Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Känner någon till denna skärm?


TearDrop

Rekommendera Poster

Alltid kul att fundera över hur många Pixelfel en plattskärm kan ha

http://www.dustinhome.se/PDF/pixelfel/benq_pixelpolicy.pdf

 

Och för spel är ju CRT oslagbart tycker jag. Man behöver inte diskutera snabbhet.

 

http://www.buggy.nu/index.php?a=search&c=&m=&id=&q=21%22+CRT+-glare+-SMS&price_min=&price_max=

 

Men snabbhet och frihet från pixelfel kostar ju tyvärr .-(.

 

[inlägget ändrat 2007-02-27 18:22:31 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är ej bra att spela med så kallad "plattskärm"?.... Jag ville gärna ha en för att spara lite plats.....

 

smärtgränsen går vid typ 4000kr....

 

Om inte denna, finns det ngn bättre att rekomendera...eller det är kasst helt och hållet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är ej bra att spela med så kallad "plattskärm"?

Beror mycket på vilken paneltyp det rör sig om. Till spelare är det traditionellt tn-panelen som har varit att rekommendera tack vare dess lägre svarstider.

 

Även om CRT fortfarande leder gällande exempelvis färgåtergivning och kontrast har den inte en chans när det handlar om ljusstyrka - tycker inte CRT öht går att få ljus i en jämförelse.

 

Platta skärmar av idag är ändå så pass bra att jag personligen egentligen inte finner någon större anledning till varför man som spelare fortfarande ska klamra sig fast vid CRT. Det skulle väl i så fall vara deras jämförelsevis låga priser men i övrigt är dessa strömslukande bestar egentligen bara att pensionera.

 

smärtgränsen går vid typ 4000kr....

I så fall finns det en skärm jag vill föreslå som faktiskt kostar en tusenlapp mindre:

http://www.buggy.nu/index.php?a=search&q=vx2025wm

 

Den har bra färger och svarstider men kanske en aning låg kontrast, 800:1. Men då bör du ha ett hyfsat bra grafikkort för att kunna köra spelen i skärmens nativeupplösning 1680x1050.

 

En sak man bör tänka på med denna skärm är att den har DVI-I-utgång trots att den medföljande kabeln, åtminstone för mig, var DVI-D. Den senare kabeln medför problem att använda skärmen med grafikkort vilka också är utrustade med DVI-I-utgångar. Skärmkabeln kostar dock inte många kronor att byta ut:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=39312

 

[inlägget ändrat 2007-02-28 12:09:16 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ju naturligtvis ha en skärm som är bra för spel... Men jag är inte super expert eller super "petig"...eller jo, lite krav har jag, haha... Men tror nog att Jag skulle kunna överleva en plattskärm....

 

Jag brukar spela olika rollspel... Typ Sims, Sim city, Age of empires etc...

 

Det här med kontrast...Berätta gärna lite mer om vad det innebär...Det är jag inte så insatt i....

 

Mitt grafikkort är Nvidia GeForce 7900 GS

 

Det där med kabeln hade jag fått kolla upp... jag trodde bara det var VGA eller DVI som var alternativen, visste inte det fanns fler....

 

Sitter med en ny data, så det är en del att lära, hehe

 

[inlägget ändrat 2007-02-28 12:36:20 av TearDrop]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall finns det en skärm jag vill föreslå som faktiskt kostar en tusenlapp mindre:

Jag har en god vän som har den skärmen och efter det att jag har suttit vid den några timmar så måste jag säga att jag tycker att den är extremt prisvärd.

 

Oroar man sig för trasig pixlar så kan det kanske vara en god ide att köpa skärmen på postorder och försiktigt packa upp den och köra den ett par dagar. Förövrigt så är pixelproblemet i princip bort idag, jag har två högupplösta Samsung paneler och inte en enda pixel som är trasig.

 

Att köpa en CRT idag är bara dumt tycker jag. Vill man ha perfekt färgåtergivning så måste man kalibrera CRT - skärmen varje månad, en TFT kalibrerar man en gång och sedan kan man i princip köra på den inställningen hur länge som helst. Ett annat problem med CRT är att geometrin aldrig är helt perfekt hur man än kalibrerar, men det klart bryr man sig inte om att cirklar inte blir helt runda så spelar det ju ingen roll.

 

Köp panelen som RN länkade till så kommer du att bli nöjd. Personligen skulle jag dock lägga till lite och köpa en 24" som klarar 1200X1800.

 

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra förslag från er båda :)

 

Det här med döda pixlar...hur vanligt är det? Jag är ej insatt alls i det ämnet... Vilken "tillverkare" har bäst villkor ang döda pixlar?

 

Gillade det där med länkar till bra skärmar... Det får gärna fortsätta om någon mer har förslag! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett lite krux med de höga upplösningarna på plattskärmar är att ju större upplösning dessto lägre hastighet i spel.

 

Ett annat är hur det ser ut. Min son skulle förbättra grafiken i CS och resultat var helt svart skärm, CRT 21" 1995 med max 1280x1024 i 75Hz

En Samsung 1100DF CRT 21" inhandlades.

CS startar utan problem i 1900x1450? 75Hz men all text var så liten så han minskade upplösningen steg för steg och fastnade för 1024x768 som passade honom bäst.

 

Hur gör man när man sitter med upplösning 1680x1050 på en plattskärm och vill få större bokstäver?

Och fortfarande ha en skarp bild?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har två ViewSonic VX2025 med upplösning 1680x1050 vardera och olika

bild (dual view) eller utvidgat skrivbord till 3360x1050.

Används för videoredigering. Fungerar utmärkt med 32bitars färg och 60Hz uppdateringshastighet. Kan rekommenderas. Större yta än 20tum

x1 eller x2 behövs knappast ens för HDV-format.

men....

det är synbar skillnad om de kopplas med analog (VGA) eller digital (DVI) kabel. Uttag finns för båda på skärmen och båda kablarna är med i leveransen. Finns DVI på datorn? Det ger märkbart bättre kvalitet.

och...

jag har inte testat andra skärmar, kan bara meddela att jag är nöjd med dessa...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne skrev:

CS startar utan problem i 1900x1450? 75Hz men all text var så liten så han minskade upplösningen steg för steg och fastnade för 1024x768 som passade honom bäst.

Kan inte uttala mig om CS eftersom jag aldrig lirar det men olika spel har förstås stöd för olika bildstorlekar. ViewSonic VX2025WM har med sina 1680x1050 bildpunkter bredbildsformat, ett format som många äldre spel inte är programmerade för. Dessa kör jag därför i en ruta i mitten i t ex storleken 1280x1024, med svart ram runt omkring, för att bildproportionerna i spelet inte skall bli förvrängda. Hellre det än att skärmen sträcker ut bilden för att passa hela skärmytan, med svag suddighet samt som sagt felaktiga proportioner som följd.

 

Hur gör man när man sitter med upplösning 1680x1050 på en plattskärm och vill få större bokstäver?

Och fortfarande ha en skarp bild?

Om man surfar med t ex Mozilla firefox eller Explorer:

Visa => Textstorlek => Större.

 

Texten går att göra större även i övrigt:

 

I Win 2000 respektive XP...

Högerklick på skrivbordet => Egenskaper => fliken Utseende => gör ett val i rullgardinsmenyn Schema.

 

Högerklick på skrivbordet => Egenskaper => fliken Inställningar och knappen Avancerat => fliken Allmänt och rullgardinsmenyn Teckenstorlek.

 

jussi skrev:

Har två ViewSonic VX2025 med upplösning 1680x1050 vardera och olika

bild (dual view) eller utvidgat skrivbord till 3360x1050.

Används för videoredigering.

Använder min VX2025WM till spelande vilket fungerar alldeles utmärkt - bättre än det gör med min lite äldre BenQ FP91E. Gillar bredbildsformatet skarpt! :-) Våra ögon sitter av någon anledning faktiskt inte på höjden utan på bredden. ;-)

 

Men som jag nämnde i förra inlägget bör man då ha ett hyfsat grafikkort för att det ska funka smidigt även i 1680x1050... men har man bara åtminstone ett 7900GS (som TearDrop ju hade) eller ännu hellre Ati:s motsvarighet X1950Pro är det inte några större problem (har, med det senare kortet, t o m kunnat köra Oblivion i 1680x1050, High, 4xAA och 8xAF samt även använt Adaptive-AA och det dessutom med lite tyngre grafikmoddar installerade).

 

NWM: Tackar för medhållandet och kompletteringen! :thumbsup: Kan nämna ytterligare en sak - och som jag avskyr - med CRT: problemen de har med moaré. :thumbsdown:

[inlägget ändrat 2007-03-01 02:40:34 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...