Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Acceptera felaktig Skärm???


Teton

Rekommendera Poster

Hej! Anledningen till denna är att vi är fyra som köpt var sin bärbara, en och samma modell. Alla hade felaktiga skärmar, från 1-5 felaktiga pixlar. När vi vänder oss till företaget för att få saken åtgärdad så sägar man till oss att producenten anser att man skall kunna acceptera ända upp till 8 felaktiga pixlar!! De argumenterar med att alla tillverkare har samma policy. Datorerna var felaktiga vid leverans!!

Skall man behöva acceptera en bärbar dator med felaktig skärm???

Är det någon som har en liknande erfarenhet?? Vet någon vad lagen säger???

[inlägget ändrat 2000-10-02 08:09:58 av Teton]

[inlägget ändrat 2000-10-02 08:10:05 av Teton]

[inlägget ändrat 2000-10-02 08:10:11 av Teton]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MikaelSvensson

Vad som är standard praxis på TFT skärmar är att du tyvärr måste acceptera upp till 3 felaktiga pixlar (Pga att tillverkningsprocessen är så pass svår, de flesta skärmar har iaf en - 2 sådana här döda punkter)

Att acceptera så pass mycket som 8 tycker jag dock låter absurt. Kräv att få häva köpet om de inte ser till att byta ut datorn. Var inte rädd att gå vidare till konsumentverket och var heller inte rädd att tala om att det är vad du planerar att göra. Om de inte vill acceptera dessa vilkor tycker jag det här låter som en bra story för diverse datortidningar....

 

MVh

 

Mikael Svensson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick faktiskt själv samma svar när jag köpte min första bärbara, att mindre än 3 pixlar bytte dom inte.

I somras köpte jag en Philips TFT skärm 15" och den hade en död pixel. Den firman bytte skärmen omedelbart. Så tydligen gör firmorna lite som dom tycker.

 

Klaga på bara, med dom små marginaler datorhandlarna har är det konsumentens marknad. Duger inte den ena firman så är det bara att gå till nästa. Kolla bara upp innan vad som gäller.

 

Micke

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är så! Olika tillverkare har olika kriterier för hur mycket de accepterar på skärmar. Jag har varit i kontakt med Gateway, Compaq och Dell för att höra mig för. Dell var de som hade klara riktlinjer för hur mycket de accepterar och detta är beroende av storlek på skärm, ända upp till 7 pixlar på en 13,3":are. Detta beror på hur nära pixlarna är till varandra, vilken färg hur starkt de lyser osv. De andra verkade inte ha en sådan policy. Men vad jag förstår så är det godtyckligt, så vitt jag vet så finns det inte lagstadgad att man som kund är tvungen att acceptera en felaktig skärm, för det är vad det är när skärmen har felaktiga pixlar. Så det gäller att stå på sig; det säger jag av egen erfarenhet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...