Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera hårddisken utan att installera OS?


mcroll

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har sålt min dator i dagarna och efter att nyss ha säkerhetskopierat mina grejer till dvd-skivor hade jag tänkt formatera hårddisken utan att installera ett OS... Men jag upptäckte snabbt att det inte var så smidigt som jag tänkt. Finns det något sätt att formatera hårddisken utan att installera Windows direkt på nytt? Eller utan att använda en windows-skiva. Jag har inte min Windows-skiva hur som helst och vill ändå inte ge den nya köparen mitt licensierade XP Home.

 

Jag har varit inne på att använda KILLdisk efter att ha läst lite om detta. men det verkar som att det tar bort hela hårddisken som enhet, och jag vill endast formatera den... Eftersom jag inte är så extremt duktig på denna fronten vet jag inte hur jag skulle kunna få tillbaka hårddisken som enhet efter att ha kört KILLdisk.

Jag har inga floppydisketter heller om det nu skulle vara till någon hjälp.

Jag kanske har gjort ett lite väl detaljerat inlägg. Men hur som helst skulle jag vilja kunna:

 

Formatera hårddisken utan OS-skiva så att den nya köparen vid nästa uppstart kan stoppa i sin OS-skiva och installera det.

 

Är detta möjligt?

 

Tacksam för hjälp

Kristoffer

 

[inlägget ändrat 2007-03-01 23:40:05 av mcroll]

[inlägget ändrat 2007-03-01 23:40:28 av mcroll]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Installera XP och formatera disken (inte snabb formatering). och kör tills du måste skriva in SerieNR.

 

Då kan han bara skriva in sitt SerieNR och fortsätta installationen...

 

Eller stäng av direkt efter formateringen.

 

 

/JAG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har sålt din dator, så tycker jag att du ska inte bara formatera, utan också ta bort/radera själva partitionen på hårddisken, så inte köparen kan hitta någon information från dig.

 

Om du inte har tillgång till din XP, så blir det ju svårare.

 

Men samtidigt, så gör det väl ingenting om du tar bort allt utan att lägga in något nytt operativ, köparen får ju själv lägga in från början med egen XP skiva, eller hur?

 

 

Du kan använda något externt program för att enbart radera din hårddisk om du inte har tillgång till en XP skiva.

 

För tillfället har jag inte något länk till något program, men återkommer om detta, om inte någon annan här under tiden kan hjälpa dig.

 

Är precis på väg till jobbet, så jag får se om du har fått något hjälp när jag kommer hem igen.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Om du köpt datorn med XP Home installerat på den har du en sk OEM-licens. En sådan licens gäller bara för en enda dator.

Den dator som XP Home leverererats med.

 

Det betyder att din XP Home licens inte är värd någoting utom på den bärbara du tänker sälja.

 

Så det är bara att formatera och lämna över XP Home skivan till den nya ägaren.

För den är värdelös (utom som "pirat") för alla utom för den nya ägaren av datorn.

 

Försöker du använda din XP Home skiva på en annan dator bryter du mot licensvillkoren.

"OEM-licensen är bunden till den specifika datorn som den installeras på enligt systembyggaravtalet."

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010101940

 

För att kunna flytta ditt XP Home till en annan dator måste du ha köpt en sk "Fulllicens". Vilket du kanske gjort.? Även om det nog är ovanligt.

 

Fulllicens kostar när det gäller XP Pro ca 4000kr. OEM XP Pro kostar ca 1500kr.

Dvs en avsevärd skillnad. (Har inte sett pris på Fullicens för XP Home.)

 

Vad gäller Vista finns inte längre möjligheten att flytta en "Fullicens" Vista kvar om man byter dator. Alla "Vista" licenser gäller bara för en dator. Den första den installeras på och byter man moderkort behövs inköp av ny licens.

 

 

[inlägget ändrat 2007-03-02 06:19:35 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så att den nya köparen vid nästa uppstart kan stoppa i sin OS-skiva och installera det.

Går alldeles utmärkt efter att du har kört Killdisk. Däremot så är ju inte gratisversionen av Killdisk riktigt tillräckligt om du vill vara säker på att nästa ägare av datorn inte kan återfå innehållet i dina filer. Då finns Darik's Boot and Nuke (DBAN) som Lars2W2 tipsar om här: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=866487#866597

Valt program läggs på diskett, USB-minne eller CD som datorn startas ifrån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar och tips

 

jannejanne, bra att jag fick veta det där om OEM-licens eftersom jag först tänkt använda samma på min nya dator... om jag nu skulle hittat min XP-utgåva.

 

//Gästen tack för ditt tips. Jag tror att jag kommer köra med ett externt program. Det blir nog bäst med ett tredjepartprogram eller vad som, som kan formatera min hårddisk utan att göra det besvärligt för en amatör att börja om på ny kula endast genom att trycka i sin OS-skiva.

 

Som du skrev Cecilia verkar det funka bra med Killdisk, och jag kommer förmodligen köra gratisversionen. Jag litar på den killen som skall köpa datorn och sen har jag inga avfyrningskoder till kärnvapen på datorn direkt.

 

tack för hjälpen, nu gäller det att sätta till verket snart.

Kristoffer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mcroll skrev:

 

Formatera hårddisken utan OS-skiva så att den nya köparen vid nästa uppstart kan stoppa i sin OS-skiva och installera det.

I Vista ska du kunna radera en disk via Repair your computer/Reparera -> Command Prompt/Kommandotolk.

Starta återställningskonsollen/Recovery Console i XP och se om du har samma möjlighet.

Får du fram kommandotolken skriver du:

Diskpart och trycker Enter

Select disk och tryck Enter

Clean och tryck Enter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maratonannen. Jag testade att köra kommandotolken, Diskpart kommandot fanns och jag valde min hårddisk, men sedan fanns det inget kommando vad jag såg som hette clean.

Men tack för tipset.

 

Vad som oroar mig med att köra killdisk är att i deras Q&A finns frågan:

 

"4.7. Will I be able to use my Hard Disk Drive after Active@ KillDisk erase operation?"

 

och svaret:

 

To be able to use HDD again you need to:

 

- Repartition the hard drive using a standard DOS utility like FDISK.

 

- Reformat partitions using a standard DOS utility like FORMAT.

 

- Reinstall the Operating System using a bootable CD-ROM.

 

Jag förstår inte ifall jag måste göra alla dessa saker eller om det räcker med en av dem. I så fall vorde det optimalt att nya köparen endast lägger in sin OS-skiva och kör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mcroll skrev:

 

Jag testade att köra kommandotolken, Diskpart kommandot fanns och jag valde min hårddisk, men sedan fanns det inget kommando vad jag såg som hette clean.

Kommandot finns inte, utan efter att du valt hårddisk så skriver du clean och trycker Enter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

- Repartition the hard drive using a standard DOS utility like FDISK.

 

- Reformat partitions using a standard DOS utility like FORMAT.

 

- Reinstall the Operating System using a bootable CD-ROM.

 

Är väldigt enkelt att göra med XP-Installations skivan...

 

/JAG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

/JAG. Ah! Tack, det var allt jag ville höra. Jag kände att killdisk skulle vara smidigast och nu är alla frågetecken uträtade, så jag borde kunna fixa det här utan vidare problem.

 

Maratonmannen, tack för ditt inlägg. Jag kommer i första hand testa killdisk, men ditt tips kommer jag lägga på minnet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) Ser att du tydligen har fått den hjälp du behöver...

 

 

Lycka till med tömningen av hårddisken nu.

 

Det är alltid viktigt att tömma/radera sin hårddisk på rätt sätt när man säljer/gör sig av med den, även om man "litar" på köparen.

Eftersom att det är rätt så enkelt att få fram sådant som säljaren har haft på denna hårddisk, hoppas du känner till att även om du både "formaterar och tar bort partitionen" på en hårddisk, så går det med relativt enkla program ändå att få fram rätt mycket av det som man "tagit bort".

 

Vill man vara riktigt säker, så använder man speciella "raderingsprogram/disketter som skriver över hårddisken med speciell rapakalja ett visst antal gånger, då är det så gott som omöjligt att plocka fram information, eller så får man avmagnitisera skivorna i en speciell apparat, eller fysiskt förstöra skivorna i hårddisken.

 

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ett sidospår kan jag berätta att jag av en datorfima köpte en begagnad mac en gång, tydligen hade denna dator stått på sjukhus tidigare då jag hittade bl.a. patientlistor.

Dom hade inte ens brytt sig om att ens försöka ta bort något.

 

Att köpa begagnade datorer och hårddiskar kan vara rätt underhållande då man kan hitta det mesta från privata kärleksbrev till lösenord.

Särskilt mappen "mina dokument" brukar innehålla mycket godis. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag körde Killdisk och det gick suveränt. Tack för all er hjälp det var till mycket hjälp. Datorn är nu överlämnad till den nya köparen. Jag hoppas bara att jag slipper abstinensbesvär tills min nya är leveread ;)

 

Tack

Kristoffer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...