Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Boota i ny partition?


alexx92

Rekommendera Poster

Jag har gjort en ny partition på hårddisken som jag tänkte intallera en nytt OS på, men hur väljer jag i bootmenyn om jag vill installera i den nya partitionen?

 

/alexx

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska installera XP på den nya partitionen:

 

-Ställ in i BIOS att boota från CD

 

-Stoppa i XP-CD:n och starta, välj att starta från CD:n

 

-Om du ska installera på S-ATA-disk, se till att du har drivrutiner för kontrollerkortet (hämta på tillverkarens sida) och svara på frågan

 

Tryck F6 om du vill installera en SCSI- eller RAID-drivrutin

 

S-ATA räknas här som SCSI

 

-Välj partition du ska installera på, och behåll aktuellt filsystem (det du tidigare skapat)

 

Filer kopieras och datorn startas om. Välj INTE att starta från CD:n, dvs rör inte tangentbortdet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första så ska jag installera Vista men det kanske inte spelar någon roll?

 

Men iaf, det där att man ska ändra BIOS har jag ingen koll på. Ska man gå in i Setup (F2) vid start eller gör man det när man är inloggad??

 

 

/alex

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du går in i Setup vid start, ja. Där använder du piltangenterna för att välja rätt flik och +/- i vilken ordning som datorn ska boota. Spara med F10:

 

1 CD

2 Hårddisk

3...

 

När du har installerat klart kan du ställa tillbaks till

 

1 HD

2...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för poängen! Men tråkigt att installationen inte funkade. Tyvärr har jag inte Vista, så vi får hoppas att nån annan kan ta vid om du förklarar vad som blev fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...