Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HJÄLP! Två bekantas problem med arbetsgivare.


Carelius

Rekommendera Poster

Jag har två bekanta som tyvärr haft oturen att anställas av en mindre seriös restaurang. Den ena har utan uppsägningstid nu fått gå utan några särskilda skäl angivna. Den andra vill sluta jobba efter denna incident, men arbetsgivaren säger då att hon har en lagstadgad uppsägningstid på 1 månad.

 

Arbetsgivaren har förvisso rätt i 1-månads-kravet enl LAS, men denna frist gäller även honom såvida den anställde inte väsentligen sidosatt sina åtaganden.

 

Eftersom ingen av dem vill arbeta kvar är problemet med uppsägningen inte aktuellt att diskutera. Däremot vill min andra bekant inte arbeta kvar i ytterligare en månad. Min fråga är nu om hon kan sluta omedelbart genom att hävda att arbetsgivaren väsentligen åsidosatt sina antaganden i och med följande;

 

1. Uppsägningen av hennes väninna är inte sakligt grundad.

 

2. Betalning av lön har skett kontant och utan lönebesked.

 

3. I avtalet står en bruttolön om X kronor, dock betalas Y kr ut och är ca 10kr/timmen lägre än vad man kan förvänta sig med rimlig skatt. Då lönebesked inte följer med kan jag dock inte avgöra om lönen är så låg pga hög skattedel eller om arbetsgivaren helt enkelt betalar för låg nettolön.

 

4. Arbetsgivaren har inte upprättat något schema och förväntar sig dessutom att de anställda arbetar ibland 12 timmar om dagen med mycket kort notis härom.

 

I avtalet står bland annat namn på arbetsgivare, tid för anställning (2 år framöver) samt lön enl timlön.

 

 

Någon som kan ge mig lite vägledning i ovanstående? Finns det någon lag som stadgar kring lönebesked?

 

Jag tänker konfrontera arbetsgivaren tillsammans med min bekanta men känner mig inte tillräckligt insatt i arbetsrätt och skulle behöva lite goda råd.

 

Den anställde som fick gå är ej med i facket. Den anställde som vill gå är med i facket, och ja, jag överväger att kontakta dem men vill eventuellt försöka lösa det själv först.

 

Tack för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ag överväger att kontakta dem men vill eventuellt försöka lösa det själv först.

Varför? Så mycket pengar som facket tjänar på sina medlemmar så skulle åtminstone inte jag ha tvekat en sekund att låta dem göra nytta för pengarna när det behövs, stort som litet.

 

Men vill du ändå göra det själv så är det väl bäst att bara läsa igenom de berörda paragraferna i LAS. I det här fallet skulle det väl vara bl.a:

 

7 § Uppsägning från arbetsgivarens sida skall vara sakligt grundad

11 § För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad.

Det verkar ju som om denna arbetsgivare brutit mot båda dessa, så ett hot om anmälan kan ju kanske hjälpa den som vill gå nu.

 

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM

 

Ang. din punkt 4

4. Arbetsgivaren har inte upprättat något schema och förväntar sig dessutom att de anställda arbetar ibland 12 timmar om dagen med mycket kort notis härom.

Detta är verkligen inte ovanligt inom krogbranschen och det får man faktiskt förvänta sig (faktum är att åtminstone de jag känner vill ha det så, då dricks står för en stor del av inkomsten)

[inlägget ändrat 2007-02-27 21:11:19 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför? Så mycket pengar som facket tjänar på sina medlemmar så skulle åtminstone inte jag ha tvekat en sekund att låta dem göra nytta för pengarna när det behövs, stort som litet.

 

Den bekanta som blivit uppsagd var som sagt inte med i facket.

 

Men vill du ändå göra det själv så är det väl bäst att bara läsa igenom de berörda paragraferna i LAS. I det här fallet skulle det väl vara bl.a:

 

7 § Uppsägning från arbetsgivarens sida skall vara sakligt grundad

11 § För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad.

Det verkar ju som om denna arbetsgivare brutit mot båda dessa, så ett hot om anmälan kan ju kanske hjälpa den som vill gå nu.

 

Jag tackar för din välvillighet att besvara mitt inlägg, dock jag är jag förmögen att själv läsa några rader text i LAS och det du skrev var i princip en upprepning av vad jag berörde i mitt inlägg.

 

Detta är verkligen inte ovanligt inom krogbranschen och det får man faktiskt förvänta sig (faktum är att åtminstone de jag känner vill ha det så, då dricks står för en stor del av inkomsten)

 

Där berör du punkten jag frågade efter, nämligen om det finns stöd i någon lag att kräva lönebesked och annat än kontant betalning. Om inte, är det enligt mitt tycke något som borde införas för att bli kvitt med den svarta verksamhet våra restaurangägare sysslar med.

 

Följande har hursomhelst hänt mina bekanta;

Båda har idag, en vecka sent, fått 6 000kr i lön för 174 resp 162 timmars arbete varav mer än 30% övertid.

 

Arbetsgivaren skyller på "dålig ekonomi" till varför han inte kan betala ut full lön.

 

Jag blir så jävla förbannad, ursäkta mitt ordval. Arbetsgivaren ägare 4 restauranger i denna stad och att han skulle ha så dålig likviditet att han inte kan betala ut löner är ren skitsnack, om så vore fallet skulle han ha sålt av restauranger för att undgå konkurs.

 

Vidare bryter han mot lagen och borde inte få äga en restaurang överhuvudtaget. Tråkigt att behöva säga det men det är väl inte bara jag som är föga förvånad över att arbetsgivaren ifråga är av utländsk härkomst. Om det är bristande förståelse för svensk lagstiftning eller ren och skär ignorans som ligger bakom hans hänsynslösa beteende ställer jag mig frågade till. Men att betala 6 000kr för en månads arbete till en ensamstående mamma är i vilket fall som helst omoraliskt och något jag är förvånad över ens får inträffa i det här landet. Det här har iaf fått mig att tänka till och jag hoppas vara stark nog att välja restauranger med baktanke i fortsättning, för att på så sätt undvika att stödja potentiella svartbyggen och arbetsagivare som utnyttjar sina medmänniskor till den grad att de försätter dem i ekonomiska problem.

 

Jag har tyvärr hindrats möjligheten att konfrontera arbetsgivaren eller gå till pressen, då båda mina bekanta idag avslutat sin anställning och helt enkelt accepterat att han blåst dem. Delvis är det rädsla som får dem att inte driva saken vidare.

 

Tragiskt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-03-02 19:41:32 av 86th Dubliner]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Betalning av lön har skett kontant och utan lönebesked.

Farligt, farligt! Om arbetsgivaren inte betalt in skatt för den anställde och det inte finns något lönebesked så kommer den anställde själv att få stå för inkomstskatten.

 

 

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tipsa Skatteverket om var det är lämpligt med en razzia kanske? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...