Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Design av högtalare för digital musik


DesignStudent

Rekommendera Poster

DesignStudent

Hej Alla!

 

Genomför i skrivande stund research till mitt examensarbete på Designhögskolan i Umeå. Jag kommer att designa en högtalarprodukt/system för uppspelning av digital musik i hemmet.

 

Vilka är de största problemen när Du ska spela upp digital musik (tex mp3) hemma?

 

Vilka är de viktigaste funktionerna en optimal högtalare skulle uppfylla?

 

Tack för hjälpen!

 

/Per

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man använder samma typ av högtalare för såväl digital som analog musik.

Vad som är viktigt för alla högtalare är att ljudkurvan skall gå rakt igenom frekvensbandet utan några avvikelser.

Man kan ställa in sina högtalare med en s.k skärt brus generator.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår dig som så att du inte är högtalarkonstuktör utan angriper uppgiften från ett design- och användarperspektiv. Förmodar att högtalren inte vänder sig till de riktiga hifi-nördarna (som jag). Så här vill jag ha den:

 

En rolig form, t ex klotrund, och flera färger.

 

Högtalaren måste vara aktiv (alltså med inbyggd förstärkare).

 

Det skall inte vara någon högtalarkabel mellan högtalarna utan överföringen skall vara trådlös.

 

Det skall sitta en DAC i den så att det går att ansluta digitalt.

 

Det är bra om det går att koppla högtalarna via USB till datorn så att det även kan användas som datorhögtalare.

 

De skall gärna även ha Bluetooth (blåtand), vore trevligt att kunna spela upp musik från mobilen utan att koppla in någon sladd (nu har även de första MP3 spelarna med blåtand kommit).

 

Vilka är de största problemen när Du ska spela upp digital musik (tex mp3) hemma?

Kan väl inte direkt påstå att jag har några problem men det skulle vara trevligt att lätt kunna spela upp musik från en besökares MP3 spelare / mobiltelefon.

 

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...