Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Color coding


Cluster

Rekommendera Poster

Varför fungerar bara färgläggning/formatering av KOD-taggade stycken bara efter att man redigerat ett inlägg och inte drirekt vid postning?

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KOD-taggarna har Erik sagt är inaktiverade pga av att de är resurskrävande att hantera. Men helt klart går det att lura systemet och aktivera dem på det vis du säger.

 

Tråkigt tycker jag att kod-taggarna är inaktiverade.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...] de är resurskrävande [...]
Ah, pga den komponent som Magnus (Gladh) byggde antar jag? Hur ser då planerna för ut för nästa version av eforum?

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser då planerna för ut för nästa version av eforum?

Väntar med spänning på hur Studio-forum kommer se ut som tydligen kommer använda samma system som nya E-forum.

Personligen kan jag vara utan färgkodningarna men jag vill verkligen ha ett TAB-system.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Studio-forum [...] tydligen kommer använda samma system som nya E-forum.
Då vet du (som vanligt ;) mer än mig)... Men jag håller med, Eforum förtjänar verkligen ett lyft såväl vad gäller layout/design som funktionalitet för att fortsätta vara det bästa (svenska) forumet för oss IT-nördar :)

[...] jag vill verkligen ha ett TAB-system.
Vad exakt menar du med TAB-system? "Tabbar" har ju nuförtiden ett antal möjliga innebörder...

 

[edit:]felstavning och grammatik, så gott det gick

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

[inlägget ändrat 2007-02-28 00:09:57 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då är jag med, och då är det även är en av de självklara features (ursäkta svengelskan) som jag efterfrågar i mitt ursprungliga inlägg, vad gäller formatering av KOD-taggade textstycken (börjar tröttna på sök-och-ersätt ;) i min editor).

 

F.ö så fungerar väl "TAB->mellanslag"-konvertering bra i Magnus ursprungliga CColorCode component?

 

Eller menar du alla inlägg oberoende av KOD-taggar?

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

[inlägget ändrat 2007-02-28 00:30:19 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, jag hittar inget läge liknande Senaste Inläggen, vilket är det enda sätt jag använder (och ämnar använda) e-forum på.

 

Dessvärre besannades mina farhågor om detta uttjatade avatar-elände som jag inte förstår poängen med. Det är väl bara tonåringar som tycker det är kul att slänga in massa blinkande skit och andra mer eller mindre stötande bilder i dessa. Dessutom tar det upp en massa onödigt horisontellt utrymme, något som det redan idag är brist på i e-forum

 

Vad kommer hända med gamla databasen, såväl alla inlägg som ens egna inläggs/poäng-historik?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö

Jag har skrivit upp de punkter som jag ser som minimikrav för Eforums migrering. Fyll gärna på med egna punkter i den här tråden.

 

Här följer några av de funktioner som är skapade efter Eforumares behov.

1)Möjlighet att kolapsa textinnehåll

En stor del av eforum möjligheten att få ”hijack-this”-loggar analyserade av erfarna medlemmar för att se om man har spywares i datorn. Då dessa är väldigt långa så tar de upp mycket inehållet på sidan. Därför skapades [log ]-taggar som funkar så att texten kolapsas med ett plus vid sidan. När man trycker på pluset så expanderas texten. Eftersom medlemmar som lägger ”hijack-this”-loggarna har liten Eforumvana så har vi regular expresions som letar efter loggarna och automatiskt lägger [log ]-taggar runt dessa.

2)Kodfärgning

Om en användare skriver inlägg i tex forumet C# och innesluter koden med [kod ]-taggar så färgas texten på samma sätt som i visual studio för att bli mer lättläst.

3)Smileys och layouttaggar.

Några smileys har vi, dock ej animerade(!). Det finns även möjlighet att citattagga och välja färg och fet/kursiv stil.

4)Filter

Alla medlemmar kan lägga upp filter på forum som de inte är intresserade av. Dessa forum plockas då bort ur listningarna för medlemmen.

5)Hänt sedan sist

”Hänt sedan sist” listar alla trådar som man själv har skrivit i och som någon annan skrivit i sedan man sist var inloggad.

6)Tidsmaskinen

”Tidsmaskinen” ger användaren möjlighet att ändra sin senaste inloggade tid om han vill se vad som hänt sen en viss tid.

7)Favoritforum

Medlemmar kan lägga upp sina favoritforum och se vad som hänt i dessa sedan de var inloggade sist.

8)Statistik

Vi har ett antal topplistor. Bland annat top 10 poäng och top 10 inlägg.

9)Senast obesvarade trådar

För att hjälpa användarna att hitta obesvarade frågor så listar vi alla trådar som inte fått något svar på förstasidan.

10)Hetast just nu

Listning av de populäraste trådarna just nu.

11)Inläggsträdet i trådarna

Denna funktion är väldigt användbar för överblick av stora trådar då man kan se vem som svarat på vad.

12)Skins

Användaren kan välja mellan ett antal olika färgteman.

13)Anmälan av inlägg

Inloggade användare kan anmäla inlägg. Ett mail går då iväg till berörd moderator.

14)Utmärkelser

Huvudmoderatorn kan ge flitiga användare olika utmärkelser. Ex hygglopaket och klippa.

15)Poäng

Varje användare kan dela ut fem poäng per dag till inlägg de tycker är extra bra. Varje inlägg kan få max fem poäng. Inlägg äldre än 3 månader kan inte få poäng. All poängutdelning loggas för att det inte ska fuskas. Loggarna är tillgängliga för alla.

16)Favoritforum

I användarinfon kan man se vilka forum som den användaren har skrivit flest inlägg i.

17)Editfunktion

Självklart kan användaren editera sitt inlägg men bara så länge ingen svarat på just det inlägget. Vid edit så läggs en tagg om editeringsdatum längst ner i inlägget.

18)Snabbtangenter

I inläggsrutan så kan alla taggar och funktioner nås via snabbtangenterkombinationer. (alt + bokstav)

19)RSS

Behovet av rss är stort hos besökarna därför ska det mesta gå att få ut som rss.

20)Bifoga bild

Användarna kan bifoga en bild som då läggs som ett gem med popup i inläggshuvudet.

 

Och några punkter som jag tycker ska väljas bort

 

1)Privata meddelanden

Eftersom Eforum är en kunskapsbas så försöker vi maximera antalet besvarade frågor. Har man funktionallitet för att skicka privata meddelanden så riskerar man att problemet löses på detta vis och att tråden inte visar det korrekta svaret till nästa besökare.

2)Avatar i inläggen + möjlighet att infoga bilder direkt i inläggen

Läsbarheten är mycket viktig på Eforum. Därför har vi valt att inte låta användaren styra för mycket över layouten. Det går däremot utmärkt att bifoga bilder till inläggen men de läggs som ett gem med popup i inläggets sidhuvud.

3)Möjlighet att skapa dolda forum

Se punkt 1.

 

[inlägget ändrat 2007-02-28 15:43:51 av Erik Junesjö]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då får jag väl lägga till mitt "krav" då (varav det första nästan får ses som ett krav för egen del, det är iallafall det enda sättet jag kan tänka mig att använda e-forum på):

 

20. Senaste inläggen

Möjlighet att lista samtliga inlägg ur samtliga forum (eller Favorit-forum om så ikryssat). För oss som arbetar mycket och inte har tid att sitta och gå in i trådar hela tiden. Senaste inläggen ger en snabb visning av inläggen allteftersom de rullar in.

 

21. Förbättrad dubbelposningsrobot

Dubbelpostningar där svar lämnats skall inte raderas innan svaren först förts över till den av trådarna som behålls.

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-02-28 15:48:09 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara bra för trådskaparen att kunna ange "löst"-status. De flesta inläggen bygger ju på någon form av frågeställning och svar/lösningar på detta. Sedan skall man naturligtvis kunna filtrera på löst/inte löst i exempelvis sökningar/listningar/etc.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om Löst-funktionaliteten och den har ju efterfrågats många gånger genom åren. Olösta problem är ju egentligen lika viktiga att kunna lista som obesvarade inlägg (för trådskaparens skull). Det är ju dessutom en väldigt viktig switch när man använder sökfunktionen, så man slipper leta igenom trådar där ändå ingen lösning getts.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F.ö så fungerar väl "TAB->mellanslag"-konvertering bra i Magnus ursprungliga CColorCode component?

Gör den? Nu är ju iofs inte komponenten igång, men jag kan inte minnas att tabbar bibehålls

 

En till punkt således:

- Inklippt kod skall formattera tabbar (ascii 9) så att dessa visas som indenteringar i inlägget. Som det är nu, utan indentering, så blir det väldigt knepigt att se hierarkin i kod.

 

Ytterligare önskemål gällande kodformattering:

- Väldigt många inlägg har jag gjort där jag fått förklara för personen ifråga att klipp-och-klistra av kod på e-forum ofta resulterar i felaktiga radbrytningar och konverteringar av tecken (såsom att & blir & a m p ;)

Se länkarna jag postade tidigare, http://rafb.net/paste/ eller http://pastebin.com/

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olösta problem är ju egentligen lika viktiga att kunna lista som obesvarade inlägg

 

Iböand har jag funderat på detta när jag svarar med en motfråga eller nåt annat som inte är ett egentligt svar - tråden försvinner ur obesvarade tråd-listan vilket är korrekt men kanske inte vad man var ute efter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill hålla med extra mycket om "senaste inläggen". Ska det vara många olika forum/kanaler är det i princip ett måste att man kan gå igenom inlägg utan att behöva slita ut knapaprna bara för att navigera forumet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tråden försvinner ur obesvarade tråd-listan vilket är korrekt men kanske inte vad man var ute efter

Precis.

 

Här kommer en till tanke (lite småelak sådan och inte så allvarligt menad som ett förslag, men många förstår nog irritationen som föranleder den)

- Ge användare en rating som visar hur seriösa de är. Det har funnits en hel del användare som gång efter gång postar frågor och trots att de besvaras eller följs med en motfråga så återkommer personen aldrig till sin tråd igen.

 

Upprepade sådana tidsslösare borde taggas på något sätt så man inte lägger ner mer tid på dem. (bränt barn måste ges en chans att identifiera elden typ)

 

(man känner sig lite som jag antar många lärare känner det i klassrummet, när man dag ut och dag in försöker lära ungarna något och inte får någon som helst respons alls)

 

[inlägget ändrat 2007-02-28 17:43:43 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Jag var inne och tittade på Studioforumet och kunde inte hitta möjlighet att se alla inläggen som man kan nu. Alltså klicka "Nästa" längst ned och se tio inlägg/svar från samtliga trådar/forum.

 

Då är det lättare att ögna igenom Eforum om där är någon tråd som är intressant, och klicka på "Läs tråd" eller bara "Besvara" om man kan ge något tips eller fortsätta med ytterligare förklaring på sin hjälp.

 

Studios forum måste man trydligen klicka runt i presentationen av alla forumrubrikerna för att se trådarna. Nä, smidigare som vi har det nu på Eforum. Kan ju annars jämföras med att bara komma till forumpresentationen härinne nu och behöva klicka runt bland alla forumen.

 

Vidare vore det intressant att få ett slags meddelande om man t ex fått poäng för något inlägg man skrivit. Nu vet man inte i vilket sammanhang poängen har delats ut och i vilken tråd. Då får man gå in i presentationen och vänta tre minuter på att poänghistoriken ska visas. Jo, den är verkligen seg, tycker jag.

 

Sedan borde det finns någon slags varning för att posta långa loggar. Inlägget ska inte postas förrän LOG-taggarna har blivit införda. Jobbigt att scrolla igenom en logg som tar tio inlägg i anspråk på en sida härinne. Vet inte hur ofta det har påtalats att LOG-funktionen finns, men nästa snubbe får inte den instruktionen och postar tremila loggen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, smidigare som vi har det nu på Eforum.

Bra, då är vi tre toppskribenter i tråden som vill ha kvar det så, så då måste det väl ses som ett absolut krav :)

 

Då får man gå in i presentationen och vänta tre minuter på att poänghistoriken ska visas. Jo, den är verkligen seg, tycker jag.

Jo, fast det är nog bara ett problem för oss med väldigt många ackumulerade poäng, eftersom samtliga visas på en sida (över 2000 rader för mig, tar rätt lång tid som sagt). En bläddring precis som i Antal Inlägg-sidan vore bättre, med typ 20 poängposter per sida.

 

Sedan borde det finns någon slags varning för att posta långa loggar. Inlägget ska inte postas förrän LOG-taggarna har blivit införda.

Alternativt att inlägg över ett visst antal rader automatiskt LOG:as, rubb och stubb. Detta enbart vid skapande av ett inlägg. Om det visar sig att det inte är en lång logg, utan enbart en mindre uppsats, då kan man gå in i Redigera och plocka bort LOG-taggarna om man vill.

 

Om det går att återanvända regexp:arna vi skrev för Hijackthis-loggar (tror det var jag och fhe om jag inte minns fel) vore det toppen. Då kan vi utöka med fler mönster som matchar andra programs loggar som används flitigt i "Cecilias trådar", hehe =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, då är vi tre toppskribenter i tråden som vill ha kvar det så, så då måste det väl ses som ett absolut krav

Här är en till. :thumbsup: Det är det jag använder och så klickar jag ut intressanta inlägg i olika flikar när man vill läsa hela motsvarande tråd.

 

Alternativt att inlägg över ett visst antal rader automatiskt LOG:as, rubb och stubb. Detta enbart vid skapande av ett inlägg.

Låter som ett bra förslag tycker jag.

 

Om det går att återanvända regexp:arna vi skrev för Hijackthis-loggar (tror det var jag och fhe om jag inte minns fel) vore det toppen. Då kan vi utöka med fler mönster som matchar andra programs loggar som används flitigt i "Cecilias trådar", hehe =)

Fast då måste det vara lätt att utöka för det tillkommer nya program och loggar lite då och då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och så klickar jag ut intressanta inlägg i olika flikar när man vill läsa hela motsvarande tråd.

Jepp, precis det förfarande jag nyttjar också. Jag antar att man får in liknande rutiner när man är här så ofta.

 

Fast då måste det vara lätt att utöka för det tillkommer nya program och loggar lite då och då.

Jo, och om det nu går att implementera samma metod i nya systemet, så skulle kanske Erik kunna erbjuda vissa av oss en icke-publik testsida där vi kan lägga till nya mönster allteftersom, som han sedan får godkänna innan de läggs till "officiellt". Jag lägger mer än gärna till flera redan nu till den befintliga rutinen om jag får en förfrågan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger till en punkt:

• Lista senast aktiva trådar.

 

Annars en bra lista.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, precis det förfarande jag nyttjar också. Jag antar att man får in liknande rutiner när man är här så ofta.

 

Så ni har plagierat mitt sätt båda två? :)

 

Jo ett mycket praktiskt sätt är det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...