Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista Speech Recognition, varför funkar det inte i Svenskt Vista?


JoQ

Rekommendera Poster

Hej!

 

Rubriken säger väll det mesta i stort sätt. Jag förstår och vet att det inte finns någon svensk röstidentifikation, men man tycker att den engelska versionen borde fungera under svenskt Vista, eller?

Ska vi svenskar vara utan detta när Microsoft gjort reklam för det?

 

Eller finns det något sätt att använda det engelska?

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tror jag har ungefär samma problem.

 

Helt klart en stor överraskning när sidan för inställningar är tom, och det bara finns en länk till tts-inställningen. I hjälpfilerna (som är på svenska) står det ju tydligt hur man skall bära sig åt.

 

Försökte finns hjälp hos Microsoft.se/com, men där möts man inte av en positiv upplevelse. Jag hittar ingenstans om vilka språk som supportas.

 

Jag håller med om att den engelska rösstyrningen borde funka - men där har jag bara samma fråga som du.

 

I värsta fall kan man ju installera deras gamla program (om de nu funkar på Vista), men det känns ju som man tappat lite av vitsen med integreringen.

 

Oxå jag är intresserad om någon kommit ett steg på vägen. ..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
bigslamdunker
Prova med att ändra till engelska nationella inställningar (format) på Kontrollpanelen. Då kan du konfigurera röstigenkänningen och styra med engelskt tal.

 

Har testat och gjort som WindowsVistaUser föreslår, och det fungerar inte bättre för det, faktum är ju att min dator inte ens byter språk, det enda som förändras är hur klockan och datumet visas.

 

Ingen som vet ett bra tredjepartsprogram man kan använda för att kontrollera datorn med rösten, med svenska eller engelska vilket som.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Whizzman skrev:

 

...faktum är ju att min dator inte ens byter språk

Vilken version av Vista har du?

 

Man kan nämligen inte byta språk i alla, utan det är med Ultimate språkpaketet kommer. Tror också att fungerar med Enterprise, men är inte säker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bigslamdunker
Vilken version av Vista har du?

 

Jag har Home Premium, och du har säkert rätt, orkar inte ens kolla upp det, men är det då inte lite irriterande att lämna kvar språkbytesknappar över hela användargränssnittet? Till och med så att det finns en knapp på inloggningsskärmen! ;)

 

Fungerar Speech Rec. med den svenska Ultimate versionen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar Speech Rec. med den svenska Ultimate versionen?

Då jag inte har någon mikrofon, har jag ingen möjlighet att testa, men läser man följande, så lär det inte fungera.

 

"Denna funktion är inte tillgänglig i den svenska versionen av Windows Vista.

 

http://www.microsoft.com/sverige/windows/using/windowsvista/default.mspx

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bigslamdunker

Jag har inte råd att köpa en annan version av Windows Vista, är det ingen som vet ett alternativt program som gör att man med rösten kan kontrollera OS:et? Inga av de jag testat fungerar i Vista.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...