Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Var kopplar jag in denna kontakt? (Kortläsare)

Betterlead

Recommended Posts

Jag byggde en dator för ca ett år sedan. (Min första!)

Allt gick som smort och det enda som egentligen tog lång tid var att få dit processorfläkten med sina jobbiga snäppfästen - ja, och så tog det ju otroligt lång tid att installera Win XP. Men det är ju standard...

Det var dock en grej jag aldrig kopplade in. I det Enlightchassi jag köpte fanns i fronten en enhet, vad fasen heter det? Ja ni vet slottar där man kan stoppa in en massa olika mediakort SD osv.

Idag när jag gjorde en liten dammsugarservice blev jag påmind om detta och nu vill jag gärna koppla in tåten som sitter på insidan av den här enheten jag inte vet vad den heter. (Nån Slags kortläsare?

Det är en platt svart liten kontakt där det står:

VCC

D-

D+

GND

GND

Fem stift m a o.

Var ska jag koppla in denna kontakt?

Mobot heter MSI 915G Combo.

Det är troligen en 2x5 pins intern USB-kontakt. Leta efter USB1 eller USB2 på moderkortet. De används till extra USB i bakplanet eller fronten.

Okej, det är det nog. Visserligen finns det 9 stift på dessa interna USB-kontakter (JUSB1 & JUSB2) men det är dubbla rader och jag misstänker att man helt enkelt kopplar in på 5-raden.

Nu råkar båda dessa vara upptagna av just kablar som kommer från front-USB:na. Kan man förgrena sånahäringa eller..?

...och när jag ändå har er "på tråden", lite off topic, en chassifläkt, kopplas den in på Stiftet där det står NBFAN? Dessutom, hur vet jag vilket håll FANskapet snurrar på?

Säg att jag monterar fläkten på tornets baksida under nätagget. (Det finns en etikett på fläkten, ska den sitta mot chassiväggen eller tvärtom?)

(12V-fläkt)

Tack för hjälpen hittills :thumbsup:

Om du inte har nåt ledigt USB på moderkortet, kan du köpa ett USB för 2 extrena och ett internt(2x5):

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=327721&view=detailed

Finns säkert med fler externa, men många saknar interna!

NB-fan är fläkten för nordbryggan. Ditt kort verkar ha kylfläns, så då borde det uttaget vara ledigt. Har dock inga synpunkter på vilket uttag som är mest lämpligt, manualen borde upplysa om detta. Riktningen på fläkten känner du om du kopplar in den. Den ska blåsa ut ur chassit om du sätter den på baksidan under nätagget.

Oki, tack.

Jag förstod ju naturligtvis att jag kan koppla in och testa åt vilket håll den blåser, men jag ville vara lat och bekväm - helt enkelt ta reda på om det finns ett sätt att se utan att de är igång.

[inlägget ändrat 2007-03-01 09:58:03 av Betterlead]

Plockade precis fram en ny Zalmanfläkt, ZM-F2 och finner att det faktiskt finns symboler på den här som visar både rotations- och flödesriktning.

Smart, någon har alltså tänkt til och underlättat för latmaskar som jag.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...