Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn slår av utan egentlig anledning


tompa40

Rekommendera Poster

Datorn slår av utan egentlig anledning eller? Idag när jag skulle radera en dvd rw skiva precis när dvd-brännaren ska börja arbeta så startar datan om. Jag provar några gånger till men samma problem förutom senaste gången då startar den inte om utan det tar över en timme innan jag får den att starta igen. Då provar jag igen eftersom datorn har blivit kallare än sist så trodde jag att det kanske skulle fungera men där tog jag fel, direkt när brännaren skulle till att jobba så startar datan om.

 

Vad kan vara fel?

 

hoppas på svar

 

MVH Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte själv hört talas om problemet är det svårt att ge en given lösning, du får felsöka lite själv:

 

1. Installera om brännarprogram och eventuellt drivrutinerna

2. Testa

 

Funkar det fortfarande inte:

3. Testa med ett annat brännarprogram

4. Testa med en annan brännare.

5. Prova att ta ut CD-läsare om du har en sådan.

6. Mer chansartad felsökning där du plockar ut komponenter en efter en och testar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva att ibland så fryser datan antingen när jag raderar eller bränner en skiva. Bilden flimrar till och ingenting går att se för det är alldeles suddigt och musen rör sig inte, en kallstart är enda lösningen.

 

Själv har jag trott att det är grafik kortet är jag ute och cyklar då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Start...Inställningar

så får du ut en blåskärm med felmeddelande om omstarterna beror på systemfel.

 

Den viktiga informationen på blåskärmen är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Automatisk omstart var inte ikryssad har för mig att jag själv tagit bort krysset någon gång när jag läste det i en data tidning.

 

Vad gör jag då när inte denna information gick att få?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara värmeproblem, plocka/blås bort damm från ventilationshål och fläktar. Finns det något program i datorn som kollar temperaturer? Det bästa är ett program som är särskilt gjort för just det moderkortet, i andra hand så kan man använda t ex SpeedFan. http://www.almico.com/speedfan.php

 

Har du kollat med något annat program som belastar datorn hårt, t ex en genomsökning av datorn med antivirusprogrammet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en ominstallation av min ghost-image nu där alla inställningar är så bra dom nu kan vara, Jag testade 2 dvd-skivor som skulle raderas och dvd-brännaren raderade skivorna utan problem.

 

Det som slog mig var att dvd-brännaren inte gasade till innan raderingen.

Om nu allt fungerar smärtfritt vad kan då ha varit felet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att svara på, någon konflikt med något annat kanske. Var hade du installerat som inte var med i Ghost-imagen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en massa program om jag ska vara ärlig så vet jag inte,

men datorn var seg och tog lång tid att starta upp.

För någon månad sedan hade jag ochså problem med att radera med då var det cdrw, då poppade det upp något som sa ungerfär att du har inte tillgång till att radera installera ett brännarprogram.

Så nått konstigt har det varit en längre tid.

 

Tack ändå för visat intresse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Tillbaka till samma problem datorn slår av när jag ska radera en dvdrw.

Skillnaden från förra gången är att nu är min ghost-image inlagd utan en massa onödiga program.

När raderingen ska till att börja så gasar dvdn till och efter 2 sec slår den av, ingen blå-skärm alls utan den tvärdör.

En undran kan det vara min brännare som strular eller är det något annat?

Hoppas som vanligt på hjälp av er.

 

MVH Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...