Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Länk" till fjärrkontrollen?


Martin Sven

Rekommendera Poster

Köpte igår en Samsung DBC-P850Z och kopplade in den till com-hem nätet hemma. Idag lämnade jag tillbaks den.

 

Boxen i sig är utmärkt förutom att fläkten låter som skördetröska. Den hörs kanske inte om tittar på en actionrulle med hög volym men vid mer stillsamma filmer är den en plåga. Om man dessutom vill utnyttja inspelningsfunktionen dygnet runt måste boxen stå på hela tiden och man har fläktljudet hela tiden i vardagsrummet. Dessutom är EPG helt hopplös - man får ingen överblick över pågående progam.

 

Jag funderar i stället bygga en tyst HTPC, kanske fläktlös om det går. MEN egentligen är ljudproblemet detsamma som när jag bygger min stationära datorer och min drömlösning är att kunna ställa datorerna i källaren och dra kablar till en usb-hubb och skärm i kontoret. Då kan de väsnas hur mycke de vill. Jag har dock inte kommit på hur man gör än.

 

När det gäller HTPC tillkommer dock problemet med att man måste kunna styra apparaten med fjärrkontrollen. FRÅGAN är därför om någon känner till om det finns en "länk" till fjärrkontrollen som alltså förmedlar IR-signalerna till ett annat rum. Jag vet att det finns för datorer men annan tanke är att använda Com-hem-boxen och ställa den i ett annat rum. I sådana fall måste länken förmedla signalerna till källaren och sända ut dem på nytt med IR framför boxen. Finns det något sådant?

 

Ett tredje? alternativ är att köpa com-hem-boxen och försöka byta ut fläkten till en tystare, men då ska man in och rota i apparten och det känns inte riktigt bra.

 

/Martin

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska alltid googla och kolla tidigare inlägg i forumet innan man ställer fråga här - vilket jag naturligtvis missade. Tänkte i allafall bidra med lite svar till min egen fråga.

 

En s.k. IR-länk som jag efterfrågade finns det mängder av, se t.ex. diskussion på http://www.minhembio.com/forum/lofiversion/index.php/t81734.html

 

Clas Ohlson och Teknikmagasinet har sålt en rätt klumpig IR-länk men den tycks vara slut. Däremot hittade jag av en tillfällighet ett större utbud på Kjell & Co. se www.kjell.com

 

/Martin

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...