Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3G kort i GSM-telefon


Kunskap

Rekommendera Poster

Har hört att man kan ha 3G kort i GSM-telefon. Blir det snabbare då? Vad skiljer mot att ha en riktig 3G-telefon?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir ju ingen 3G-lur bara för att du har ett 3G kort i telefonen. Ofta fungerar det att använda ett 3G kort i en vanlig GSM telefon och vise versa. Hur vida det fungerar beror på operatör och telefon men som sagt en GSM (2G) telefon är alltid en GSM telefon oavsett vilket kort du stoppar i.

 

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju rimligt, men varför skulle man göra det då?

Tja det kan väl finnas lite olika anledningar. När min 3G lur var på reparation så lånade jag en 2G lur av verkstaden och då var det ju bra att kunna använda mitt eget SIM-kort.

 

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag förstått det så går det alldeles utmärkt att ha ett 3G-kort i en vanlig 2G-telefon, såvida 3G-kortet inte kommer från operatören 3.

 

Då dessa spärrat sina nät, så deras kort bara kan ringa med 3G-telefoner.

 

De skillnader du får, jämfört med att ringa med ett 2G-kort, blir: Inga.

 

Telefonens teknik sätter begränsningar för hastighet och tjänster du kan komma åt, så den enda fördel som blir är den du nämner, du kan fortfarande ringa om du får en lånetelefon som är av typen 2G-telefon.

 

Jag vet inte om detta fungerar generellt, men jag har provat (och läst)

om att 3 inte blir glada, och att det fungerar hos telia. Jag kan ha haft

tur, men som jag förstått tekniken skall det generellt fungera så.

 

//Vänligen Fallebring

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...