Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken GPS?


Satirize

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag ska tipsa mina föräldrar om en lämplig GPS-mottagare som de ska ha i bilen. De viktigaste kraven är att den ska vara lätt att lära sig och att använda, samt att den ska uppdatera och ge instruktioner snabbt så att det inte blir några onödiga felkörningar. Sedan ska den gärna gå att ladda i bilen så att den inte går på vanliga batterier.

 

Har läst massa tester, men det finns ju hur många modeller som helst.

Några bra tips?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Tro inte att GPS skyddar mot felkörningar.

Första gången jag såg en GPS i verkligheten uppmanade den oss att ta till vänster när vi körde på en bro över en sjö. Och hade ca 100 meter kvar till land

 

Den väg vi skulle ta till vänster på låg ca 500meter längre fram efter några andra vägar till vänster.

 

Det var ju inte första gången vi åkte den här vägen.

Men det var första gången vi åkte med den här bilen (Volvo med original GPS)

 

En ny olycka till sjöss är att "man" navigerar med GPS och kör på upp på land nattetid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå, jag tror inte att GPS skyddar helt mot felkörningar, men det finns ju bra och sämre mottagare, dels i hur uppdaterade kartorna är och dels i hur snabbt de tar emot signalen och därmed hur synkade de är med det verkliga gatunätet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma fel återkommer hos många leverantörer eftersom de hämtar data från samma källa. Jag roar mig med ett läsa efter ett felstavat gatunamn i mitt grannskap som flera olika GPS-er kör med.

 

Annars kan jag rekommendera den billigaste Garmin Nüvi, 300 heter den. Den har bra kartor, kan snacka om man tycker att det är kul och den har inte en massa lullul typ blåtand som bara fördyrar utan att ge mervärde.

 

Jag kör min på cigg-uttaget och den är exemplarisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berndt Häggbom

Satirize - maila mig så ska Du få en PDF om Garmin!

/Berndt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...