Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Multipla DOS / WIN


Lord S

Rekommendera Poster

Jag har ett litet problem som jag inte får nå rätsida på.

Ja har satt ihop en gammal dator för att köra gamla DOS program på.

På en hårddisk har jag DOS 6.22 och en annan med WIN98, nu vill jag kunna boota båda systemen helt oberoende från varandra.

Jag har provat med div BootLoaders /Bootmanager utan framgång , det går bra att boota från DISK1 men inte från DISK2.....

Är det någon som ver om det ligger nå begränsningar i OSet ?? eller har någon bra lösning ??

Det var länge sedan jag höll på den DOS så det mesta har fallit i glömska tyvärr.

 

En lösning skulle vara att skippa DOS6.22, och bara köra med WIN98 och låta bli att ladda de grafiska skalet. Men det blir inte samma sak.

En andra lösning är att hårdvarumässigt switcha vilken disk som är MASTER och SLAVE. Det kan lösas med en switch på fronetn , med vad händer om den av misstag switchas under drift..... krash.

Jag vill ochså kunna om det överhuvudtaget är möjligt välja att boota från både A: och B: .

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

går det inte och redigera boot.ini som när när det gäller XP?

Annars skulle jag ta och installera grub men fattar inte rickigt varför du vill ha dos när du har win98.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det finns igentligen ingen anledning att ha nå gammalt dos , eftersom de flesta program går att köra under win98.

Det äe mest en kul grej att sammtidigt ha "GOD OLD DOS" på samma maskin.

Har inte provar med grub med Lilo gick det inte . för att inte tala om att förmå lilo att boota från /fd0 eller /fd1.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Lord S

 

De går bra att ha win 98 på en disk och dos eller vad du vill på den andra disken. Jag använder BootMagic som följde med Powerquest Partition Magic 7.0. När maskinen startar så får man välja vilken disk som maskinen skall startas med. Vet inte om BootMagic följer med Partitien Magic numera. Du får gå in på Symantecs hemsida och läsa.

 

Trixet som BootMagic använder när man vill starta på olika håddiskar är något som dom kallar "Advansed Parition Hiding" dvs dom döljer den första hårddiskens första partition när maskinen skall starta på disk 2. Inställningen bockar man för i BootMagic inställningsfönster. Utan detta trix går de inte att starta från disk 2 om du inte med PartitienMagics botdiskett för hand går in och döljer disk 1 första partition och sen anger att disk 2 första partition skall vara den bootbara. Bara en disk får vara angiven som bootbar när du startar maskinen.

 

Har man båda operativsystemen installerade på samma disk använder man inte "Advansed Parition Hiding". Men de är enklare att använda 2 diskar då man inte behöver tänka på att vissa filer inte får ligga för högt upp på hårddsiken, OS startar inte då.

 

Du kan inte växla under drift utan måste starta om när du vill byta hårddisk.

 

PS. Om du provar BootMagic så läs på ordentligt och skapa en Resque Diskett så att du inte hamnar i de läget att du inte kommer in i maskinen.

BootMagic får bara vara installerad på Disk 1.

 

/Olle

 

[inlägget ändrat 2007-02-26 22:57:41 av Olle M]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tippset !

Men jag är inte road av att betala nå stora pengar för at lösa det här .

Finns det inga freeware som har funktionen "Advansed Parition Hiding" eller liknande ??

 

De bootloader jag redan provat har endera lätt till krach eller inte kunnat boota på disk2 , även om det har funits möjlighet att dölja partitioner.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...