Just nu i M3-nätverket
Jump to content

TV

Paema

Recommended Posts

Hej!

Min far har just köpt en kabel för 400:- för att kunna se tv-anytime mm i TV:n och inte på dataskärmen.

Nu är det bara det att den kabel han blev rekommenderad ger lite arbete varenda gång han skall titta.

Han får dra ur vanliga bildskärmen och sedan sätta i denna kabel i det uttaget.. Han har ett uttag på tv:n som det står pc på som han sedan sätter in andra änden i.

Ni har ju precis hjälpt mig med tv-out här på forumet.. Men nu har han ju den där dyra kabeln...Så TV-OUT kan han ju inte använda.

Finns det något sätt att använda den på?

Bredvid bildskärmsutaget(eller vad det heter../kontakt?/port?) finns två andra uttag:

TV-OUT och DVI-OUT inget av dem kan ju ta denna kabel.

Det finns ett uttag under mus o tangetuttaget som har en symbol som ser ut som en TV-Skärm. Går denna att använda på något vis?

Eller finns det någon "övergång" från denna kabel typ till t.ex. TV-OUT?

Eller finns det en förgrening så man kan stoppa i två kablar på bildskärmsuttaget liksom?

Han har inte kvar kartongen, tyvärr, annars hade man ju bara kunna lämna tillbaka denna o köpa allt för halva priset. Han blev rekommenderad denna på en audio/videobutik...

• 2 weeks later...

Vad för kabel? VGA-kabel? Klarar TVn DVI/VGA och skärmen det andra eller ena? Koppla då TVn med VGA och skärmen med DVI så har du bra signal till båda.

Dela/förgrena kabel. Vad för kabel? DVI - inga problem att hitta växlar fast de kostar... VGA borde finns men just nu hittar jag ingen...

så vad för kabel/kontakt talar vi om och det går inte att kringgå problemet genom att sända VGA eller DVI till resp. skärm/TV?

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Ja.. vad kabeln heter vet jag faktiskt inte... Jag ringde just upp min styvfar och frågade om han visste. Det gjorde han inte. Det han använder idag är alltså en likadan kabel som man sätter mellan bildskärmen och uttaget på burken(Vet inte vad man kallar det, towern?).

Den kabel han köpt är 10 meter lång, det är enda skillnaden mot den han förut använde. Så TV:n blir hans bildskärm. Bökigt då TV:n är två rum bort ifrån datorn!

Undrar nu om kabeln är värdelös. Eller går det att köpa någon sorts "kontakt" så han kan ha två bildskärmar på bildskärmsuttaget?

Det går ju bra detta med, men som sagt så får man ju hålla på och byta mellan kabeln till vanliga bildskärmen och kabeln till TV:n. Dessutom kan man ju bara nyttja en bildskärm i taget...

Det som behövs är alltså en "dubbelkontakt" till ett bildskärmsuttag på "burken".

Detta är svårt när man inte vet vad något heter. Försökt söka efter lämplig kontakt men vet ju inte riktigt vad man letar efter. Vet ju inte ens om de finns.:)

Platt fyrkantig kontakt eller lite större, med 15 (? tror jag) pinnar i sig?

Klarar grafikkortet av att ge DVI-A om den senare typen av kontakt? Då kan man skaffa en DVI->VGA adapter och där ansluta VGA-kabeln.

Be din styvfar surfa ut på nätet, exv. Kjell&Company eller Clas Ohlson, och leta reda på en liknande kabel som den han köpt.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Det är en lite större med tre rader med pinnar, 15 st.

Det är en hamakabel. Bad honom kolla på clasohlosson vad det var för kabel han köpt. Han säger att det "bara är en vanlig bildskärmskabel som är 10 meter". Jag har ju sett den så jag kan nog kolla. Men, vad är VGA? Är det så den där kablen heter alltså? Och då kan han utnyttja sitt DVI-uttag med hjälp av en VGA-adapter?

Har jag fattat rätt? Många nya begrepp för mig.

http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/DVI/

Kanske:

http://www.kjell.com/?item=68110&path=

Om grafikkortet kan leverera DVI-A via sin DVI-kontakt (vad för grafikkort?)

Men, vad är VGA?

VGA är den äldre analoga standarden för att ansluta skärmar till datorer. VGA-kabel, VGA-kontakt...

http://en.wikipedia.org/wiki/Vga

DVI är modernare och digital (men delvis med stöd för VGA).

Sedan, om det ovan går, återstår bara ett litet problem med mjukvaran i datorn. Inget som inte går att lösa...

Första steget är att få bild på Tvn och skärmen parallellt, nästa steg att få upp Tv-Anytime på TVn.

/T

Tack snälla för hjälpen! Sjyst av dig o länka så jag förstår lite bättre.

Det är så svårt o leta på olika sidor när man inte vet vad man letar efter.

Ska åka hem till styvpappa så vi kan läsa all info och kolla allt ihop.

Får se om vi får ihop det, annars hör jag väl av mig igen.:)

Stort tack ännu en gång!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...