Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

**-fil till **.txt???


Martin77

Rekommendera Poster

Jag har laddat ned en massa HOWTOs till linux på min windows burk.

 

Då jag zippar upp dem så får de inget filformat men om man öppnar dem med NOTEPAD eller WORDPAD så ser man att det är vanlig text.

 

Alltså: hur skall jag fixa så att alla ca 200 filer går från inget filformat till *.txt el *.wri format??

 

Utan att behöva sitta och lägga till filändelsen på varje fil??

 

I UNIX/Linux hade det varit enkelt att skriva ett script som fixar detta men hur gör man i Windows? En BATCH-fil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robert Kristensson2

I DOS, i rätt katalog, om vi förutsätter att alla filerna ligger i samma katalog:

ren *. *.txt

alternativt

ren *. *.wri

etcetera.

Dock bör du observera att om det finns underkataloger kommer även de att få den ändelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robert Kristensson2

Kom att tänka på en sak för att komplettera mig själv:

Om du har underkataloger, öppna Utforskaren och markera alla katalogerna i katalogen som innehåller (en del av) filerna du vill döpa om. Högerklicka och välj Egenskaper. Markera rutan Skrivskyddad. Gör så på samtliga kataloger (ganska praktiskt att kunna markera flera stycken). Därefter kan du köra ren *. *.txt utan att det påverkar katalogerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller ännu smidigare, associera *.? till notepad, det har jag gjort...

alltså, alla filformat som inte är associerade till andra program öppnas i notepad/wordpad (beroende på storleken).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robert Kristensson2

Samtidigt är det väldigt osmidigt, som standard får du ju beskrivningen "Text-fil" och vet inte ett skvatt om vilken ändelse den har. Det kan alltså vara till exempel en .exe-fil som av nån anledning tappat sin ändelse och du tror att det är en .txt-fil på grund av ikonen och beskrivningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robert Kristensson2

Glömde en sak, *.? som du skriver kräver att "efternamnet" är en bokstav. Det är vi inte intresserade av nu, utan vi är intresserade av *.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att svara på båda ovanstående inlägg,

först nummer 1, det blir inte någon ikon som du skriver, det blir INGENTING, maila mig så får du reg-filen som fixar biffen.

nummer 2: borde vara besvarad ovan, den tar ALLA filer som inte redan är registrerade, oavsett om dom heter fal.yul eller fal.(ingenting)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...