sekundär som du menar o då båda som master förståss.Har inte testat cable select. Min erfarenhet av bygling är inte stor men master o slave har jag nog lite koll på. Däremot undrar jag varför det verkar finnas olika varianter på min HD att bygla-T.ex 16 heads eller 15 heads.Eller 2GB clip o auto spin disable. Vad detta betyder har jag ingen aning om.

palle

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...